• Anonym (TS)

Vad kan ni berätta om heroin?

Känt en kille ytligt i flera år, ändå sen vi var yngre. Vi börja träffas för ett halv år sen. Gillar han jättemycket, hans personlighet klickar med mig osv..

Han har öppnat upp sig och berättat att han sysslar med heroin( röka), vilket han har lyckats dölja väldigt bra för mig, jag hade ingen aning om det. Jag är väldigt chockad för att jag aldrig har märkt att han skulle vara hög.

Han säger att han vill sluta, vill åka in på behandling, han vill bli ren men han tycker det är svårt.

Jag vet mycket lite om droger bara att det är farligt och man sysslar inte med sånt, och jag kommer aldrig i hela mitt liv röra sånt skit.

Jag vill vara där för han och försöka få honom att sluta men jag har också sagt, att om han inte tar tag i det inom närmaste veckorna så kommer jag sluta träffa han.

och alla ni moralmänniskor som säger lämna, behöver inte ens skriva. Man är ingen dålig människa för man hamnat snett i livet, alla förtjänar en chans. Va han ingen bra människa hade jag aldrig ens träffat han från första början. Jag föll för hans personlighet.

Jag vill bara veta hur man ska bete sig mot såna som tar sånt skit? ska man vara mjuk eller ska man vara "hård"
    Hur ska jag vara för att vara bästa stödet?

• Svar på tråden Vad kan ni berätta om heroin?
  • Queenie70

En relation med en aktiv heroinmussbrukare kan helt enkelt inte gå bra. Att bli fri från ett heroinberoende är obeskrivligt svårt . De flesta går under av drogen om de ej kommer in i ett substitutionprogram och får metadon eller sub som medicinering. En försvinnande liten andel kan sluta av sig själv. Han kan säkert vars trevlig och rar så länge han har sin drog , men den dagen han inte har pengar att skaffa sin drog kommer ha ont både i kropp och psyke, desperat. Och i det läget kan han gå över lik för att få sin drog. Moral och sunt förnuft är då inte länge med i spelet och då kan han bli farlig. Jag vet så pass mycket om

Missbruket och dess mekanismer att jag aldrig aldrig aldrig skulle inleda en relation med nån som har denna problematik innan han varit stadigt ren i mins tio år.

• LinneaJosie

Men TS, orsaken till att många kommer råda dig att lämna honom är inte för att vi (jag iaf, generaliserar för poängens skull) tror att han är en dålig människa, utan av de anledningar som Queenie ovan beskriver. Heroinmissbruk är förödande och väldigt svårt att bli av med. Heroin får också människor att i desperation göra väldigt dåliga saker. Jag kommer, trots din önskan, ändå råda dig att lämna honom. Oddsen är att han är ett sjunkande skepp och han kommer med största sannolikhet dra med dig ner.

• Anonym (TS)
    Queenie70 skrev 2013-04-08 21:51:58 följande:
    En relation med en aktiv heroinmussbrukare kan helt enkelt inte gå bra. Att bli fri från ett heroinberoende är obeskrivligt svårt . De flesta går under av drogen om de ej kommer in i ett substitutionprogram och får metadon eller sub som medicinering. En försvinnande liten andel kan sluta av sig själv. Han kan säkert vars trevlig och rar så länge han har sin drog , men den dagen han inte har pengar att skaffa sin drog kommer ha ont både i kropp och psyke, desperat. Och i det läget kan han gå över lik för att få sin drog. Moral och sunt förnuft är då inte länge med i spelet och då kan han bli farlig. Jag vet så pass mycket om
    Missbruket och dess mekanismer att jag aldrig aldrig aldrig skulle inleda en relation med nån som har denna problematik innan han varit stadigt ren i mins tio år.
    Jag förstår va ni säger.. Jag är bara så "inne" i vårat förhållande så jag har så svårt att tänka mig att drogen är hans allt, även om jag vet att det tydligen är så, heroin är ju en jättefarlig drog.

Jag vill inte välja att vara blind men just nu känns det som att jag bara vill hjälpa en människa från ett sånt elände oavsett om det är nån jag tycker om med kärlekskänslor eller bara en vän. Förstår ni? Leker jag med elden? :(
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-04-08 21:51:58 följande:
    Ni finns det inget i TS som påvisar ett missbruk.
    Men väl ett beroende, pga svårigheter att sluta.
  • Signa tur

Tyvärr måste jag hålla med det de andra skrivit. Heroin är en mycket tung drog och oerhört svår att bli från.

