• Iam

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

En tanke för att få  henne att förstå ekonomi. 
    Sätt dig ner med din sambo och räkna på vad hon kostar, eller får kosta, i månaden.
    Räkna in allt... Mat, hyra, hygien, kläder, nöjen, telefon, internet, whatever..
    Ni gör en lista över allt och sätter en summa. 
    Sen sätter ni er ner med dottern vid köksbordet ungefär samtidigt som ni ska betala räkningarna. Innan har ni plockat ut exakt den summan i kontanter.
    Visa listan och gå genom post för post. 
    Lägg sen fram pengarna och sen får hon själv räkna fram och ge er pengar för hyra, mat och det ni måste betala.
    Resten får hon behålla och köpa det hon ska/vill för.
    Men.. det gäller ju då att ni utöver det verkligen inte ger henne en enda krona. 
    Vill hon ha något och pengarna är slut.. ja då får hon vänta till nästa månad.  

• Iam
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:04:09 följande:
    Vad får hon kosta då? Underhåll x2 plus barnbidrag eller? Finns det något mer utöver minsta underhållet? Men det är klart flickan har levt fattigt medan mamma har pluggat och har fått hyfsad lön nu men enligt "FL lag" så ska inte det täcka upp standarden, eller?
    What? Vad yrar du om? Vadå underhåll? Vem har pratat om underhåll? Och vadå täcka upp standard? 
    Vi, eller i alla fall jag, diskuterar inte underhåll.. jag diskuterar hur man lär en 14-åring att förstå ekonomi och pengar och sakers värde.
    Vad du diskuterar vet jag inte riktigt.  
  • Iam
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:17:47 följande:
    Vad får hon kosta? Pappan betalar underhåll. Antagligen bara 1273 kr/ månad. Mamman ska betala lika mkt för att täcka upp detta. Sen har du barnbidraget. 

Dessa pengar skulle TS inte ha om hon inte hade sin dotter (ja förutom 1273 kronor för egen del då.

Vad yrar du själv om? 
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:18:58 följande:
    Du  skrev att TS skulle sätta sig ned och bekosta vad HON dvs dottern kostade varje månad. I hyra, mat mm.

Skärp dig själv 
    TS dotter har ingen förståelse för pengar, ekonomi eller sakers värde, det är problemet. Iofs inte så konstigt när hon bara är 14 år, men kanske är det dags att hon börjar lära sig. Och för att hon ska lära sig vad saker kostar och vad hon kostar och hur det funkar med ekonomi så gav jag förslaget ovan. 

Vad dottern får "kosta" är väl helt upp till TS, det lägger inte jag mig i... Och det har definitivt inte med vare sig underhåll eller barnbidrag att göra... 

Så.. vad var det du ville ha fram? Din poäng har liksom inte riktigt klarlagts. 

• Iam
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:30:13 följande:
    Av den här texten tolkar jag det så att dottern ska lära sig att veta vad hon kostar varje månad.

Hon drar en viss peng till hushållet, eller hur? Då tycker jag att man kan räkna in den pengen. I vad hon får kosta. Blir det något över. Ja, då tycker jag att dottern kan få det.

Pappan betalar 1273 kr (vilket jag tycker är alldeles för lite  i underhåll)
    Mamman måste försörja sitt barn och betalar även hon 1273 kronor
    Barnbidraget 1050 kronor.

Det blir tillsammans över 3500 kronor som dottern då får kosta.

Så räknar jag. Sen att mamman under 3,5 år levt på barnens bidrag då hon även fått bostadsbidrag kanske man kan räkna som ett lån då, eller? Här vet jag inte vad jag tycker men det ovan. Ja det tycker jag är rätt om man nu ska börja räkna på kronan vad dottern får kosta. 
    Nej, det handlar inte om vad någon kostar, det handlar om att lära sig vad saker kostar, vad det kostar att leva och äta... Vad det innebär för familjens ekonomi om dottern får en dator för 7000 kr eller en andra jacka bara för att hon vill ha en ny trots att hon redan har en, eller om hon får dom dyra märkesjeansen istället för dom billigare från HM... vad det nu kan vara. Jag har ingen insikt i hur det ser ut i TS familj. 

Genom att dottern får pengarna i handen och sen får ge mamma dom pengar hennes del av hyran innebär, dom pengar hennes del av maten kostar, dom pengar hennes del av internet kostar.. osv osv.. då får dottern en uppfattning om vad det kostar att att bara överleva. Sen får hon pengar till nöjen, kläder.. vad det nu är TS och hennes sambo anser att dom har råd att lägga på dottern i månaden.. Och så får dottern själv hushålla med dom pengarna... precis som en vuxen får hushålla med dom pengar man får i lön varje månad.. Och precis som en vuxen som har gjort av med hela sin lön inte kan köpa mer, kan dottern inte köpa mer när hon gjort av med alla sina pengar.. 
    Om det då innebär att hon får använda ett billigare schampo i slutet av månaden, eller att hon inte kan köpa jeans för 2000, eller inte kan köpa något alls beroende på hur deras ekonomi ser ut... Ja då är det så.. 
    Det är så man lär sig att hantera pengar.  
  • Iam
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:30:13 följande:
    Av den här texten tolkar jag det så att dottern ska lära sig att veta vad hon kostar varje månad.

Hon drar en viss peng till hushållet, eller hur? Då tycker jag att man kan räkna in den pengen. I vad hon får kosta. Blir det något över. Ja, då tycker jag att dottern kan få det.

