• Anonym

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Jag hade nog köpt datorn till henne. Eller det beror på, har hon  någon dator alls nu? Vi har det också väldigt knapert men sonen har fått en egen dator för det tycker vi är viktigt eftersom vi har en. Tror att de flesta barn i hennes ålder har just det och man kan känna sig utanför om man inte har det samt att hon kan ockå behöva en för sina studier. Köp en begagnad om ni inte har råd till en ny bärbar kanske? Sedan behöver hon ju inte få veta att den är begagnad om det är känsligt. Finns många bra datorer på blocket som är okej för spel och sånt utan att kosta mer än kanske 2000. Men köp inte en stationär, köp en bärbar.

• Anonym

7000 är skitmycket pengar för en dator. Den håller oftast inte bättre utan den lär, precis som alla andra datorer, hålla typ två år.
    Jag köpte en liten mini-hp till mig för 2500-3000 (kommer inte riktigt ihåg) när man normalstora, dyrare laptop gick sönder. Den är jag kalasnöjd med. Kanske kan hon vara glad över en sådan? Den väger ingenting och går att ta med sig överallt. Jag skulle aldrig vilja ha en stor dator igen, sjukt smidig. Hon kommer vara ballaste tonåringen med en sådan liten dator! (om det nu är viktigt för henne :D)

Det här med att hon inte är trevlig och har attityd, jag tror inte att det kommer att hjälpa att straffa henne genom att inte ge någon dator. Jag förstår dock att det inte är roligt att ge henne något dyrt när hon är otrevlig och otacksam. Tyvärr så är det lite så tonåringar är. De hör lite till att de tror att världen kretsar runt dem. Dock kan man ju prata om det och sätta upp lite regler och belöningar. Helt OT, egentligen, det var bara en liten parentes.

• Anonym
    SoStylish skrev 2013-04-08 17:56:22 följande:
    Finns det inte pengar till en dator så är det ju så. Och även om det hade funnits så måste hon ju faktiskt lära sig att man inte kan få allt man pekar på. Men när man är 14 år så är det väl inte helt ovanligt att man resonerar på det där sättet. Du får helt enkelt förklara läget för henne lugnt och sansat och be henne komma på fler saker som hon önskar sig, för jag lovar att det finns många billigare saker än en dator som hon vill ha!

På ts beskvrivning låter det ju inte som om det funnits utrymme för att ge henne särskilt mycket alls, vilket väl utesluter att hon skulle fått allt hon pekat på. Det är väl inte så konstigt om hon är sugen på en dyr pryl om de levt under knappa omständigheter under en lång period, dessutom fick ju mamman en dyr present av sin nya karl. En tonåring kan nog tycka att om det går för sig så borde det gå för sig att även hon får något i samma prisklass.

Om jag varit ts så hade jag sett det som viktigt att redan för länge sedan se till att stå på samma sida som dottern och arbeta mot att hon så småningom ska kunna få en laptop. Med framförhållning och färre inredningsgrejer på inköpslistan så hade ju en del av pengarna redan varit sparade.   
  • Anonym

Jag tycker med att dottern borde få en dator, det är så mkt i samhället idag som baseras på att man ska ha en dator....vi köpte en för 3999 på elgiganten till vår 8 årig dotter , den duger utmärkt !

• Anonym
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:21:58 följande:
    Nu måste jag få inflika här att jag inte köper inredningsprylar, det vi köpte var nya kuddar till sängen som var behövligt!
    Och hon har inte levt under knappa förhållanden! Hon fick en ny mobil Samsung Galaxy S2 i julas. Hon saknar absolut inte kläder eller annat, hon får de skor och kläder hon vill ha inom rimliga gränser.
    Mini-laptop duger absolut inte enligt henne och ett startbidrag till att spara ihop till en dator duger inte heller. Då kommer det ju dröja hur länge som helst innan hon har en dator säger hon. Hon vill ha den på en gång.
    CSN och underhåll låter ju inte värst fett. Knapert tror jag du uttryckte saken.
  • Anonym

Du och pappan kan kanske gå ihop och dela på kostnaderna? Ni måste ju inte heller köpa en dyr laptop. Det finns dessutom många bra begagnade.

• Anonym
    linjes skrev 2013-04-08 18:20:04 följande:
    Min dotter 14 år har köpt en iphone 5 för sina egna sparade pengar...hon ville att jag/vi skulle köpa en men eftersom hon inte är så rädd om sina mobiler så fick hon köpa en själv och ja hon är mer rädd om den när hon fick betala själv...
    Vilka pengar har hon som hon kan spara?

14-åringar har sällan lön...
  • Anonym

Vad sägs om att börja involvera henne i familjeekonomin. 

jag har tidigt fått lära mig pengars värde eftersom mamma o pappa alltid lärt mig hur familjens ekonomi ser ut. Jag förstod inte allt men när jag fick förklarat för mig att x antal pengar ska räcka i x antal veckor  till både mat, kläder, medicin och andra saker - då fick jag en ahaupplevelse av detta.

jag kunde fortfarande tjura över att jag inte fick vad-det-nu-var-jag-önskade  och kände det orättvist att mamma kunde gå o köpa en ny bh när jag inte fick nånting... men så var läget. Hon var i behov av en ny bh medans jag bara ville HA en sak.  

lär henne skillnaden på det kanske.  

• Anonym

Men om hon har en dator via skolan - varför ska hon ha en till?
    Det lär väl finnas annat som hon behöver mer.

• Anonym

Köp inte en till dator till henne. Du lär henne verkligen inte pengars värde och att inte vara bortskämd genom att ge henne en till dator, för att hon vill ha det, för att den hon har inte är tillräckligt fin...

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/