• Dripknot

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

När jag gick i skolan och va 14 år fanns inte ens elevdatorer för hemmabruk och sannerligen inte de lånedatorer som eleverna går omkring och bär med sig idag.

Minns att familjedatorn var en hem-pc på 133Mhz och ett 56K-modem (med pipljudet när det kopplade upp sig) och det tog 20 minuter att ladda hem en enda låt. Det var den datorn jag fick använda för mitt skolarbete. Bara det fanns ordbehandlingsprogram och en uppkopplad skrivare så löste sig det mesta. Sökandet på internet efter material till skolarbetena skedde i skolans bibliotek eller på "datastuga" under 2 timmars tid tisdagar och torsdagar efter skolschemats slut.

Dagens ungdomar är alldeles för bortskämda med dyra mobiler, märkeskläder, feta datorer, iPads och tyvärr alldeles för flata föräldrar som inte vågar säga emot. Folk har börjar fråga mig när min 5,5-åring ska få sin första iPhone/mobil. Då säger jag att hon ska få jobba ihop den när hon fått sitt första sommarjobb och när hon förstår att saker och ting kostar pengar. Det spelar ingen roll att två av dagisbarnen i hennes grupp har egna iPads och en egen iPhone 4s, sånt ska inte förekomma här och en 5,5-åring har på intet sätt något behov alls av en egen mobiltelefon.

Ska hon åka hem med någon kompis tar kompisens föräldrar kontakt med mig via telefon. Att ha egen telefon blir aktuellt först när hon förstått vad det innebär, uppvisat ett tydligt behov av att ha en egen telefon och att hon förstår pengars värde. Ska jag hjälpa till med inköp av en lur ska hon ha motpresterat för det också.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/