• Anonym (fundersam)

Bojkottar ni Nestlé?

För ett antal år sedan var det en del väsen i media angående företaget Nestlé och deras marknadsföring i tredje världen. Deras reklam innehöll bland annat bilder på madonnor med Jesusbarn som flaskmatades, de delade ut gratisprover på bröstmjölksersättning på BB och hela tiden påstod de att deras ersättning var bättre för barnen än att ammas. Barnen skulle bri friskare, starkare och mer intelligenta av att äta Nestlés ersättning.
    Många mammor förfördes av detta, de gav sina barn ersättning, vilket fick ett antal katastrofala följder. Amning är det bästa för ett barn. WHO säger det, vårdförbundet håller med, BVC och mödravård är eniga. Vi har ersättning bara som alternativ när amning av någon anledning inte går. I västvärlden är det ingen kris alls när mamman inke kan/vill amma - vi har ekonomi att ge våra barn tillräckligt med mat och vi har konstant tillgång till rent vatten och vettig förvaring av ersättningen. Så är inte fallet i tredje världen.

Massor med barn har dött p g a att mammor inte ammat dem. Förutom att dessa barn blir berövade den hjälp till immunförsvaret som amningen ger, en hjälp som är ännu viktigare i tredje världen där inte alla självklart har tillgång till vitamindroppar eller ens vacciner, så är förhållandena ofta såna att p g a smutsigt vatten och ersättning som inte förvaras rätt och blir dålig så blir barnen sjuka. Ofta dör de. För mammor som fått gratisprover av ersättningen blir ofta priset hon ska betala för samma ersättning i affären en obehaglig överraskning. Då är hennes egen mjölk redan på tillbakagång eller helt borta, och hon får lov att spä ut ersättningen för att få den att räcka. Då växer inte barnen som de ska och de blir mer mottagliga för alla sorters infektioner. Förutom den hemska sanningen att de konstant är hungriga.

Som sagt; detta pratades om i media för ett antal år sedan. Starten var 1974, en engelsk grupp, War on Want, skrev om Nestlés förehavanden, och Nestlé drog dem inför rätta. Rättegången blev lång och komplicerad, och jag tar inte upp den så mycket, förutom att säga att den enda dom som fastslogs var att Nestlé inte uppsåtligt dödat barn. Nestlé fick dock ålagt sig att omvärdera sina reklammetoder, och domen skadade företaget mycket mer än gruppen, som fick böta en symbolisk summa för förtal. Det stora som rättegången orsakade var att Nestlé blev föremål för en stor internationell bojkott, 20 länder har sedan 1977 bojkottat Nestlé för deras bristande etik.

Man skulle ju kunna tro att det skulle räcka för att Nestlé skulle sluta med sin skadliga marknadsföring, men så är icke fallet. 1984 hävdes bojkotten, eftersom Nestlé lovade IBFAN (International Baby Food Action Network) att de skulle följa den internationella koden vad beträffar marknadsföring av bröstmjölksersättning. Löftet var dock helt tomt, och 1988 sattes bojkotten i aktion igen.

Vad vet ni om detta? Nestlé har inte ändrat någonting, barn dör fortfarande i skrämmande antal i tredje världen p g a deras agressiva marknadsföring, men vi hör sällan något om detta i media. Har det blivit skåpmat, som så mycket annat? Finns det så mycket intressantare saker att rapportera om att onödig spädbarnsdöd får ta andra plats?

Vårdförbundet har en lista över varor som de anser man ska bojkotta, urprungslistan var mycket lång och fick kritik, idag är det bara tre varor på den, resten betraktas som frivilligt aktionsarbete. NAFIA (Nordiska Arbetsgruppen För Internationella Amningsfrågor) har bra information på sin hemsida. Sök på Nestlé och bojkott på google så kommer massor med information upp, inte minst om den senaste listan över överträdelser av den internationella försäljningskoden för bröstmjölksersättning. Den är 180 sidor lång - 43 av de sidorna är bara Nestlés överträdelser. Information finns.

