• mamman64

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Har bara läst TS men jag skulle absolut köpa en dator till flickan! Inte en för nästan 7000 men en billigare för ca 4000. Hon är 14 år och behöver en egen dator. 
    Hon kanske känner sig bortprioriterad utav dig o din sambo o kanske därför hon revolterat? 

• mamman64
    Tant Prysselius skrev 2013-04-08 19:47:47 följande:
    Mina barn på 4 och 8-år klarar av att spara (i olika grad), varför skulle då inte en 14-åring klara det? :o 
    beror väl på hur mycket pengar de får...
  • mamman64
    Tant Prysselius skrev 2013-04-08 19:59:25 följande:
    Lilla får 10kr i veckopeng och stora får 100kr i månadspeng. De får även pengar till födelsedagar, jul och påsk samt att deras farmor ger dem lite då och då. 
    nu menade jag egentligen inte dina barn utan generellt....sedan kan man inte jämföra en 4+ 8 åringar med en 14 åring
  • mamman64
    elmadumle skrev 2013-04-08 20:04:22 följande:

En tonåring behöver ingen egen dator om det finns en i familjen redan, den får man turas om med i så fall. Min 21 åring köpte sin egen bärbara dator som 18 åring då hon kunde köpa på delbetalning, min nu 18 åring får göra det samma och 12 åringen, ja han får använda familjens dator tills han får råd att köpa en egen.
    både och kan jag tycka....
  • mamman64
    adaeze skrev 2013-04-08 20:47:51 följande:
    Ge henne ett presentkort på typ 3500 på någon elektronikaffär, så får hon välja själv om hon ska köpa en billig dator för et eller om hon ska spara ihop de sista 3500 för datorn hon vill ha. Lätt som en plätt
    ett bra tips
  • mamman64
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-08 22:46:20 följande:
    Men herregud, ge ungen en dator. Du skriver själv att ni har levt på CSN och bidrag. Hon fyller 14 år och ska använda datorn till skolarbete bl a. Du har fått arbete och är klar med högskolestudierna coh din sambo har bra lön. VAd är problemet. Inte var det pengar iaf som du skrev. 
  • mamman64
    Tom Araya skrev 2013-04-08 23:48:09 följande:
    Jag tycker man till viss del får prioritera sig själv framför sina barn och det inte gäller basala behov.
    Man måste väl själv få njuta och dra nytta av ens egna, hårda arbete!? Barn har ofta inte alls samma behov.
    jaså?
  • mamman64
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 23:50:38 följande:
    Äh, jag ärver ofta från mina barn och ser inget som helst fel med det utan tvärt om. De köper ständigt nytt och ratar det gamla. Jag tycker att vi som samhälle överkonsumerar för mycket och försöker leva som jag lär så har de en "gammal" vinterjacka som passar mig så är det bara dumt att jag inte övertar den.
    Men vi lever heller inte på marginalen där allting räknas utan har en hel del överflöd att ta av.
    Jag har oxå ärvt massor av mina barn, två kameror, jacka, kläder mm....jättebra!
  • mamman64
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 23:54:20 följande:
    Jag ser det mer som att barn inte ska behöva stå tillbaka bara för att de är barn och bara för att det inte handlar om basbehov.

Visst ska man kunna prioritera sig själv ibland men om det verkligen gäller att välja mellan barns eller vuxnas behov går barnet före enligt mig. Den vuxne ska kunna vara så vuxen att den kan stå tillbaka den tid man "tvingas" ta hänsyn till barnen.
    Tack!, precis som jag resonerar
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/