• nean82

Hushållsassistent

Hej!
    Jag ska skaffa mig en assistent och vill gärna ha tips.
    Vilka är ni nöjda/missnöjda med? Varför?

Jag vill ha den främst för degar men vill även kunna vispa smet. Däremot har jag inget behov av köttkvarn och rivjärn etc.
    Vill ha en som kan hantera rätt stora degar.

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Hushållsassistent
  • Fia 28
    nean82 skrev 2013-04-08 12:43:43 följande:
    Ok Tack! men du är nöjd med funktionerna? Glad
    Jodå. Köpte den begagnad för några år sen, men de verkar vara outslitbara. Mamma har haft sin i 35 år =).
  • Gryntroll
    nean82 skrev 2013-04-08 12:42:32 följande:
    Gör du egen korv förresten? Hur går det? Blev nyfiken 

nean82 skrev 2013-04-08 12:42:32 följande:
    Gör du egen korv förresten? Hur går det? Blev nyfiken 

Ja vi gör korv blir lite som de färska råa korvarnra man kan köpa i mataffären numera. Första gången vi gjorde blev det platt fall oh vi sa aldrig mer men nu blir det lite då och då. Oftast maler vi en bit fläskkarre, rökt sidfläsk/bacon på grövsta i köttkvarnen och kryddar med salvia, vitlök och vittvin. Brukar bli supergott att grilla alt steka och vår 3, 5 åring tycker att det är skoj att vara med och fona med korven.
  • nean82
    Fia 28 skrev 2013-04-08 12:48:32 följande:
    Jodå. Köpte den begagnad för några år sen, men de verkar vara outslitbara. Mamma har haft sin i 35 år =).
    Sånt gillar man Skrattande
  • nean82
    Gryntroll skrev 2013-04-08 12:50:18 följande:

Ja vi gör korv blir lite som de färska råa korvarnra man kan köpa i mataffären numera. Första gången vi gjorde b det platt fall oh vi sa aldrig mer men nu blir det lite då och då. Oftast maler vi en bit fläskkarre, rökt sidfläsk/bacon på grövsta i köttkvarnen och kryddar med salvia, vitlök och vittvin. Brukar bli supergott att grilla alt steka och vår 3, 5 åring tycker att det är skoj att vara med och fona med korven.
    Va roligt! Kanske man ska våga sig på nått sånt. Tycker färdig korv är lite läskig när man inte vet vad som är i.
  • Stjärnstoft

Jag har en Ankarsrum assistent. Oerhört nöjd!! Kolla in youtube där finns massa videos om användningen. Tar stora degar. Har den främst till deg och vispning.

• 2pojkar1flicka

Jag har en Electrolux (Ankarsrum) som jag köpte för 15 år sedan. Den är helt enkelt bäst.
    Värd varenda kr.
    Aldrig haft något problem med den och jag bakar ganska mycket.
    Den tar ju lugnt dubbla satser av en bulldeg  

• Mercurialis
    hittpånåt skrev 2013-04-08 12:46:35 följande:
    Ankarsrum Assistent, den som tidigare hette Elektrolux.

Helt suverän, tar stora degar och verkar vara outslitlig. 
    degskålen är slät inuti och lättdiskad. Konstruktionen verkar vara så smart utformad att förslitningsdetaljer verkar inte finnas.

Det har ju sett ungefär likadan ut sedan 40-talet, har själv en från 70-talet som jag köpte på auktion för 12 år sedan och har använt den i stort sett dagligen sedan dess utan problem.

Har sett att de ofta säljs på Tradera och man kan få en för runt 1000 kr där.
    Jag har en Elektrolux hushållsassistent från tidigt 70-tal och den är helt otroligt bra.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Margaux

Jag har en KitchenAid och är mycket nöjd med den. Men som flera redan påpekat så är Artisan inte så stor. Det finns en modell större som tar större degar. Vi har både köttkvarn, rivfunktion, glassmaskin mm till vår och den är en trogen tjänare.
    Min syster har ärvt mammas Elektolux från 50 eller 60-talet och den fungerar fortfarande utmärkt. Bara mamma som ångrar sig.... Hon köpte en assistent från Bosch tror jag pga av alla extrafunktioner.

• titti81

Jag har också ankarsrum och älskar den! Hade en electrilux från 74 innan, den var suverän men motorn tog slut.

• Dr Mupp

Jag har en Bosch Mum 6650SK. http://www.bosch-home.se/MUM6650SK.html

Klarar 5 kg deg, så vanligt matbröd är inget problem. Har massor med roliga tillbehör som vispskål, mixer, köttkvarn med korvhorn, passersats, rivjärn mm.

Nackdelen är att degkrokarna sitter i botten så de kan vara lite bökiga att ta bort när man ska jäsa degen, men annars inget problem.

På tradera går de för några hundra. Jag har ärvt min efter mina föräldrar så jag vet inte hur gammal den är riktigt, men jag gillar den. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • nean82

Hittade en gammal gul Bosch på loppis som var i väldigt fint skick med stor degskål. Fick den så billigt att jag inte kunde låta bli. Håller den så håller den, om inte så har jag inte direkt förlorat något. Men när den ger upp blir det absolut en Ankarsrum :).

Tack för alla tips!

Svar på tråden Hushållsassistent