• Anonym

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:56:35 följande:
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!

När jag var i den åldern fick jag börja köpa egna kläder... Delvis för att jag gärna ville det. Fick då barnbidraget (som var på 750 kr på den tiden) och en månadspeng på 100 kr, och detta var vad jag fick att hushålla med. Plus att jag då hade ett "sparkrav" inför framtida körkort, på 2000 kr/år. Dvs jag skulle se till att mitt sparkonto hade ökat med minst den summan varje år... Träningskläder för den idrott jag höll på med gick utöver detta, jag behövde heller inte köpa några hygiengrejer (men fick då inte heller välja vad jag ville ha för grejer) och när jag växte ur hela garderoben på en gång så fick jag extra hjälp. Tror också jag fick litet ytterkläder utöver det - inte jämt men någon gång...
  • Anonym
    Hon har månadspeng men inget bestämt som hon ska betala med den. Förslag tack För jag har tänkt länge nu att hon måste få mer ansvar om sina egna pengar!

Hennes egna hygienartiklar som hårshampoo balsam, tvål , smink, bindor el tamponger om hon har mens
     godis läsk å sånna saker kan hon börja betala själv... 
  • Anonym

varför kan ni inte samsas om EN??? I helskotta att jag och barnen ska sitta i hemmet med 3 olika datorer? Aldrig.

• Anonym

Jag har en dotter som är 15. Hon önskar sig alltid dyra presenter. Jag har däremot sagt att kan hon spara ihop till hälften eller en del av vad det kostar så kan jag lägga till resten. Jag skulle inte köpa dyra presenter bara för att de vill ha dem. Jag tycker det är viktigare att de lär sig värdet av pengar än att de får ha flashiga prylar. De blir även mer rädda om sina saker om de förstår hur mycket det kostar och att man faktiskt måste spara en längre tid för att kunna köpa det man vill ha. 
    Det finns ingen som kan tala om för dig TS hur du skall göra men så här gör jag =)

Ha en toppendag! 

• Anonym

Den dagen hon jobbar och tjänar pengar, samt betalar lika mycket räkningar som er. Ja, då kanske hon har rätt att ha samma saker som du.. Eller njae...

• Anonym
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-09 10:40:24 följande:
    Det är ju också så att barn blir "dyrare i drift" när de blir äldre så är det bara. Å andra sidan, tror att många med småbarn köpte mycket "småkrafs" som i slutändan blir väldigt dyrt (typ babyleksaker och gåstol etc) så jag undrar om skillnaden egentligen är så stor och tonåringar så himla kräsna. Tonåringarnas kläder är ofta dyrare, å andra sidan, köper man god kvalité kan de så länge de inte växtspurtar ha dem längre tid än en bebis har sina plagg. När man resonerar kring pengar tycker jag man ska tänka sansat kring det och ur olika vinklar och jämföra lite med sig själv. Har mamma och pappa god ekonomi är det väl knappast roligt att vara del av familjen och ha väldigt lite pengar att röra sig med?
    Barn blir väl dyrare i drift för att vi gör dem dyrare i drift? Jag kan välja att klä min dotter i Louis Vuitton eller så kan jag välja kläder från HM.. Väljer jag att klä henne dyrt blir det en mycket hårdare resa när hon inser att hon inte kommer kunna köpa det själv samma dag hon flyttar ut. Lär hon sig däremot från grunden att saker kostar och man måste spara för att kunna få det man vill så blir livet lättare skulle jag tro. Vi har en bra ekonomi i våran familj för att vi sparar och prioriterar. Varför skulle vi inte lära våra barn samma sak? Alla gör vi olika som sagt men jag vill att mina barn ska lära sig att livet inte alltid är rosor och rosa moln, det skulle kännas jättetaskigt den dagen de inser att de kanske inte kan få allt de vill ha den dagen de står på egna ben..
  • Anonym
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-09 11:25:41 följande:
    Fast saker och ting är inte svartvitt. Det handlar inte om Louis Vitton ifrån topp till tå, men jag fattar inte hur man resonerar om man t ex pluggat och då köpt väldigt billiga saker till barnen under tiden, när ekonomi sedan plötsligt blir bättre, ja, då ska barnen fortfarande inte ha några märkesplagg om det önskar sig det (notera att jag inte pratar om en hel garderob sådant) så gå i gamla skor osv, för barnets standard ska minsann inte öka för att familjen fått bättre ekonomi, då kan barnet bli bortskämt och inte förstå hur "det är att vara vuxen och betala räkningar".

