• Anonym

5-åring simulerar värk i benen?

Har en dotter som är 21 år i år. När hon var i 4-5 årsåldern hade hon också ont i benen hela tiden. Hon haltade från och till. Vi visste inte heller om vi skulle tro henne till slut. Fick igenom en magnetröntgen som inte visade någonting. Ett år senare fick vi veta att hon var glutenintolerant. Värken i benen kom från att hon hade obehandlad intolerans i flera år. Så pass mycket att hon började få skelettvärk.

• Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 15:21:44 följande:
    Fast en liten svår cirkel gång ( Har bara läst Ts inlägg ) är ju att hon får uppmärksamhet i massor varje gång ni söker vård.
    Så det blir lite fel..

Om det är uppmärksamhet hon behöver och har lärt sig att det blir full pott och utdelning med hel vårdapparat rullstol mm mm.. Så kan det vara riktigt svårt att ta ur henne. 

Jag skulle skaffa fejk piller typ små mintpastiller eller så. Varje gång hon har ont -Ge henne ett piller.

Säg att det är en behandlingskur dvs ca 10 dagar.  Som hon fick av doktorn. På så vis kan ni utesluta om hon fejkar + att hennes uppmärksamhet ang ex vård och sjukhus osv stillas. För då är hon liksom klar där.

Jag förstår hur du menar men att ge piller tycker jag är helt förkastligt.
    Om det är så att hon behöver uppmärksamhet tycker jag att hon ska få det men att man ska försöka styra bort det från det onda.
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 15:26:43 följande:
    Inte alls förkastligt varför det ? 

Har hon halsfluss får hon ju en penicillin kur. Ingen skillnad + Att man kan utesluta fejk. Vilket kan vara VÄLDIGT bra så man vet om det faktiskt är något allvarligt som man negligerar pga "Vargen kommer"  effekten.
    Undrar du varför jag tycker att det är förkastligt att ge fejkpiller? Jag kan inte riktigt tolka vad du menar. Skäms

Vad jag menar är att man inte ska lära sig att man botar allt med piller. Att piller tar man bara om det verkligen behövs. (Du vet att många som kommer till läkaren vill ha just piller fastän de kanske behöver motion. Pillrena ska helst vara vita och runda också. Vi har en inte helt sunt tilltro till piller i väst. Det är det jag menar).

Jag hoppas att jag tolkade dig rätt nu.
  • Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 15:38:26 följande:
    Ja,  det håller jag helt med om, det borde inte alls vara en sån sund och slapp inställning som många har idag.

Och sen menar jag : :) Hur jag nu skrev.. Jaja, menar : I det här syftet kan det vara jättebra att prove en "kur" ala penicillin, så dom vet om det är fejk.

Och syftet är ju gott. Därmed tycker jag inte att det (den här gången och i det här fallet ) är förkastligt.

Och pillrena behövs ju verkligen.. ? Iom att flickan har ont. Även om hon nu inte har det. Har man ont i huvet tar man ju en Ipren.. 

vad rörigt jag svarade sorry ! :D  
    Nu tror jag att jag förstår vad du menar. Att man kan prova en kur fejk för att se om värken är på riktigt eller bara upplevd?
    Det ligger något i det du säger. Kan helt klart vara värt att testa ju mer jag tänker på det.
  • Anonym

Bara läst ts. Tänkte på växtvärk, överrörlighet och schlatters sjukdom. Hoppas att ni kommer tillrätta med detta, jag tror inte att ditt barn simulerar.

• Anonym
    MinaE skrev 2013-04-07 15:46:10 följande:
    Precis så menar jag :D 

En 10 dagars "pencillinkur " ( ala mintpastill ex, gärna nåt som smakar äckligt som alvedon gör, så hon inte vill ha en kur igen och passar sig för att ha ont, på låtsas.. ) from nästa gång benet gör ont.
    Hon klagar då säger mamma, vi fick en pencillinkur av doktorn som du ska ta 2 ggr om dagen morgon och kväll i 10 dagar för du hade en inflammation i benet ex. Då läker den bort. :) 

Sen frågar mamma varje morgon -Känns benet bättre nu.

( Men gud vad jag är rörig ser jag, vet inte vad det är :) )

Skäms 
    Det är inte lätt att få fram exakt det man menar och det är inte lätt att tolka rätt.

• Anonym

Men tänk om barnet har ont igen, men inte törs säga nåt för att inte få äcklig "medicin" igen? En sjukgymnast kanske kan vara något?

• Anonym
    sötare skrev 2013-04-07 10:31:22 följande:
    Kan det vara så att hon har växtvärk, inte alls något ovanligt och är inget farligt å inget som syns på prover. 
    Anonym skrev 2013-04-07 10:35:48 följande:
    Håller med första inlägget, kan vara växtvärk.

Du kan prova att ge henne magnesium, finns på apoteket, det kan lindra ev. kramper och andra problem barn har medan de växer.

Bara det att det här med växtvärk är en myt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 15:55:00 följande:

Bara det att det här med växtvärk är en myt!
    Icke då, att det är en myt är en myt som sprids på internet.
    Man vet inte vad som orsakar den men det har gjorts vetenskapliga studier på det och man har bla funnit att selen hjälper.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 15:57:30 följande:
    Icke då, att det är en myt är en myt som sprids på internet.
    Man vet inte vad som orsakar den men det har gjorts vetenskapliga studier på det och man har bla funnit att selen hjälper.
    Törnrosa skrev 2013-04-07 15:59:52 följande:
    Va? Växtvärk finns ju, det finns det många som upplevt.

Förklara då hur man kan ha växtvärk när man slutat växa? 
    Växtvärk är en myt. Tro mig, jag vet. 
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?