• MinaE

5-åring simulerar värk i benen?

Fast en liten svår cirkel gång ( Har bara läst Ts inlägg ) är ju att hon får uppmärksamhet i massor varje gång ni söker vård.
    Så det blir lite fel..

Om det är uppmärksamhet hon behöver och har lärt sig att det blir full pott och utdelning med hel vårdapparat rullstol mm mm.. Så kan det vara riktigt svårt att ta ur henne. 

Jag skulle skaffa fejk piller typ små mintpastiller eller så. Varje gång hon har ont -Ge henne ett piller.

Säg att det är en behandlingskur dvs ca 10 dagar.  Som hon fick av doktorn. På så vis kan ni utesluta om hon fejkar + att hennes uppmärksamhet ang ex vård och sjukhus osv stillas. För då är hon liksom klar där.

• MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 15:24:53 följande:
    Jag förstår hur du menar men att ge piller tycker jag är helt förkastligt.
    Om det är så att hon behöver uppmärksamhet tycker jag att hon ska få det men att man ska försöka styra bort det från det onda.
    Inte alls förkastligt varför det ? 

Har hon halsfluss får hon ju en penicillin kur. Ingen skillnad + Att man kan utesluta fejk. Vilket kan vara VÄLDIGT bra så man vet om det faktiskt är något allvarligt som man negligerar pga "Vargen kommer"  effekten.
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 15:24:53 följande:
    Jag förstår hur du menar men att ge piller tycker jag är helt förkastligt.
    Om det är så att hon behöver uppmärksamhet tycker jag att hon ska få det men att man ska försöka styra bort det från det onda.
    Det kan ju dessutom mycket väl vara så att för henne är uppmärksamhet = sjuk.

Dvs hon har anammat det "onda" i fel syfte. Tar man bort det så vet man ju och kan prägla om den uppfattningen till det normala i att få uppmärksamhet. 
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 15:32:42 följande:
    Undrar du varför jag tycker att det är förkastligt att ge fejkpiller? Jag kan inte riktigt tolka vad du menar. Skäms

Vad jag menar är att man inte ska lära sig att man botar allt med piller. Att piller tar man bara om det verkligen behövs. (Du vet att många som kommer till läkaren vill ha just piller fastän de kanske behöver motion. Pillrena ska helst vara vita och runda också. Vi har en inte helt sunt tilltro till piller i väst. Det är det jag menar).

Jag hoppas att jag tolkade dig rätt nu.
    Ja,  det håller jag helt med om, det borde inte alls vara en sån sund och slapp inställning som många har idag.

Och sen menar jag : :) Hur jag nu skrev.. Jaja, menar : I det här syftet kan det vara jättebra att prove en "kur" ala penicillin, så dom vet om det är fejk.

Och syftet är ju gott. Därmed tycker jag inte att det (den här gången och i det här fallet ) är förkastligt.

Och pillrena behövs ju verkligen.. ? Iom att flickan har ont. Även om hon nu inte har det. Har man ont i huvet tar man ju en Ipren.. 

vad rörigt jag svarade sorry ! :D  
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 15:41:01 följande:
    Nu tror jag att jag förstår vad du menar. Att man kan prova en kur fejk för att se om värken är på riktigt eller bara upplevd?
    Det ligger något i det du säger. Kan helt klart vara värt att testa ju mer jag tänker på det.
    Precis så menar jag :D 

En 10 dagars "pencillinkur " ( ala mintpastill ex, gärna nåt som smakar äckligt som alvedon gör, så hon inte vill ha en kur igen och passar sig för att ha ont, på låtsas.. ) from nästa gång benet gör ont.
    Hon klagar då säger mamma, vi fick en pencillinkur av doktorn som du ska ta 2 ggr om dagen morgon och kväll i 10 dagar för du hade en inflammation i benet ex. Då läker den bort. :) 

Sen frågar mamma varje morgon -Känns benet bättre nu.

( Men gud vad jag är rörig ser jag, vet inte vad det är :) )

Skäms 
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 15:50:02 följande:
    Det är inte lätt att få fram exakt det man menar och det är inte lätt att tolka rätt.

Nej :) hahah extra svårtolkat då man skriver så rörigt som jag.. 

:D  
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 15:53:16 följande:
    Men tänk om barnet har ont igen, men inte törs säga nåt för att inte få äcklig "medicin" igen? En sjukgymnast kanske kan vara något?
    Om hon har så ont så hon måste åka vagn från dagis och inte gå på aktiviteter så tvivlar jag på att hon kan dölja det isf.. 
  • MinaE
    molly50 skrev 2013-04-07 16:08:55 följande:

Källa på det? Min man hade växtvärk som liten och min son har det nu så jag vet att det existerar.
    Har man växtvärk då man slutat växa så är det nog sannolikt något annat. 
    Min bror hade då det hela sin uppväxt, han växte rekordfort och är lång.

Växtvärk är ju att brosk och benhinnor sov.. Inte hinner med att utvecklas. Som slatter knän som sonen har. Då man växer fort så är brosket "ostadigt" och liksom inte färdigt. 
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 16:12:44 följande:

Barn kan dölja smärta. Och jag tycker att det är elakt att luras. Det finns en eller flera orsaker till värken. Fysiska eller psykiska. Inget man ska larva sig med och leka doktor för att luras.
    Äh.. ! Ibland har nöden ingen lag. De måste ju stoppa processen nånstans om det är så att hon luras juh ! Det är inte elakt om syftet är gott. Barnet mår ju knappast bra av att vara hypokondriker heller kan jag tro särskilt om hon inte vet annan väg att få uppmärksamheten på.

Dessutom VÄLDIGT bra att få veta som förälder vad som är vad. Att negga saken helt är däremot inte ok, för det är osynliggörande som är bra skadligt i den åldern.

Nej de kan inte det. ! En 5 åring som inte kan gå skulle då aldrig kunna dölja det ! 

Vi pratar om ont som fan i ben här inte om lite små krämpor  
  • MinaE
    Anonym skrev 2013-04-07 16:22:42 följande:

Äh?? Jag har barn i min närhet som är överrörliga och har besvär. Fy för folk som inte tar barns smärta på allvar. Allt syns inte. Att bara vifta bort det.. Usch.
    Jag tar VISST barns smärta på absolut högsta allvar ! 

Ts tror sig veta att barnet simulerar. Så mina inlägg är ett tips hur man kan ta reda på om det är fejk som föreligger.

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?