Alla gör som de själva vill, men mina barn ska inte ha sämre prylar än jag har. Varför ska jag köpa skor ifrån Skopunkten som rasar ihop efter några veckor, när jag själv går klädd i Ecco? (Nu kommer säkert ett inlägg om hr bra Skopunkten är, men det struntar jag i, det är inte min erfarenhet).
    Jag har en mac pro och en Iphone 5 genom jobbet. Ska jag köpa likadana då till mina barn för att de ska minsann inte ha sämre saker än mig? Har man ekonomi att skämma bort sina barn så gör det för all del. Jag dömer ingen. Det enda jag säger är att jag lär mina barn värderingar, det innebär inte att de inte har fina saker det innebär att de faktiskt (precis som många andra) får spara lite för att få det de vill ha. Jag kan inte heller bara köpa vad jag vill för att jag får för mig att jag vill ha det. Jag tycker det är viktigt att den dagen de står på egna ben ska det inte komma som en chock att jag inte står där med kortet i handen och räddar dem om de vill ha en ny väska. Sen återigen får man väl göra som man vill men så här gör jag =)
  • Anonym
    Anonym (E) skrev 2013-04-09 12:55:27 följande:
    Nu är din dotter 14, och då är man kaxig, lättirriterad osv. Det är så det är, inget hon gör med flit. Jag var vidrig som 14 och nu som vuxen ser jag tillbaka på den åldern med ångest. Jag mådde så dåligt och hade det så jobbigt med alla känslor man hade då.

Som 14 kan man heller inte jobba och tjäna pengar. Jag tycker att din dotter borde få en dator. Har du inte råd att betala hela så ta på avbetalning, brukar vara räntefritt i ett år. Jag tycker inte att barn ska ha mindre för att de själva inte tjänar pengar. Att gå i skolan är hennes jobb. Tycker inte heller att du förtjänar mer för att du är vuxen och tjänar pengar, snarare tvärtom. En cool telefon är viktigare och betyder mer för en tonåring än en vuxen. När din dotter fyller 18 kan du begära att hon kan jobba lite för att ha råd med dyra saker, om hon klarar av skolan samtidigt dvs.

klart hon ska ha en dator. På avbetalning också! Släng in en tv, telefon och varför inte bara skicka henne till cran canaria en vecka också för det är ju väldigt jobbigt att vara 14... 
    Avbetalning är ju även det något som vi alla borde lära våra barn. Sen kan ju Lyxfällan komma och rädda alla stackars kreditoffer som kommer ploppa upp i drivor inom kort =)

Strunta i värderingar och att få slita lite för att få det man vill ha. Ge barnen vad de vill ha för tusan! Klart de ska ha det lika göttigt som vem som helst som tjänar över 30 kakor =)

jisses....... ser fram emot att möta dagens ungdom om några år............. 
  • Anonym
    jag hade "sparande" av min månadspeng hela barndomen.
    det blev en bra sommarpeng (600kr, sparade 50.-/mån) att använda på semestern :)

så att spara varje månad sitter i  (förut de perioder jag verkligen inte kunnat pga arbestlöshet)

förslag på att själv sköta i den åldern: mobilen (kontaktkort)
    sen om 1-2 år kläder (ej ytterkläder/skor) 
  • Anonym

skaffa sommar jobb till henne kan hon köpa själv slutet av sommaren

• Anonym
    Anonym (Mama) skrev 2013-04-09 11:25:41 följande:
    Fast saker och ting är inte svartvitt. Det handlar inte om Louis Vitton ifrån topp till tå, men jag fattar inte hur man resonerar om man t ex pluggat och då köpt väldigt billiga saker till barnen under tiden, när ekonomi sedan plötsligt blir bättre, ja, då ska barnen fortfarande inte ha några märkesplagg om det önskar sig det (notera att jag inte pratar om en hel garderob sådant) så gå i gamla skor osv, för barnets standard ska minsann inte öka för att familjen fått bättre ekonomi, då kan barnet bli bortskämt och inte förstå hur "det är att vara vuxen och betala räkningar".

Alla gör som de själva vill, men mina barn ska inte ha sämre prylar än jag har. Varför ska jag köpa skor ifrån Skopunkten som rasar ihop efter några veckor, när jag själv går klädd i Ecco? (Nu kommer säkert ett inlägg om hr bra Skopunkten är, men det struntar jag i, det är inte min erfarenhet).
    Jag har endast små barn hemma men jag köper inte från ecco till dom eftersom dom måste ha nya
    hela tiden , och det är nästan lika dyrt för dom små. så resonerar jag iaf
  • Anonym

Jag har inte så stora barn, men yngre barn som kan önska sig dyra saker. Näst äldsta önskade sig ett x-box tv-spel. Jag sa klart och tydligt att det hade vi inte råd med att köpa, utan han fick spara och önska sig pengar. Och det gjorde han, så efter ett år hade han råd att köpa det! (Lite bidrog jag med så att syskonen också skulle få spela)

Ni har ju faktiskt en dator, och jag antar att hon får använda den också, så det är ju ingen kris eller behov, som det kanske var till dina studier? Jag vet tyvärr inte vad jag skulle ha gjort åt attityden, troligtvis blivit ganska arg och sagt att hon kunde vara utan presenter om det skulle låta så..

