• bengtsson

Behöver tips hur jag blir bättre i skolan

Har svårt att se hur saker hänger ihop i en text.
    Är dålig på läsförståelse.
    T.ex på prov där man ska skriva svar på en fråga som: hur tror du att de är och hänger ihop så tycker jag de är jättesvårt att skriva ett svar.
    På inlämningar så kan jag skriva väldigt mycket och har fått med de viktigaste och mamma har till och med kollat på de och tyckt att de är bra men även får jag bara ett E eller D som betyg.

Hur blir jag bättre på allt detta som jag har svårt med?

• Svar på tråden Behöver tips hur jag blir bättre i skolan
  • Dotse

Är det lättare om någon förklarar för dig muntligt? Du kanske kan få anpassad hjälp vid prov exempelvis, på så sätt att läraren kör provet muntligt med dig?

• Sisisisi

Se det från olika synvinklar. Skriv typ: Jag tror att de menar såhär men det kan även vara på det här sättet. De verkar mena såhär men jag tycker att det här är bättre därför att. Argumentera för och emot och skriv klart ditt resonemang och kom till en slutsats. Skriv alltid varför du tror att det är på ett visst sätt och hur du kommit fram till det.

• Genuin

Det bästa kanske är att prata med läraren när du får tillbaka dina prov och höra vad du gjort för fel och vad som behövs för ett högre betyg?

Du kan ju också fråga en kompis som fått högt betyg om du får titta på dennes svar och jämföra med dina?

• SIN74

Du har redan fått bra tips men jag tycker att du ska be lärarna om hjälp.

Har du fått träna att jobba med texter  typ "läsa mellan raderna", läsa och svara på olika sorters frågor som tränar läsförståelse på flera plan? Studieteknik?
    Läs, anteckna viktiga fakta, jämför, se likheter/skillnader, argumentera för dina tankar....

Att få möjlighet att göra prov både skiftligt och muntligt är en toppenidé!! Kräv det. Ta hjälp av din mentor/klassföreståndare att få till det.

Be lärarna att förklara vad du ska göra för att få bättre betyg. Konkreta tips!

Stå på dig och lycka till!

• Flickan och kråkan

Det låter som du "fastnat" lite i att återge information. Så länge du gör det - oavsett om du skriver ett kortare svar eller en hel roman - så kommer du inte att nå så mycket högre än E i många ämnen eftersom det är andra kunskapskrav du behöver uppnå för C, B och A.

Ett ganska enkelt sätt att börja se mönster och samband samt att resonera kring orsaker och konsekvenser är att så fort du påstår något se till att ställa två frågor: 1) Vad beror detta på (orsaker)? 2) Vad får detta för följder (konsekvenser)?

Försök föra resonemanget framåt genom att exempelvis ställa frågor. Vad har området ni arbetar med väckt för frågor hos dig?

Det är också bra att försöka se olika företeelser ur olika perspektiv. Att sätta sina egna åsikter i ett sammanhang. "Jag har den här åsikten därför att....(----) det kan bero på att jag har varit med om det här och det här, mina föräldrar möter mig så här och så här, jag bor i Sverige med dessa erfarenheter etc etc. Andra resonerar annorlunda än mig för att....(---) Jag kan tänka mig att någon som har den här och den här erfarenheten och lever under de här och de här omständigheterna snarare tycker att....eftersom....".

Dra kopplingar. Koppla sådant ni arbetar med till egna erfarenheter, till omvärlden, till andra texter/filmer du läst etc..

Till syvende och sist handlar det om att du behöver prata med dina lärare om vad det är de vill att du ska göra/visa för kunskaper för att höja dina betyg. Ge dig exempel på svar/uppgifter på olika betygsnivåer.

• LunaLunatic

Fråga läraren om vad som saknas! Har du själv kollat på kunskapskraven? Finns att hitta på skolverket.se

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • santana01

Skriv gärna kortfattade anteckningar när du läser en text, det är ett bra sätt att lära sig hitta det viktigaste i en lång text. Ju kortare anteckningar desto bättre (nästan)! Typ, vilka är de 10 viktigaste orden i den här texten.  

• bengtsson

Tack så mycket för alla svaren!
    Ska verkligen försöka  att göra allt ni skrivit.
    Vill också berätta att senaste inlämningen fick jag tillbaka förra veckan och på de fick jag ett C och vet inte vad jag gjorde för att få de men de var kul att de gick bra på de i alla fall!

• SIN74
    bengtsson skrev 2013-04-15 18:41:16 följande:
    Tack så mycket för alla svaren!
    Ska verkligen försöka  att göra allt ni skrivit.
    Vill också berätta att senaste inlämningen fick jag tillbaka förra veckan och på de fick jag ett C och vet inte vad jag gjorde för att få de men de var kul att de gick bra på de i alla fall!

Härligt att höra!
  • EllisBell

Läs böcker. Skönlitteratur. Varje dag. Läs läs läs!

Svar på tråden Behöver tips hur jag blir bättre i skolan