• Ricki

    Aktier/Coca Cola C:o

    Hej!

    Jag har börjat fundera på aktier, jag kollade in på Coca cola och såg nu att de hade splittat år 2012, innan så kostade aktien ca 40 $ och gav ca 5.6% utdelning, efter splitten så verkar de fortfarande kosta ca 40$ MEN ger hälften så mycket utdelning bara !

    Förr: 40$ 5.6 % utdelning

    Nu: 40$ 2.8% utdelning

    Rätta mig om jag har fel men om jag nu hade 100 000 kr att köpa för, skulle jag förlorat % i utdelningar om jag köpt efter splitten ? Jag menar, de som hade aktier inann splitten fick ju sina aktier x2 så % utdelningen för de man redan hade blir ju den samma ?

    så fråga: Är det "dyrare" att köpa aktier efter splitten eftersom man behöver köpa 2 aktier för att få samam utdelning som 1 innan splitten ?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Aktier/Coca Cola C:o
  • brainpick
    Ricki skrev 2013-04-07 20:45:15 följande:
    Hej!

    Jag har börjat fundera på aktier, jag kollade in på Coca cola och såg nu att de hade splittat år 2012, innan så kostade aktien ca 40 $ och gav ca 5.6% utdelning, efter splitten så verkar de fortfarande kosta ca 40$ MEN ger hälften så mycket utdelning bara !

    Förr: 40$ 5.6 % utdelning

    Nu: 40$ 2.8% utdelning

    Rätta mig om jag har fel men om jag nu hade 100 000 kr att köpa för, skulle jag förlorat % i utdelningar om jag köpt efter splitten ? Jag menar, de som hade aktier inann splitten fick ju sina aktier x2 så % utdelningen för de man redan hade blir ju den samma ?

    så fråga: Är det "dyrare" att köpa aktier efter splitten eftersom man behöver köpa 2 aktier för att få samam utdelning som 1 innan splitten ?

    Tack på förhand! 
    Vissa bolag delar ut flera gånger per år. Det är möjligt att coca cola delar ut exempelvis 2 ggr per år. Exempelvis 2,8% ena halvåret och 2,8% nästa. Det kanske var en utdelning i samband med spliten som gör att bara 2,8% finns kvar att dela ut för året?

    Att en aktie splitas påverkar inte utdelningen överhuvudtaget. Du får som aktieägare fler aktier efter en split, men lägre utdelning per aktie. 
Svar på tråden Aktier/Coca Cola C:o