Jag köper aldrig en vara märkt Nestlé. Jag blev olycklig när jag insåg att After Eight produceras av Nestlé, men den är nu på min svara lista. Nescafé, kitkat, massor med flingor - listan är jättelång. Det är ett extra arbete i affären, men hur kan vi annars påverka? Jag har hjälp, mina barn ville ha en viss sorts chokladflingor till en söndagsfrukost, och när jag kategoriskt sa att 'nej, den kan vi inte köpa' och pekade på en annan sort fick jag frågan varför. Jag gav en mycket kort förklaring, de är fortfarande ganska små, men tanken på hungriga bebisar gjorde dem arga och upprörda. De är lika hårda som jag på policyn, och har aldrig bett mig göra ett undantag, oavsett hur goda flingorna eller chokladen ser ut.

Hur gör ni? Visste ni om detta?

• Svar på tråden Bojkottar ni Nestlé?
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (?) skrev 2013-04-08 13:26:33 följande:
    Men hur tänker du nu?Vad ska de annars ge sina svältande barn tycker du, då de är så undernärda själva att de inte släpper ifrån sej mjölk?Lervälling med sand?Mjölkersättning är väl enda alternativet?Sen att de marknadsför på ett sätt som inte kanske är så önskvärt är en annan femma.Men tala istället om vad de ska ge istället?Vad hjälper det tror du att du bojkottar lite choklad och flingor i affären?Tycker du ska lägga energin på att bojkotta de stora klädjättarna och skotillverkarna som tillverkar kläderna och skorna du bär på kroppen istället,vad gör de för sina arbetare?Men det kanske inte är lika viktigt?
    Vilket märke är det på mjölkersättningen som våra hjälporganisationer delar ut i dessa länder?
    Det är väl bättre att de får ersättning öht än inget alls?
    Man skulle kunna tro det ja. Men huvudsakligen handlar det inte om mammor som inte kan amma. Otaliga tragedier har inträffat t ex med barn nr 2, mamman ammade första barnet utan problem, barn nr 2 dog av undernäring eller sjukdom därför att hon försökte flaskmata. Mat till vuxna, med utvecklat immunförsvar, är inte alls lika kinkigt som spädbarnsmat, och en mamma klarar av att amma länge på ganska liten kost. I ALLA fall är det bättre att amma och ge mamman hjälp om hon behöver det.
    Det här handlar inte om humanitär hjälp till barn som annars skulle svälta ihjäl, vem skulle ha protesterat mot det? Det här handlar om ett företag värt millioner som vill göra största möjliga vinst utan tanke på kostnaden för andra. Varför skulle annars Nestlé vara ett av de fyra mest bokottade företagen i världen?
  • Anonym (?)
    kaffeamanda skrev 2013-04-08 13:43:54 följande:
    Anledningen till bojkott är att nestlé lurar mammor att ersättning är bättre än modersmjölk. Många afrikanska länders befolkning har inte blivit lärd att vara källkritisk och när de ser reklam på friska rika vita bebisar så tror de att deras barn ska få ett bättre liv om de får modersmjölkersättning

Tror du de har mjölk att ge sina barn då de svälter själva?Ärligt talat tror jag de struntar i att vara källkritisk då de svälter...de är nog glada att få mat själva och ersättning till sina bran.=)   
  • Tonårsmamman1
    Anonym (?) skrev 2013-04-08 13:38:45 följande:

Det var väl inte det som var frågan här va?De dricker detta vatten varje dag?Vad vill du ha sagt med din kommentar?

Det var väl ändå Nestle´och bojkott som är på tapeten,inte om den svältande befolkningen har rent vatten och att ersättningen blandas med densamma? 

Läs här, så ser du att det är en av orsakerna till att bojkotta Nestlé:

https://www.vardforbundet.se/Documents/Rapporter/Nationella/NESTLE%20bojkotten_0602.pdf
  • Regnig måndag
    Tonårsmamman1 skrev 2013-04-08 13:46:35 följande:

Läs här, så ser du att det är en av orsakerna till att bojkotta Nestlé:

www.vardforbundet.se/Documents/Rapporter/Nati...
    Det där är över 6 år gammalt. vad har hänt sen dess?