• Anonym
    Iam skrev 2013-04-09 16:05:38 följande:
    What? Vad yrar du om? Vadå underhåll? Vem har pratat om underhåll? Och vadå täcka upp standard? 
    Vi, eller i alla fall jag, diskuterar inte underhåll.. jag diskuterar hur man lär en 14-åring att förstå ekonomi och pengar och sakers värde.
    Vad du diskuterar vet jag inte riktigt.  
  • Anonym

Ett barn kostar i kläder,mat ,nöjen,schampoo,balsam,tvål,smink,telefon,godis,fickpengar,nöjen,småsaker,mm mm. Ska barn och tonåringar gå i tron att dom är gratis??? Allt kostar. Bensin om hon får skjuts,eller busspengar?  Mina ungar kommer fålärasig att det kostar. Odrägliga vuxna tror jag det blir om domgår i tron att dominte kostar.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2013-04-09 17:19:31 följande:
    jag har inte orkat läsa alla inlägg och eventuell vidare info förutom ts så det kanske står detta ngnstans på vägen men:

Kan inte du och barnets pappa dela på datorinköpet? Blir ju mkt pengar ändå för en present, tycker jag men kanske en idé.

Och även om HON tittat på en dyrare dator behöver du ju inte köpa en sådan dyr, det finns ju billigare. Alla 14åringar vill ju ha det som är "rätt" och som "alla"andra har men sådant är ju inte livet. Kanske dags att lära sig det.

Att hon jämför sig med dig är väl oxå en tonårsgrej men hon är faktiskt inte vuxen, och det är du som bestämmer.
    Det ärväl så att när man blir vuxen kan man inte heller få allt man vill? Klart jag skulle vilja renovera mitt kök för 200.000 och ha den där fina bilen eller 3D tvnm.m m.m.Men det funkar inte så. Varken som vuxen,och DEFINITIVT inte som barn!!! När barnet går skolan och sen får ett jobb så får ju den se vad den vill plugga till och vad den vill jobba med. Köper man allt sånt där till sina barn tror jag inte man gör domen tjänst. ALLS.

• Anonym

Det kan vara lite slitigt med tonåringar ibland. De har en tendens att bara se till sig själv och sina behov. Och som förälder är man skyldig att lära sina barn om pengar, pengars värde, om givande och tagande och att det är skillnad på vad man önskar och vad som är rimligt att få.

Det är inte omöjligt att lära barn det. Men man måste börja i tid och vara konsekvent. Vare sig det gäller pengar, presenter, förtroende eller förmåner så handlar det om att förtjäna det. I en familj är alla ansvariga i olika grader för familjens familjens trivsel och hur den fungerar. Om alla hjälps åt, var och en efter bästa förmåga, fungerar vardagen lättare och man slipper bråka om struntsaker. Att tidigt bärja plocka undan efter sig själv, att hjälpa småsyskon med en del saker, att tillsammans med andra i familjen ta ansvar för hushåll och hem gör att barnen får en förståelse för andra. Att handla, laga mat, vara med och diskutera om semesterar osv att få ta del av familjens ekonomi (på ett enkelt och lättfattligt sätt) och se vad saker kostar gör att de inser vad som är rimligt och inte.

Vi har kanske haft tur, men våra barn har aldrig haft orimliga förväntning eller surat ihop för att de inte alltid fått som de velat.   När vi diskuterade husköp deltog barnen också, inte så att de fick fatta beslutet åt oss, men vi var öppna med att en så stor investering inte bara skulle innebära större utrymme för alla och en tomt att röra sig på utan också uppoffringar.

Vi har aldrig använt hot och mut-systemet, men när vår äldste (femton år då), utan påtryckningar eller krav, skötte sina syskon och hemmet när maken blev akut sjuk , räddade han oss från att gå under. Han följde småsyskonen till skolan, serverade frukost och middag, skötte läxhjälpen, tvätten och inköpen i en vecka, tills maken var utom fara. (Nej, vi har inga anhöriga som kan rycka in).Julen det året gav vi honom det han önskade sig mest av allt, det var dyrt och det var mycket mer än vad hans syskon fick, men ingen grumsade, alla visste vad han gjort för oss. Dottern fick en bil när hon tog körkortet, visserligen en begagnad och skruttig bil, men den fungerade och hon behövde den för att ta sig mellan skolan, hemmet och sitt extrajobb. Inget annat av våra barn har fått en bil, men de har alla fått vad de mest behövt när de behövt det, inte för att de "vill ha" eller "alla andra har".

VI har lärt dom om inkomster och utgifter, att man får anpassa munnen efter matsäcken. Ibland får man avstå helt, eller bara vänta och spara ett tag till. Men att inget kommer gratis.  

