Bojkottar ni Nestlé?
Ja, jag bojkottar Nestlé. Det har jag gjort sen jag började bestämma över mina egna pengar, jag vet varför och det var ett lätt val. Nestlé är så äckliga så det är obeskrivligt.
Nestlé vet vilket dåligt rykte de har men de lägger hellre pengarna på att försöka manipulera konsumenterna till att glömma detta, istället för att rätta till sina metoder.
Med jämna mellanrum beställer Nestlé, i Sverige, attitydundersökningar av marknadsundersökningsföretag. Vanligtvis går såna undersökningar ut på att ta reda på om ens namn har genomslagskraft, typ: När jag säger "sylt" tänker konsumenten då genast på Önos, Bon Mámàn eller Felix. Nestlé däremot kollar regelbundet upp om konsumenterna har glömt vilka arslen de är. Alla frågorna går ut på om man hört något dåligt om dem. De försöker helt enkelt vänta ut bojkotten, snarare än bättra sig. De har väntat i över fyrtio år.
En annan sak de gör är att betala "guerilla marketers". Privatpersoner som registrerar sig på forum som det här och går in och försöker ljuta olja på vågorna när någon startar en tråd som den här. Eller så startar de egna trådar där de påstår att deras barn får magknip av samtliga andra ersättningsmärken - det var en sån tråd som en gång i forntiden fick mig att rega mig här, just för att den var så full av misinformation och rena lögner från folk med en solklar agenda. (Skyller inte detta på sajten, eftersom de registrerar sig som privatpersoner. Omöjligt att polisa.)
(SD och Nestlé verkar båda ha bestämt sig för att precisionsbomba FL , det finns säkert fler men de är mest uppenbara.)
Ett trix Nestlé kör är att medvetet gömma Nestlé-loggan på sina dotterbolag. Man får leta noga efter det lilla fågelkräket, för de köper upp andra märken som sedan innan etablerats som Nestlé-fria. Till exempel så är numera både L'Oreal - och därmed faktiskt Body Shop - Nestlé-ägda.
Det jag tycker är värst är nog att de köper upp vattentäkter i tredje världen och säljer tillbaka vattnet till invånarna. Nu är de den _direkta_ orsaken till att den onödiga ersättningen blandas med smutsigt vatten, istället för den indirekta som de var tidigare. Folk som inte har råd att köpa vatten av dem - vatten som tidigare tillhörde alla som hämtade det från den enskilda täkten - måste gå långa omvägar till sämre täkter, som blir mer utarmade eftersom fler måste använda dem. Vattenhämtning är dessutom i vissa av dessa områden bland det farligaste man kan ta sig för - särskilt för unga flickor, som ju oftast är de som sänds ut efter vatten. Nestlés metoder inte bara dödar barn pga vattenburna sjukdomar och svält - de skapar också förutsättningar för våldtäkter, kidnappningar och barnsoldater.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Man väljer sina strider och en del av oss har valt den här. Tack för att du startade tråden, TS.