• Anonym (OMG)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Men herregud, ge ungen en dator. Du skriver själv att ni har levt på CSN och bidrag. Hon fyller 14 år och ska använda datorn till skolarbete bl a. Du har fått arbete och är klar med högskolestudierna coh din sambo har bra lön. VAd är problemet. Inte var det pengar iaf som du skrev. 

• Anonym (OMG)

Sammanfattningsvis:

Hon har en skoldator som kraschar då coh då (jo känner igen problemet, värdelösa, begagnade, trasiga ofta) och som hon inte får ha på sommarlovet eller vinterlovet.

Du har levt under 3,5 år på CSN då du har studerat och ni har inte haft det fett.

Nu är  du klar med dina högskolestudier och har lön. Du bor numera ihop med en sambo som har bra lön.

Din dotter fyller 14 år och vill gärna ha en dator med lite tryck i. Den vill hon ha bl a till skolarbetet.

De enda som köper presenter är mormor, morfar och du.

Pappan har ungarna varannan helg och ni har ingen bra kontakt när det gäller ev fördelning.

Det är den enda födelsedagspresent din dotter vill ha.

Om jag hade levt knapert med mina ungar under 3,5 år och nu fått jobb samt dessutom delade mina räkningar med min sambo hade jag verkligen gått min dotter till mötes när det gäller en dator.  

• Anonym (OMG)
    Moolie skrev 2013-04-09 08:48:16 följande:
    Vad folk verkar missa är att datorn som TS har var en gåva från hennes pojkvän. PS3't som de har är pojkvännens.

Det har inte gått upp för någon att de kan ha delad ekonomi? Någon av er ensamstående som kan hosta upp 7 000:- till nästa födelsedag?
    TS säger själv att pengarna är inga problem. Läs snälla 
  • Anonym (OMG)
    Moolie skrev 2013-04-09 08:53:28 följande:
    OMG...... Var kom din attityd ifrån lixom? :) 
    Ganska så jobbigt med kommentarer från folk som inte läst TS.
  • Anonym (OMG)
    LFF skrev 2013-04-09 08:55:23 följande:

Nej, problemet är att dottern anser sig ha rätt till dyra presenter för att mamma fått, de har köpt hem saker till hushållet etc. För mig är det ett beteende som inte ska uppmuntras eller ges efter till.
    Vad är det för problem med det. Enligt dina andra inlägg ska man tala om för dottern var hennes plats är. Dvs hon ska inte tro att hon kan komma här och kräva. Jag håller inte med dig. Efter att ha läst alla TS inlägg så har jag en helt annan uppfattning än vad du har.

Jag skulle aldrig behandla mina barn på det sättet. TS skriver själv att 14-åringen är väluppfostrad och duktig. Det uppträdande hon har är tonårstrots. Vilket man får räkna med när man är tonårsförädler.

Läs lite pedagogik.... 
  • Anonym (OMG)
    SivSavant skrev 2013-04-09 08:58:57 följande:
    Ta och titta på några datorer och förklara vad grafikkort, processor är mm.
    Ska hon "plugga" surfa så kostar hennes bra dator 3 papp.
    Ska hon däremot använda den till rendering, bild/video så är samma dator oanvändbar. Ska hon ha en sån laptop så kostar den absolut billigaste vid ett rabatterat tillfälle 7 tusen.
    Det är väl det som det handlar om.
  • Anonym (OMG)
    LFF skrev 2013-04-09 09:02:21 följande:

Det handlar inte om att "tala om var hennes plats är". Men man har fortfarande ingen rätt att kräva dyra saker, vare sig som barn eller som vuxen.
    De har levt fattigt på CSN och bidrag (barnbidrag och underhåll) i 3,5 år. Tycker du att en 11-åring ska leva fattigt. Tycker du inte hon är värd en dator med "tryck" i nu när mamman uppenbarligen har råd?
  • Anonym (OMG)
    LFF skrev 2013-04-09 09:02:21 följande:

Det handlar inte om att "tala om var hennes plats är". Men man har fortfarande ingen rätt att kräva dyra saker, vare sig som barn eller som vuxen.
    LÄS inlägg 160. 
  • Anonym (OMG)

TS. Vad har din dotter i månadspeng?

• Anonym (OMG)
    LFF skrev 2013-04-09 09:38:36 följande:
    Nej, bara för att mamma har råd helt plötsligt så har inte dottern rätt att kräva fina, dyra saker. Men jag vet att det är tydligen så det är idag, att barn har rätt att kräva att ha det "alla andra har".

Och ja, jag har läst inlägg 160 och det spelar ingen roll i mina ögon. Mamman tycker det är för dyrt med 7000 för en dator och då får dottern rätta sig efter det. Punkt. Man får inte saker bara för att nån annan får det, man får inte dyra presenter bara för att familjen plötsligt har råd, man kan inte kräva dyra saker. Så är det.

Jag är uppvuxen med en ensamstående mamma där vi inte alltid haft det alltför rikt vare sig hos mamma eller pappa. Det har liksom aldrig funnits på kartan att börja kräva dyra saker bara för att vi fått det bättre i perioder.

Vad är att leva fattigt? Att man inte får den där dyra datorn? Eller den fina telefonen? Eller märkeskläderna? För mig är "Leva fattigt" att man har problem med att få pengarna att räcka till mat.
    Så ett barn ska inte utvecklas då menar du? En dator som går på 7K har en teknik som inte en dator har som går på 3K.

Vad har din uppväxt med TS dotters uppväxt att göra? 
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/