• Anonym
    AlucardTheImpaler skrev 2013-04-10 15:00:00 följande:
    TS, Du har inte tänkt på att hon behöver den av några andra anledningar, som hon kanske inte talar om?

Hon kanske tänker spela spel men inte säger det för att hon är rädd att du bara ska säga att man inte ska spela en massa eller något och kanske bara ger argument såsom skolarbete m.m. för att verka vettig och "vuxen"/ansvarsfull/ambitiös? 

Sen så skulle jag bli GALEN om jag inte fick ha en egen dator utan bara en till låns, för tänk om hon sparar/har en massa t.ex. bilder på sin dator som hon vill spara, men som sen försvinner när den lämnas in när hon egentligen vill ha dom kvar? T.ex. privata bilder?

Och DU fick ju en dator av din sambo, eller hur?

Varför?
    Hur mycket kostade den?
    Och behövde du verkligen den?

Och har din dotter NÅGONSIN haft en egen dator?
    Hur många har du haft?

Hon kanske vill använda den till privata saker, kunna spara dokument, bilder, filmer, kanske spela om hon får lust osv.?

Tänk dig själv att du aldrig skulle kunna ha vad du vill på din dator, för att du vet att om ett år så kommer allt som du kämpat ihop med att skriva, leta, spara, spelat osv. kommer att vara borta om ett år?

Skulle du vilja ha en dator som bara var till låns och du inte fick använda under hela somrar och vintrar m.m.?

Skulle DU tycka det var rättvist om du önskade dig EN grej, och BARA den, men får den inte för att föräldrarna/sambon minsann bestämt att, "Nää du kan inte få den här, för jag vill ju inte att du ska bli glad och bortskämd! Men jag är vuxen, så om jag har en ny dator etc. så förtjänar jag det, men inte du, för du är bara ett barn/kvinna."

Det låter skapligt nedlåtande eller hur?
    Lägg på hormoner på detta.

När jag var i den åldern fick jag en dator av mina föräldrar, hade inte valt ut någon specifik, men fick en SKITBRA laptop! Och den finns kvar än! Och jag är FORTFARANDE tacksam för att jag fick något jag verkligen ville ha och behövde då, trots att jag är vuxen och det är snart 9 år sedan... 
    För jag gav inte alla anledningar som jag skulle ha en dator till när jag önskade mig en..
    För att jag ansåg att det var privat, skämdes, trodde att det tyckte sånt var onödigt etc...

Sa också skolarbete b.la. för att det skulle LÅTA bra..

En så ung tonåring tänker INTE logiskt, och det som jag tyckte var så hemskt t.ex. privat/pinsamt då, tycker jag inte är det nu.

Och du har rätt i att man inte kan jämföra NÖDVÄNDIG inredning med  en present, men tänk om DU skulle önska dig t.ex. ett par foträtta skor för att du känner att det skulle vara bra och sköna för fötterna, men din sambo sa, "Nej men det får du inte" Du lånar ju sådana  av vården och det får räcka!"
    Då tror jag du skulle ta illa upp..
    Och sen har sambon sprillans nya märkesskor för tusenlappar plus att hans barn (säger vi) fick ett sprillans nytt xbox 360.

Skulle du känna dig utanför och oälskad?

I en så ung tonårings värld så känns det så, tyvärr.. tänk dig in i hennes sits, tänk på att hon ser att ni får en massa ni vill ha/ behöver, men det får inte hon, hon får nöja sig med något hon inte kan använda till allt för att hon inte kan behålla alla saker på datorn när hon sedan förlorar den nästa år...

Så tänk er lite för. Allihopa.

Håller med (OMG) och de andra som säger att hon förtjänar en, för det gör hon.

Och ni som säger att barn inte ska tro att de får kosta pengar/vara gratis och det är så jobbigt att ta ansvar och ge vdom något, men en själv går det bra...

Varför skaffade ni barn då för i första taget?

Ett barn ska skötas och tas om hand tills den dag de fyllt 18 och kraven ändras efter ålder, en 14åring är bara ett barn och har inte lärt sig konsekvenstänkande ordentligt t.ex. Finns forskning på detta. 
    Skulle vara oerhört spännande att se hur du resonerar när dina barn är i den åldern.... Kommer du köpa en dator till din son eller dotter för 7 papp bara för att?... 
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-04-10 17:05:59 följande:
    Problemet med lagring av privata filer man vill behålla löses enkelt genom att investera i en extern hårddisk, något man bör göra även om man har en egen lap top eller stationär burk, om inte annat så för att säkerhetskopiera på. Tror de går lös på kring tusenlappen om jag inte minns fel.
    Jag betalade 700 kr för min med 750 GB utrymme, funkar hur bra som helst - och det var ändå några år sedan.
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/