• Nolla

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

mamman64 skrev 2013-04-08 23:49:10 följande:
    jaså?

jaså?

Håller med ! Det växer upp en generation med egoister, vana att de alltid är viktigast. Varför ska de alltid ha det nya? Jag har sett en tonåring slå sönder glaset på sin telefon och när jag frågade vad han gör sa han att han vill ha en ny. Jag tycker det är nyttigt för barn att se föräldern få något också så de lär sig att man får turas om, det är inte alltid de som ska ha allt. Dessutom kan de få lära sig att när man jobbar kan man få köpa något till sig själv också.
  • Nolla
    Nolla skrev 2013-04-09 00:58:08 följande:
    jaså?
    Håller med ! Det växer upp en generation med egoister, vana att de alltid är viktigast. Varför ska de alltid ha det nya? Jag har sett en tonåring slå sönder glaset på sin telefon och när jag frågade vad han gör sa han att han vill ha en ny. Jag tycker det är nyttigt för barn att se föräldern få något också så de lär sig att man får turas om, det är inte alltid de som ska ha allt. Dessutom kan de få lära sig att när man jobbar kan man få köpa något till sig själv också.

Det var dig Tom araya jag höll med, inte mamman.
  • Nolla
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:15:20 följande:
    Visst förstår jag hennes tänk och jag vet att tonåringar ofta är ego och allt det där. Jag är "ung tonårsförälder", var nyss fyllda 20 när jag fick henne. Jag hänger med i svängarna och är inte den mamman som "fattar ingenting" Att gå ihop med pappan och köpa en dator är inte tänkbart av olika skäl. Han träffar barnen varannan helg och allt fungerar inte problemfritt. En dator för 2900:- duger inte enligt henne. Jag visade henne och det var fel på den tyckte hon. Problemet ligger inte i pengarna. Jag fick jobb direkt efter högskolan och sambon har eget företag med hyfsat hög lön. Grejen är att jag inte tycker hon förstår värdet i saker och ting och att de kostar ganska mycket pengar. Man kan inte få allt man önskar sig. Hon har en dator genom skolan nu (skolan tillhandahåller datorer till alla elever i årskurs 7-9). Dessvärre kraschade den i helgen så den lämnade hon i idag. Hon borde ju dock få en ny snart eller samma när den är fixad.

Det får hon ja. En ipad då? De är ju döcoola tycker alla tonåringar. Köp en trea så är de inte så dyra. Inget extra minne, det använder man aldrig.
  • Nolla
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:35:08 följande:
    Ja det undrade ju jag med. men enligt henne är den datorn inte bra eller fin nog.

Ja det undrade ju jag med. men enligt henne är den datorn inte bra eller fin nog.

Är det inte en Mac? Mac air kostar ca 15000. Den vita lite tjockare Mac kostar 10000. Ungarna är så världsvana och säger att dessa e kassa. De har inte så bra koll helt enkelt, och de vet inte hur mycket dessadatorer förmår. De kan inte tillräckligt mycket själva för att kunna använda hälften av vad datorn kan.
  • Nolla

Är det inte en Mac? Mac air kostar ca 15000. Den vita lite tjockare Mac kostar 10000. Ungarna är så världsvana och säger att dessa e kassa. De har inte så bra koll helt enkelt, och de vet inte hur mycket dessadatorer förmår. De kan inte tillräckligt mycket själva för att kunna använda hälften av vad datorn kan.
  • Nolla

• Nolla

• Nolla

Men hjälp. Hör du själv hur du låter? Är du kanske 14? Rent av dottern? Att jämföra fysiskt ont med att vilja ha en dator? Hon HAR en ny dator som var ny i augusti. Den har hon hela tiden fram till hon slutar nian dvs drygt två år till. Då får hon en ny av TS om inte nya skolan ger henne en ny. Förstår du?

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/