Pappan betalar 1273 kr (vilket jag tycker är alldeles för lite  i underhåll)
    Mamman måste försörja sitt barn och betalar även hon 1273 kronor
    Barnbidraget 1050 kronor.

Det blir tillsammans över 3500 kronor som dottern då får kosta.

Så räknar jag. Sen att mamman under 3,5 år levt på barnens bidrag då hon även fått bostadsbidrag kanske man kan räkna som ett lån då, eller? Här vet jag inte vad jag tycker men det ovan. Ja det tycker jag är rätt om man nu ska börja räkna på kronan vad dottern får kosta. 
    Sen förstår jag inte hur du får in att TS levt på barnens bidrag i tre år och det ska räknas som ett lån??? 
    Vadå lån? Jag antar att ts gett barnen mat, tak över huvudet, kläder på kroppen osv.. och vad jag vet så kostar det pengar.. och det är väl det barnbidrag och underhåll har gått till skulle jag gissa. Eller vad tror du?  
  • Iam
    Anonym (OMG) skrev 2013-04-09 16:44:44 följande:
    Glöm det! Gå vidare... 
    hahaha Då säger vi så. 
  • Iam
    Indianica skrev 2013-04-09 17:11:59 följande:
    Jag tycker man är på tok för ung för att få en bunt pengar i handen när man är 14 och sitta och spekulera i vad mat kostar osv och lägga upp en plan för om man ska köpa schampoo och mat och en dator eller något annat. Till viss del håller jag med om resonemanget, min son gillar t ex märkeskläder och min tjej gillar H&M och de har ju snabbt fattat att man får typ 10 t-shirts på HM och bara 3 DC t-shirts för samma summa, så det är bara att välja vad man vill ha och ibland så gillar man ett visst märke, tuan att egentligen kunna redogöra för varför in i minsta detalj. Den finns en hel del moraliserande kring barn och pengar också, men om nu barnet vill ha en dyr dator eller dyr jacka eller whaterver, ja, då får man ju prata igenom det och berätta vad man då får dra in på istället, men man behöver kanske inte göra världens grej av det och sitta och kolla matpriser och elräkningar och annat om man nu inte är enormt fattig som förälder alltså.

Jag var 15 på 90-talet och enligt många i tråden var jag grymt bortskämd. Mina föräldrar hade ett system som innebar att om jag skötte skolan (dvs gick dit öht) så fick jag 1700 kr per månad i månadspeng, vilket skulle räcka till hygienprylar och kläder (inte ytterplagg). Det fanns inga mobiler för vanligt folk eller datorer på den tiden så jag brände i stort sätt alla månadspengar på kläder och smink och sådant och ibland känner jag att vissa särskilt mammor verkar nästan förbittrade som börjar prata om räkningar och matpriser när det gäller 14-15-åringar. Jag har absolut inga ekonomiska bekymmer idag.

Visst ska man lära sig hushålla med pengar (jag fick t ex öppna sparkonto oxå) men barndomen är ju en frizon ifrån sådant som matkostnader och räkningar.  Man behöver inte börja "leka lyxfällan" med barnen när de är 14-15 tycker jag, betala räkningar och handla mat får de göra tids nog och det är ingen raketforskning så det lär man sig snabbt.
    Jag tycker inte alls man är för ung för att få koll på vad saker kostar när man är 14 år gammal. 
    Och jag sa heller inget om att spekulera, jag sa att TS och hennes sambo skulle göra upp en lista, och det var kanske fel ord.. jag borde använt ordet budget istället. Dvs TS och sambon gör upp en budget för dottern.. Vad kostar hyran, vad kostar maten, vad kostar kläder, vad kostar nöjen osv osv.
    Anledningen till att dom skulle ge henne en klumpsumma kontanter var för att tonåringar har inget grepp om pengar och tycker att 1000 kronor är massor när dom får det i handen... Om hon då får hela summan av vad hon kostar i månaden så kommer hon få dollartecken i ögonen... men när hon sen måste ge tillbaka tusenlapp efter tusenlapp som egentligen bara bekostar hennes överlevnad så får hon en uppfattning om hur dyrt det är att leva, och får förhoppningsvis även en uppfattning om hur mycket 7000 kronor är, hur mycket det ska räcka till och att det kanske inte är vettigt att kräva att få en dator för den summan bara för att.

För mig handlar det inte om att leka lyxfällan. Det handlar om att som tonåring ha koll på värdet av saker och pengar.
    När jag var 18 dog min mamma och jag skulle plötsligt vara vuxen och ha hand om min egen ekonomi. Vi hade alltid haft det knapert så som tur i oturen så hade jag den hårda vägen fått lära mig att man inte kan få allt man pekar på... Men tro mig, jag gick på många nitar innan jag insåg vad det innebär att hålla budget, hushålla med pengar och inse värdet i pengar och saker. Så nej, jag ser inte 14 som en ung ålder för att lära sig att man inte kan få allt serverat på silverfat, eller inse vad det kostar att leva och inse värdet av det man vill ha eller kräver att få.  
  • Iam
    Ante94 skrev 2013-04-09 20:32:43 följande:
    LAM!, om jag förstod dig rätt så menade du att man vid ett tillfälle skulle göra detta med pengarna?, isåfall tycker jag det är ett jättebra sätt att tydligt visa hur det funkar. När man är 14 år är man ju inte ett litet barn utan en ungdom och då är det verkligen på tiden att man lär sig om ekonomi.
    iam är det :) 
    Och ja det var så jag menade.. För att dottern ska få ett grepp om vad saker kostar.  
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/