Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
Om ens barn önskar sig något riktigt mycket och familjen har råd med det, så tycker jag inte att man ska låta bli att köpa det bara av princip. Förstår barnet sakens värde? Om barnet inte förstår sakers värde är det ju du som förälder som måste lära henne det.
Du skriver att hon uppfört sig illa men bättrat sig sista tiden. Att vara 14 år är tufft och troligen gör hon sitt bästa. Om jag vore du skulle jag påtala datorns kostnad, att jämföra med andra som du gjort är jättebra. Du kan också påtala hur mkt pengar det är i förhållande till inkomster och vad man kan få annars för motsvarande summa. Du kan påminna om att denna datorn snart kommer vara "ocool" som det är med modern teknik, och att hon sedan inte kommer få någon ny på X antal år. Kanske kan hon bidra själv med en mindre summa? Önskar hon sig fortfarande datorn innerligt tycker jag att du skulle kunna överraska henne med att ge den i present!
Som sagt, man ska inte vara snål av princip. Jag tycker att barn ska lära sig att upskatta saker och förstå deras värde, men jag tycker definitivt att barn också ska få del av familjens tillgångar när de finns. Då känner barnet att det också räknas och att en stark önskan kan uppfyllas om man får kämpa lite för det. Jag kan ta mig själv som lyckat exempel
: Jag har inte fått allt jag pekat på, men har har fått många fina och stora presenter - barbiehus när jag var liten, ponny, widescreen-tv, moppe, häst och bil när jag blev äldre. Jag har lärt mig uppskatta sakers värde och själv känt mig uppskattad. Jag går på topputbildning nu och får fortfarande mycket fint hemifrån som jag är glad över, men framförallt kämpar jag väldigt hårt själv för att få ett roligt och välbetalt jobb.