Anonym (poly) skrev 2013-04-21 13:11:27 följande:
Jag har ingen större lust att försvara mitt sätt att leva mot angrepp från monogama och sen bli anklagad för att missionera när jag försöker förklara hur det funkar för mig och många andra polys. Det vore trevligt att ha en öppen och förutsättningslös diskussion men det är svårt på den här typen av forum där man som avvikare från den enda och heliga normen kan bli anklagad för både det ena och det andra...
Det är ju så att osymmetriska relationer och häradsbeteckning är något helt unikt för polyamorösa och något som aldrig någonsin förekommer i så kallat monogama relationer (Obs ironi!). Om jag skulle uttrycka mig på samma sätt om er monogama så skulle jag säga något om alla undersökningar om hur frekvent otrohet är visar att ni måste gilla att knulla runt till vänster men ändå ha en skenhelig fasad... men det säger jag inte för jag respekterar monogama som lever i ärliga relationer.
TS, du anser dig vara extremt monogam och att ett avsteg från detta är något som du skulle kanske kunna "stå ut med"... det är inte direkt en bra bas för en bra och trygg relation. Eftersom du är monogam så bör du ju döda din existerande kärlek eftersom föremålet inte uppfyller alla krav du har innan du börjar leta efter en bättre person. Det är något som jag själv har haft väldigt svårt för när jag försökt leva monogamt, men det är väl lättare för er äkta monogama att sluta älska någon.
Om du vore seriös i att kunna tänka dig att leva mer okonventionellt än mamma, pappa och två barn i ett hus så skulle jag råda dig att fundera lite på vad det är som gör dig otrygg i en öppen relation. Risken är ju egentligen mindre att bli övergiven om kravet inte är att du ska göra slut så fort du blir lite intresserad av någon annan.
Svartsjuka/avundsjuka är ju något vi alla lever med i alla typer av relationer så det handlar mer om att hantera det än att påstå att det inte finns. Frågan är vad som skulle göra att du känner dig trygg och älskad i er relation? Att hon tillbringar tid med dig? Att hon håller sina löften till dig? Att hon visar att hon älskar dig? Att hon offrar sig för dig? Att hon tillbringar all sin fritid med dig? Att hon inte ligger med andra? Att hon inte ligger med andra män? Att hon inte har manliga vänner? Att hon inte har vänner? Bara du kan veta vad som behövs för just dig!
För mig personligen (OBS! inget som är generellt applicerbart på alla som kallar sig poly! Vi är lika mycket individer som monogama.) så är det friheten att få ha känslor för andra som gör mig trygg i en relation.
Jag kan inte tala för "Med Lem" men jag ber om ursäkt om du känner dig förolämpad av vad vi skrivit.Jag skriver att jag håller med honom,för det gör en del av mig men samtidigt ifrågasätter jag också om vi verkligen har rätt i våra antaganden.Givetvis finns det t.ex monogama häradsbetäckare också,det tror jag att även "Med Lem" skulle skriva under på
Vad jag vill ha med dig är just det du efterfrågar,en öppen och förutsättningslös diskussion.Jag vet inte vad du har för erfarenheter av att diskutera på sådana här forum,för mig är det första gången och jag tycker det fungerar bra.
Kanske är det mina dåliga formuleringar som får dig att tro att jag är en fullt övertygad monogam som vill bo i total familjelycka i ett hus med vita knutar? Det är långt ifrån verkligheten.Jag vill inte bo med henne,det skulle inte fungera.
Jag är heller inte helt övertygad om att monogam är det ultimata sättet att leva,men jag anser att man måste ha ett tryggt förhållande som grund för att kunna utöva poly alternativt leva som singel.
Spontant så vill jag leva i ett monogamt förhållande men situationen har fått mig att överväga andra sätt.
Jag är helt enkelt osäker på hur jag vill leva mitt liv.
När du skriver om svartsjuka så är du inne på det som tråden egentligen handlar om från början.Hur hantera svartsjuka i ett "öppet"förhållande? Min fråga till dig:Hur hanterar du din svartsjuka?