• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Stumpan83

Skulle evt försöka gå ihop med fadern och köpa en dator tillsammans till dottern. Har hon egen dator redan? Annars kan det kanske vara skönt för henne med tanke på skolarbetet.

• SoStylish

Finns det inte pengar till en dator så är det ju så. Och även om det hade funnits så måste hon ju faktiskt lära sig att man inte kan få allt man pekar på. Men när man är 14 år så är det väl inte helt ovanligt att man resonerar på det där sättet. Du får helt enkelt förklara läget för henne lugnt och sansat och be henne komma på fler saker som hon önskar sig, för jag lovar att det finns många billigare saker än en dator som hon vill ha!

• Anonym

Jag hade nog köpt datorn till henne. Eller det beror på, har hon  någon dator alls nu? Vi har det också väldigt knapert men sonen har fått en egen dator för det tycker vi är viktigt eftersom vi har en. Tror att de flesta barn i hennes ålder har just det och man kan känna sig utanför om man inte har det samt att hon kan ockå behöva en för sina studier. Köp en begagnad om ni inte har råd till en ny bärbar kanske? Sedan behöver hon ju inte få veta att den är begagnad om det är känsligt. Finns många bra datorer på blocket som är okej för spel och sånt utan att kosta mer än kanske 2000. Men köp inte en stationär, köp en bärbar.

• Anonym (Emma)

Känns som ett beteende som de flesta tånåringar har i sitt egocentriska tänk. Är kampanj på dator för 2900:-  nu på Elgiganten om det iaf är en tanke, även om det inte är "rätt" dator. Men vet hur de kan vara. Tyvärr har de "flesta" bärbara datorer i tidig ålder nu, när jag var yngre var det inte så vanligt, vissa får dem genom skolan tom nu, just till sina studier. 

Kan inte säga mer än att jag förstår hennes beteende samtidigt som jag förstår ditt resonemang, men vresigt hör åldern till att vi vuxna inte "fattar någonting" osv.  

• lykantrophona

Jag förstår att det är trist med bortskämda ungar. Men som sagt, ett alternativ är en begagnad eller annan billigare dator. Gå ihop med alla andra som kan tänkas ge henne födelsedagspresenter (pappan, diverse släktingar, sambo, vänner) för att samla ihop pengarna, så att hon inte får något annat än just datorn.

Eller så säger du helt enkelt att ni inte har råd nu, men kanske nästa år eller till jul. Eller säg att du tycker att hon beter sig illa och får datorn först när hon uppfyller något mål. Det ska vara ett konkret mål, som ett visst betyg i skolan, inga svordomar på 3 månader eller vad det nu kan vara som är problemet.

Hellre en unge som önskar sig något användbart (som en dator ändå är) än en unge som önskar sig märkeskläder och annan skit.

• Anonym

7000 är skitmycket pengar för en dator. Den håller oftast inte bättre utan den lär, precis som alla andra datorer, hålla typ två år.
    Jag köpte en liten mini-hp till mig för 2500-3000 (kommer inte riktigt ihåg) när man normalstora, dyrare laptop gick sönder. Den är jag kalasnöjd med. Kanske kan hon vara glad över en sådan? Den väger ingenting och går att ta med sig överallt. Jag skulle aldrig vilja ha en stor dator igen, sjukt smidig. Hon kommer vara ballaste tonåringen med en sådan liten dator! (om det nu är viktigt för henne :D)

Det här med att hon inte är trevlig och har attityd, jag tror inte att det kommer att hjälpa att straffa henne genom att inte ge någon dator. Jag förstår dock att det inte är roligt att ge henne något dyrt när hon är otrevlig och otacksam. Tyvärr så är det lite så tonåringar är. De hör lite till att de tror att världen kretsar runt dem. Dock kan man ju prata om det och sätta upp lite regler och belöningar. Helt OT, egentligen, det var bara en liten parentes.

• Regnig måndag

Tycker det låter som en högst normal 14-åring. det är meningen att man ska bli idiotförklarad bara för att man står, går och är förälder.
    Spontant tycker jag inte alls att det låter som att hon begär saker utan att hon önskar sig på typiskt tonårsvis.

Finns det inte pengar så gör det inte. Om det verkligen bara är den dyra modellen hon kan tänka sig så borde ni kunna ge ett bidrag till datorn och resten får hon spara ihop.

Barn ska inte behöva vara tacksamma på det sättet för presenter de får. Att det kan vara svårt att förstå sambandet mellan hennes presenter och inköpta saker till hemmet kan jag faktiskt förstå. Sätt in henne i familjens ekonomi, låt henne ta ansvar för tex handling osv så att hon har en rimlig chans att lära sig att allt kostar.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    SoStylish skrev 2013-04-08 17:56:22 följande:
    Finns det inte pengar till en dator så är det ju så. Och även om det hade funnits så måste hon ju faktiskt lära sig att man inte kan få allt man pekar på. Men när man är 14 år så är det väl inte helt ovanligt att man resonerar på det där sättet. Du får helt enkelt förklara läget för henne lugnt och sansat och be henne komma på fler saker som hon önskar sig, för jag lovar att det finns många billigare saker än en dator som hon vill ha!

På ts beskvrivning låter det ju inte som om det funnits utrymme för att ge henne särskilt mycket alls, vilket väl utesluter att hon skulle fått allt hon pekat på. Det är väl inte så konstigt om hon är sugen på en dyr pryl om de levt under knappa omständigheter under en lång period, dessutom fick ju mamman en dyr present av sin nya karl. En tonåring kan nog tycka att om det går för sig så borde det gå för sig att även hon får något i samma prisklass.

Om jag varit ts så hade jag sett det som viktigt att redan för länge sedan se till att stå på samma sida som dottern och arbeta mot att hon så småningom ska kunna få en laptop. Med framförhållning och färre inredningsgrejer på inköpslistan så hade ju en del av pengarna redan varit sparade.   
  • Nyfiken gul

visst kan hon få en dator om det är så - men du är den som bestämmer priset.

Som du redan fått tips om så kanske ni kan gå ihop flera stycken och samla ihop pengar så att hon får sin dator men att hon är införstådd med att det också är det enda hon får.

Kampanjpriser finns överallt på billiga o bra datorer. Kanske en  mini-hp kan vara något? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Kakan)

Visst förstår jag hennes tänk och jag vet att tonåringar ofta är ego och allt det där. Jag är "ung tonårsförälder", var nyss fyllda 20 när jag fick henne. Jag hänger med i svängarna och är inte den mamman som "fattar ingenting"
    Att gå ihop med pappan och köpa en dator är inte tänkbart av olika skäl. Han träffar barnen varannan helg och allt fungerar inte problemfritt.
    En dator för 2900:- duger inte enligt henne. Jag visade henne och det var fel på den tyckte hon. Problemet ligger inte i pengarna. Jag fick jobb direkt efter högskolan och sambon har eget företag med hyfsat hög lön. Grejen är att jag inte tycker hon förstår värdet i saker och ting och att de kostar ganska mycket pengar. Man kan inte få allt man önskar sig.
    Hon har en dator genom skolan nu (skolan tillhandahåller datorer till alla elever i årskurs 7-9). Dessvärre kraschade den i helgen så den lämnade hon i idag. Hon borde ju dock få en ny snart eller samma när den är fixad.

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/