• Anonym

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

7000kr är rättdyrt för en present. Men ni kan inte lösa det du och pappan genom att dela på presenten? Hitta en liknande men billigare dator?..... jag är en av de barn som sällan önskade mig något, men när jag väl ville Ha något så kostade det en del, mobil, eu-moppe och dylikt. Min pappa kon på ett syatem (jag 15 årdå) gå ut med soppåsen 1 poäng, bädda sängen 2 poäng, diska 5 poäng, storstäda huset 20 poäng, laga mat åt familjen 8 poäng ex.... vi räknade poäng och när jag kom upp i 100 poäng motsvarade det 1000kr, som jag kunde plocka ut eller lägga i"pappa betalar potten".....systemet är kanske bristande. Men jag lärde mig tvätta, diska och laga middag. Och då jag hjälpte till hemma blev det lättare att få det ja ville.

• Anonym
    Pommac skrev 2013-04-08 19:14:07 följande:
    Om hon ska få datorn så får ni leva utan godis, läsk, chips och god mat? Då blir det nudlar ett halvår framöver? Du måste få henne att förstå att du inte har råd. 

Får de? Trots bra löner och god ekonomi???

Var har Ts skrivit att hon inte har råd?Obestämd Tråden handlar inte om det.
  • Anonym
    linjes skrev 2013-04-08 19:26:34 följande:

Ibland kanske man ska tänka till lite innan man skriver,hur tror du själv att en 14 åring sparar?
    Jag har tänkt till. Jag har en 14-åring. Hur ska hon kunna spara menar du?
  • Anonym

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, men jag hade nog sagt till min dotter att om du sparar till en dator själv så lägger jag lika mycket som du om du köper något vettigt. ALltså en dator t.ex. Vill hon ha en DYR får hon spara 3500kr själv, så lägger jag 3500kr. Orkar hon inte spara sin månadspeng så blir det ingen dyr dator heller. 

Då kan hon önska sig pengar till en dator i present, och få någon mindre summa att lägga till sitt sparande t.ex. Men att få hela på en gång hade inte varit aktuellt här heller.

Hoppas det blir bra! 

• Anonym

Du får lätt en bra helt ny dator för ca 3000kr! Bara för att hon vill ha en dator för 6000kr betyder inte att den är bättre. Jag köpte min för 3000kr och sambon köpte en för 7000kr.  Sambon är dator intresserad men föredrar att sitta vid min för den är helt enkelt bättre! båda är lika stora..

Sen tycker jag att din dotter är så pass stor att du kan argumentera med henne.
    - Hon ska tvätta
    - Hon ska städa

Kräver hon att hon ska ha precis likadant som du så får hon helt enkelt vara beredd att göra som du!

När jag var en vresig tonåring sa jag ibland till mamma att det var oträttvist att hon köpte en ny mobil/kläder/smink men jag fick inget, men min mamma var inte snål utan faktiskt väldigt generös..(men man vill bara ha ha och ha när man är i den åldern)  
    Men en sak som hon sa är att: Ja gumman, så är det ibland. Du får ändra på det när du får egna barn..

Nu är jag precis som min egna mamma  Skrattande

• Anonym
    elmadumle skrev 2013-04-08 20:04:22 följande:

En tonåring behöver ingen egen dator om det finns en i familjen redan, den får man turas om med i så fall. Min 21 åring köpte sin egen bärbara dator som 18 åring då hon kunde köpa på delbetalning, min nu 18 åring får göra det samma och 12 åringen, ja han får använda familjens dator tills han får råd att köpa en egen.
    Det beror på hur man ser det. Här i huset har alla var sin stationär, sen finns en laptop och en Ipad som barnen använder.

Vi lyssnar och gör mycket musik så det finns behov för var sin egen dator. :)
  • Anonym

Köpte en dator för 3600 till min sambo i julklapp, jag är tekniknörd och vet att det täcker hans behov bra Och den ser helt ok ut.

6000 för en dator är mycket.

• Anonym

TS, jag har inte läst allt men jag tycker att mycket borde bero på vad hon ska använda datorn till. Sen tycker jag att det är helt naturligt för en 14-åring att vara snäsig och sur, det är ju puberteten.

Men jag tycker att det är viktigt att du talar om för henne att hon inte kan få en dator om du vet att du inte kommer att köpa det, istället för att säga att hon kan önska sig...   

• Anonym

Nä vad tråkigt att läsa! Jag tycker du ska sätta ner foten, din dotter behöver nog lära sig sakers värde och att man ska förtjäna saker. Saker trillar inte bara ner i knät, händer inte nu och kommer inte hända i hennes framtid heller. Bara för att hon önskar sig EN sak när hon fyller år.. men hallå den ENDA saken kostar närmare 7 000.. det är väl inte antalet som räknas utan värdet?!

Om jag var du skulle jag räkna ut hur mkt du kan tänka dig lägga undan varje månad till en dator åt din dotter, om hon nu så gärna vill ha en (vill och inte behöver), sen skulle jag rada upp sysslor eller saker hon kan göra för att tjäna ihop den här summan under månaden. På såvis får hon kanske upp värdet för pengar, att man faktiskt måste arbeta för dom, och att inte 7 000 trillar ner i knät efter en vecka.. Se om hon tycker det är värt att jobba och spara ihop dessa pengar under den tiden det kommer ta för att få en dator.

• Anonym

jag skulle ge henne ett bidrag till en datorn (helst ett bidrag som täcker en billig laptop, 2-3000kr ) så kan hon själv lägga mellanskilladen om hon vill. ni kanske kan gå ihop er om present med morföräldrarna eller så? om man gör så blir innebörden av att det är en ovanligt dyr present!

alternativ två är att ge ett bidrag (1-2000 eller att ni dubblar det hon får ihop själv till en dator) och prata med henne hur hon kan tjäna/spara ihop mer så hon har råd med en dator (ge inte kontanter utan ett "kontrakt" att ni skall ge dessa x kr till henne när hon sparat ihop resten).

att du har en datorn är för att det är ditt jobbredskap som student, för att betala räkningar mm. 
    hon måste inse att bara för att man önskar sig en sak så får man den inte. man kan inte garantera sig en present genom att inte önska sig flera....!

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/