• Jack66

Hur hantera svartsjuka och osäkerhet i ett "öppet förhållande"

Hej på er!
    Jag har ett dilemma som jag verkligen behöver hjälp med!

Ska försöka att sammanfatta så kort som möjligt,så kan väl ta det vartefter?
    Jag och min fru flyttade isär för ett 1år sedan,efter en tid inledde vi något sorts kk-förhållande vilket inte bara handlat om sex utan vi har umgåtts som god vänner men bott på olika adresser.
    Hennes sexuella läggning är ug, vi har under åren levt ut en del av detta.
    Men det har aldrig varit fullt ut så att säga,nu har hon träffat en man som hon kan göra det med.
    Vi vill båda ha kvar det vi har,vi älskar varandra.Men hon vill göra detta med den andra mannen. 
    Övernkommelsen är:
    Vi fortsätter som vanligt,hon träffar den andre då och då.
    Problemet är att jag inte vet hur jag ska hantera min svartsjuka,oro etc
    Jag har själv valt att gå in i detta men hur ska jag fixa det?

• Svar på tråden Hur hantera svartsjuka och osäkerhet i ett "öppet förhållande"
  • Chester Copperpot

Personligen tycker jag att allt det där med "öppna" förhållanden bara är en dålig ursäkt för att få knulla runt utan ansvar. Men det är min åsikt. Andra har andra åsikter...

Men framförallt så är det en brist i kommunikation och premisser. Hon ser ert förhållande som ett öppet förhållande. Men du vill fortfarande ha äganderätt och exklusivitet. Då är det inte ett öppet förhållande. Framförallt har ni olika åsikter om vad ert förhållande egentligen går ut på. Så, det är inte konstigt att ni går förbi varandra eftersom ni pratar om olika saker....

• Jack66

Du har delvis rätt i det du skriver.
    Vi har från början gjort klart att vi inte har ett parförhållande i vanlig mening,men på ngt vis har det blivit så ändå.Jag har mycket svårare än henne att acceptera detta,men jag vill ha "vårat"kvar.Därför har jag valt att försöka acceptera och vidga vyerna så att säga.
    Jag varken förväntar mig eller kräver inte någon sorts äganderätt ,vad jag velat ha och fått är en bekräftelse på att det vi har är viktigast och ska behållas.
    Vi har pratat massor om detta och deras grej handlar inte om kärlek,utan om att leva ut ug-biten.
    Hon har försäkrat mig att det inte finns ngt annat.
    Jag har ingen anledning att misstro henne heller.
    Mannen är gift men lever i ett så kallat poly.förhållande,han har inga planer på att skiljas och han är dessutom 20år äldre.

Ber om ursäkt om jag skriver osammanhängande men det är första gången jag skriver på ett forum      

• Anonym (???)

Jag har nog inte så mycket erfarenhet. Vad betyder ug?

• Anonym

Grunden för att ett öppet förhållande fungerar är att båda vill det, och båda mår bra av det. Ett tag fungerar det kanske att undertrycka sina känslor, men tillslut tar det stopp.

• Anonym (... det är jag..)

Om ni har en överenskommelse angående detta må så vara. Jag tror för min del att det hela handlar mycket om att hon (din fd fru) "både vill  ha och äta kakan". Om du känner att du kan ställa upp och se henne ha den sexuella biten med den andre mannen är detta ok. Jag undrar lite stilla bara om den mannens fru också vet om och tycker det är okey? Det finns många frågor här som kan bli mycket dramatiskt om det hela uppdagas. Och kanske många inblandade som blir drabbade, tänker på utifall det finns barn med i bilden. Ha ni barn? Den andre gifte mannen? Tror att det handlar om många mer aspekter som ni kanske inte  har tänkt på? Men om det är säkert och ni (som du säger) enbart har ett sexuellt förhållande till varandra alla tre, så är det väl ok? Tror dock inte att man kan ha ett sexuellt umgänge någon längre tid utan att det kommernågra känlsor med i "spelet". Vi är dock människor och vi har ett behov av att uttrycka känslor. Eller känna, överhuvudtaget. Är det kanske det du befarar? Din svartsjuka har någon grund och jag för min del tycker den verkar vara lite befogad. Du får ursäkta jag skriver hur jag tänker men det verkar som om du nu har öppnat ögonen lite och ser att priset för denna lek kanske är för högt för din del? Rätta mig om jag har fel. 

Hoppas ni reder ut det hela, hur det än går i alla fall. Är intresserad av hur det hela fortlöper så jag hänger väl här ett tag då...

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2013-04-08 00:37:31 följande:
    Jag har nog inte så mycket erfarenhet. Vad betyder ug?
    Förkortning av undergiven.
  • Jack66

Ett stort tack till er som svarat så här långt! Jag kommer inom kort att bemöta era åsikter och frågor.
    Hinner inte just nu pga av jobb etc,men lovar att återkomma snarast 

• Anonym (poly)
    Jack66 skrev 2013-04-09 06:52:51 följande:

Ett stort tack till er som svarat så här långt! Jag kommer inom kort att bemöta era åsikter och frågor.
    Hinner inte just nu pga av jobb etc,men lovar att återkomma snarast 

Du behöver fundera över vad du själv vill och vad du kan acceptera... och det kanske inte är vad du tror nu, ta dig tid att känna efter! 

Prata också med din partner. Man brukar skämtsamt säga att det behövs tre saker för att få polyförhållanden att funka... kommunikation, kommunikation och kommunikation! Personligen anser jag att det gäller alla förhållanden.  

Du kan kanske använda forumet på polyheart.se om du behöver någon att bolla med (mono i ett polyförhållande/ svartsjuka).
  • Mulliga Maj

Är man sotis el osäker så passar man inte för den typen av förhållande så är det bara . Det måste du väl själv förstå?

• Fool

Du kanske helt enkelt inte passar för öppna förhållanden , alla gör inte det.
    Gå inte med på något du inte är bekväm med bara för att få ditt förhållande att "fungera" det håller inte i länden.

Har ni olika läggningar kring förhållandeformer så kanske ni helt enkelt inte passar varandra , prata om det med din partner och se om ni kan hitta en kompromiss som ni BÅDA är nöjda med inte bara din partner , går det inte så kanske det är dags att avsluta förhållandet och träffa någon som passar din "läggning" bättre   

Svar på tråden Hur hantera svartsjuka och osäkerhet i ett "öppet förhållande"