• Binary

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:15:20 följande:
    Visst förstår jag hennes tänk och jag vet att tonåringar ofta är ego och allt det där. Jag är "ung tonårsförälder", var nyss fyllda 20 när jag fick henne. Jag hänger med i svängarna och är inte den mamman som "fattar ingenting"
    Att gå ihop med pappan och köpa en dator är inte tänkbart av olika skäl. Han träffar barnen varannan helg och allt fungerar inte problemfritt.
    En dator för 2900:- duger inte enligt henne. Jag visade henne och det var fel på den tyckte hon. Problemet ligger inte i pengarna. Jag fick jobb direkt efter högskolan och sambon har eget företag med hyfsat hög lön. Grejen är att jag inte tycker hon förstår värdet i saker och ting och att de kostar ganska mycket pengar. Man kan inte få allt man önskar sig.
    Hon har en dator genom skolan nu (skolan tillhandahåller datorer till alla elever i årskurs 7-9). Dessvärre kraschade den i helgen så den lämnade hon i idag. Hon borde ju dock få en ny snart eller samma när den är fixad.
    Ok, så hon har en dator genom skolan redan. Varför behöver hon en till? Och kan vad har hon sett ut kontra den som hon blivit erbjuden. för 7000 så börjar man hamna i rätt avancerade maskiner även om man tänker bärbara, som oftast används till 3D spel eller liknande.

Nu är det ju även en stor del av mitt jobb, men skulle mina barn vilja ha en dator, så skulle jag välja en som passade deras behov, inte för att prislappen visar en viss summa. Ok, 2900 för en ny bärbar pekar på att det kanske inte är den vassaste som finns.

www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/toshiba-satellitec850-1dw/177867.3003/ kanske skulle passa bra?

Egentligen är det 2 frågor. Vad har hon sett ut, och vad har ni sett ut. sedan kan man börja titta komponentmässigt för att få ner priset till en mer skälig nivå till hennes behov. Det brukar generellt ta cirka en timme om man tar sig tiden att jämföra från diverse siter. Om du vill ha hjälp, så finns det flera här med mig på FL som har kunnandet och jag hjälper gärna till. bara att skicka nått i inboxen min så kollar jag lite
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Binary
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 09:55:36 följande:
    Det handlar om utveckling. Utveckling kostar. Hobbys kostar. Vad kostar det inte per år att rida, spela hockey, tennis, åka på fotbollsläger etc. Utrustning till hobbys.

Varför skulle inte teknik kunna vara en hobby. För att kunna använda teknik krävs en dator med tryck i och det kostar.

vet inte riktigt om jag håller med där. Det är när du ska spela, alternativt CAD/3D/videoredigering som du behöver trycket i maskinen så för spel och design, ja, för teknik, nej.

Säg att du vill lära dig serverarkitektur. Då räcker det med ett par gamla p4or som normalt klassas som skrot så nej, man behöver inte en dator med tryck för att lära sig teknik. Att klustra maskiner? Visst, 5 st rasperry pi går utmärkt att köra som ett kluster och det finns redan ett berömt 64-kluster med just dom maskinerna.. som tuffar på 64 stycken Pi som ligger på 800mhz styck och 512 Mb ram.. ungefär samma som en normal smartphone idag.

De flesta posixbaserade system kan köras på datorer med långt sämre systemspec jämfört med vad du normalt använder i dagliga livet, utan att det går slött. Allt beror på vad man ska göra, och hur man tänker göra det.

Och åter igen. Ungen har en dator som har skeppats från skolan, kanske inte det "nyaste" och "häftigaste" men behövs det verkligen till en 14-åring?
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 09:59:02 följande:
    Barn till snåla föräldrar ligger ofta efter i utvecklingen. Tekniska prylar utvecklar barnen. En dator som har många fler färdigheter än en billig dator utvecklar barn.
    Nja, jag har mitt jobb och kunskap inom Unix och Linux just FÖR att mina föräldrar inte hade möjligheten att skaffa "det bästa" jag var helt enkelt tvungen att lära mig att använda de resurser som finns i maskinen mer optimalt än mina vänner som hade föräldrar som kunde köpa nya maskiner.

Om jag hade haft "det bästa" eller bland det bästa på marknaden i de tider det begav sig, så hade jag
    helt enkelt inte behövt lära mig hantera resurser på ett sparsamt sätt.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/