För att svara på TS:
    nej, det gör jag inte men har.
    Idag finns det saker jag tycker är viktigare, tex att förändra konsumtionsvanor i stort.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Gryntroll

Bojkottar inte direkt men väljer alltid Semper (och Hipp) före. När det gäller annat än barnmat, ersättning och välling undviker jag Nestle produkter så mycket det går.

• Anonym (?)
    Anonym (fundersam) skrev 2013-04-08 13:44:36 följande:
    Man skulle kunna tro det ja. Men huvudsakligen handlar det inte om mammor som inte kan amma. Otaliga tragedier har inträffat t ex med barn nr 2, mamman ammade första barnet utan problem, barn nr 2 dog av undernäring eller sjukdom därför att hon försökte flaskmata. Mat till vuxna, med utvecklat immunförsvar, är inte alls lika kinkigt som spädbarnsmat, och en mamma klarar av att amma länge på ganska liten kost. I ALLA fall är det bättre att amma och ge mamman hjälp om hon behöver det.
    Det här handlar inte om humanitär hjälp till barn som annars skulle svälta ihjäl, vem skulle ha protesterat mot det? Det här handlar om ett företag värt millioner som vill göra största möjliga vinst utan tanke på kostnaden för andra. Varför skulle annars Nestlé vara ett av de fyra mest bokottade företagen i världen?

Vad tror du händer med en kropp som stängt av eller som svälter svårt?Som inte tar emot näringsämnen du har i mjölken eller i ersättningen?Jag tror inte att det är ersättningen i sej som orsakar död.Tyvärr kanske det är händigt att skylla på flaskmatningen och då märket på ersättningen mamman har i flaskan.Nu försvarar jag inte företaget i fråga på nått sätt,men då det inte finns så många alternativ i frågan.Vad har man då för val?Vad skulle du själv välja om du satt i den situationen?Kanske svårt att tänka sej?Du har ju mat på bordet och vatten i kranen.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (?) skrev 2013-04-08 13:46:31 följande:
    Tror du de har mjölk att ge sina barn då de svälter själva?Ärligt talat tror jag de struntar i att vara källkritisk då de svälter...de är nog glada att få mat själva och ersättning till sina bran.=)  
    De FÅR bara den första omgången. Resten får de betala för.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (?) skrev 2013-04-08 13:52:18 följande:

Vad tror du händer med en kropp som stängt av eller som svälter svårt?Som inte tar emot näringsämnen du har i mjölken eller i ersättningen?Jag tror inte att det är ersättningen i sej som orsakar död.Tyvärr kanske det är händigt att skylla på flaskmatningen och då märket på ersättningen mamman har i flaskan.Nu försvarar jag inte företaget i fråga på nått sätt,men då det inte finns så många alternativ i frågan.Vad har man då för val?Vad skulle du själv välja om du satt i den situationen?Kanske svårt att tänka sej?Du har ju mat på bordet och vatten i kranen.
    Det är ju det som är problemet, de har inte vatten i kranen, och inte alltid tillgång till rent vatten på andra ställen. Många människor lever utan rent vatten idag, det är en av orsakerna till svält och fattigdom världen idag.
  • Anonym (Wildrat)

Jag bojkottar. Har gjort i många år. Nu är det ännu enklare att bojkotta då jag inte använder sånt skräp som de producerar.

• Anonym (nan)

Bryr mig mer om mitt barns välbefinnande än vad som skett tidigare (nej, jag tycker inte om det.)
    Dotterns mage klarar inget annat än NAN HA1. Jag körde semper från början, men stackarn mår helt enkelt inte bra av det. Och ja, blev rekomenderade av BVC att testa NAN HA1, och det gör en enorm skillnad.

Svar på tråden Bojkottar ni Nestlé?