Genom jobbet var jag med på ett NA-möte. Minns så väl tjejen som grät när hon berättade hur stort suget var efter heroin.

Naturligtvis har din kille säkert många positiva egenskaper och tycker om dig lika mycket, men kärleken till knarket är större ändå. Dessutom är det inte att bara lägga in sig på ett behandlingshem och tro att man är fri. Han kanske måste bryta med sina andra missbrukande vänner också. Frestelsen för knarket kommer lura runt hörnet och en avgiftning från heroin är tuff. De flesta är inneliggandes på sjukhus under avgiftningsperioden. Många beskriver det som att abstinensen ger bl.a värk i kroppen, svetsningar och kallsvettningar. Men det är bara i det tidiga skedet av avgiftningen. Sen kan andra symtom dyka upp.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-04-08 22:11:08 följande:
    Jag förstår va ni säger.. Jag är bara så "inne" i vårat förhållande så jag har så svårt att tänka mig att drogen är hans allt, även om jag vet att det tydligen är så, heroin är ju en jättefarlig drog.

Jag vill inte välja att vara blind men just nu känns det som att jag bara vill hjälpa en människa från ett sånt elände oavsett om det är nån jag tycker om med kärlekskänslor eller bara en vän. Förstår ni? Leker jag med elden? :(
    Nej, heroin ämnesmässigt, är väldigt ofarligt för ens kropp.
    Det är de sociala konsekvenserna som är farliga i missbruket.
    Och då missbruk alltid är farligt för person, pga den destruktivitet som denne har, dett gäller alla missbruk må det nu vara man missbrukar.
    Dock så låter det som din kille har ett svårt beroende.
    Som kan gå vidare till missbruk.

Enda enkla rådet är att han tar kontakt med sjukvården och försöker få komma in i substitut programmet.
    Och sen gå vidare från detta.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-04-08 22:32:47 följande:
    Ni finns det inget i TS som påvisar ett missbruk.

Men väl ett beroende, pga svårigheter att sluta.

Att ens tala om "bruk" när det gäller heroin är bara okunnigt.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-04-09 06:53:14 följande:

Att ens tala om "bruk" när det gäller heroin är bara okunnigt.
    Så sjukvårdens kriterier är bara att skita i när det kommer till heroin menar du?

Sen vet jag att heroin är en svår brukad drog.
    Men det finns en del som brukar utan den allra minsta problem.
    Personligen skulle jag inte klara det, med tanke på hur man reagerat på andra opiater/opioder vid skador.

Dock kvarstår faktumet att det finns noll i TS beskrivningen som påvisar missbruk, dock beroende.
    Kan visa sig att det kommer fram ny fakta, men där är vi inte än.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-04-08 22:36:44 följande:
    Nej, heroin ämnesmässigt, är väldigt ofarligt för ens kropp.

Det är de sociala konsekvenserna som är farliga i missbruket.

Och då missbruk alltid är farligt för person, pga den destruktivitet som denne har, dett gäller alla missbruk må det nu vara man missbrukar.

Dock så låter det som din kille har ett svårt beroende.

Som kan gå vidare till missbruk.

Enda enkla rådet är att han tar kontakt med sjukvården och försöker få komma in i substitut programmet.

Och sen gå vidare från detta.

Det stämmer att heroin är relativt ofarligt för hjärna och organ. Men det är så extremt beroende framkallande att allt sunt förnuft försvinner. Missbrukaren utsätter sig för risker och ett socialt nedbrytande beteende, och risken för skador eller död i samband med överdos är alltid överhängande.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-04-09 06:56:36 följande:

Det stämmer att heroin är relativt ofarligt för hjärna och organ. Men det är så extremt beroende framkallande att allt sunt förnuft försvinner. Missbrukaren utsätter sig för risker och ett socialt nedbrytande beteende, och risken för skador eller död i samband med överdos är alltid överhängande.
    Precis vad jag sa, fast med andra ord.
    Men med grava missbruk, så behöver man inte heroin för att uppnå detta.
    Utom möjligtvis överdoser som är mer förekommande för en heroinist.

Men det finns 2 sorters överdoser får man tänka på.
    Den medvetna och den där man fått ett för starkt heroin.
Svar på tråden Vad kan ni berätta om heroin?