• MoaElis

Hur uttalar man psykiskt?

Säger man som det stavas? Jag har för mig att jag hört att många hoppar över p:et, vad är rätt egentligen?

• Svar på tråden Hur uttalar man psykiskt?
  • Solrosens

Självkart med P så som det också stavas.

Irriterande att lyssa på någon som läspar fram ordet sssykiskt flera ggr.

• Nicke
    Solrosens skrev 2013-10-12 19:45:42 följande:

Båda går som sagt bra enligt SAOL.
    Äldre tråd. Bara tre sidor.
  • Solrosens
    Niklas2k skrev 2013-10-12 19:58:30 följande:
    Båda går som sagt bra enligt SAOL. Äldre tråd. Bara tre sidor.

I mina öron låter det fel som att personen läspar. Vaddå äldre tråd tre sidor???
  • Nicke
    Solrosens skrev 2013-10-12 20:02:15 följande:

I mina öron låter det fel som att personen läspar. Vaddå äldre tråd tre sidor???
    Tråden har tre sidor så det är lätt att läsa tillbaka. Den är några månader gammal.

Du får helt enkelt lära dig att man kan säga på båda sätten. Det är inte ett eller annat som är fel. Sen om du vill gå runt och tycka att det låter som att folk läspar så är det ju förstås upp till dig.
  • Monte

Det är väl möjligtvis dialektalt, själv uttalar jag inte något p i det ordet.

I became insane, with long intervals of horrible sanity.
  • Åsa
    Monte skrev 2013-10-12 20:38:07 följande:
    Det är väl möjligtvis dialektalt, själv uttalar jag inte något p i det ordet.

Gammal tråd som sagt
    Nej, inte direkt dialektalt. S-uttalet det traditionella i svenskan. Jämför psalm där s-uttalet väl fortfarande är det helt förhärskande, eller det engelska uttalet där inget "p" hörs i "psychiatry". Men som i andra ord också har stavningsuttal i modernare tid spridit sig när personer som inte hört ordet i tal försökt gissa sig till uttal utifrån stavning. Om det mestadels är yngre som har det nyare uttalet och lite äldre som kör det traditionella med stumt "p" så kan ju iofs s-uttalet efter hand uppfattas som "gammalmodigt". Av personer som saknar kännedom om traditionellt uttal uppfattas det ju uppenbarligen redan nu som "fel" eller "konstigt".
  • Solrosens
    Niklas2k skrev 2013-10-12 20:35:31 följande:
    Tråden har tre sidor så det är lätt att läsa tillbaka. Den är några månader gammal. Du får helt enkelt lära dig att man kan säga på båda sätten. Det är inte ett eller annat som är fel. Sen om du vill gå runt och tycka att det låter som att folk läspar så är det ju förstås upp till dig.

Hehe ja men jag säger ju det. JAG tycker det låter fel som ett uttalsfel och jo jag läte ALLA tre sidorna innan jag postade MIN åsikt om det hela. Förstår bara inte vad du har att göra med min åsikt, men men.
  • Nicke
    Solrosens skrev 2013-10-12 22:02:22 följande:

Hehe ja men jag säger ju det. JAG tycker det låter fel som ett uttalsfel och jo jag läte ALLA tre sidorna innan jag postade MIN åsikt om det hela. Förstår bara inte vad du har att göra med min åsikt, men men.
    Du vet att du är på ett forum va?
  • Neuropsykolog

Psykologi, psykolog och andra ord med rötter i det grekiska ordet "psyche", uttalas MED P. 

Psaltare och ord med rötter i latinet uttalas UTAN P.

Sedan har troligen SAOL anpassats efter hur folk pratar, men rent etymologiskt sett ska det vara som ovan, då det följer de gamla språkens uttal. Hittar ingen länk att backa upp mitt påstående nu, men såhär blev vi lärda i början av min utbildning.   

• Åsa
    Neuropsykolog skrev 2013-10-13 14:39:11 följande:
    Psykologi, psykolog och andra ord med rötter i det grekiska ordet "psyche", uttalas MED P. 

Psaltare och ord med rötter i latinet uttalas UTAN P.

Sedan har troligen SAOL anpassats efter hur folk pratar, men rent etymologiskt sett ska det vara som ovan, då det följer de gamla språkens uttal. Hittar ingen länk att backa upp mitt påstående nu, men såhär blev vi lärda i början av min utbildning.   
    Får vibbar av köksetymologi från din kurslednings sida

Såväl psalm som psaltare är inlånade via latin, med rötterna i grekiska ord,  detsamma gäller väl psykologi och psykiatri. Samtliga ord har en känd tradition med s-uttal i svenskan, idag parallellt, i vissa fall mestadels ersatt av, ps-uttal. (I motsats till ex engelskan där s-uttal är allenarådande i de grekiskättade ps-orden.)

Givetvis speglar SAOL hur ord vanligen uttalas; det är ju vitsen med uttalsanvisningar. Vad ord bör heta etymologiskt är kanske av begränsat intresse i dagligt tal; jag menar hur många uttalar "stjärna" med s+t+i-ljud eller "hjälp" med h-ljud liksom. I ps-ordens fall har också p-ljudet fallit mycket tidigt i många europeiska språk. (Märk väl att man i äldre utgåvor inte angav uttal för ex "psalm"; gissningsvis ansågs det självklart att alla visste att det var s-uttal.)   Jag kan dock tänka mig att detta var mycket mer självklart i ord som användes av vanligt folk som psalm och psaltare än i fackermer som psykiatri. De senare uttalades också med s men användes i ytterst begränsade kretsar. När de spreds till bredare lager stötte många gissningsvis på dem först i skrift varpå ett stavningsuttal bredde ut sig och det tidigare etablerade s-ljudet kom att användas av en minoritet, och med tiden få ett ålderdomligt, "bonnigt", rentav "felaktigt" skimmer över sig. Idag när få går i kyrkan och sjunger psalmer kommer säkert s-uttalet även i det fallet att gå tillbaka till förmån för läsuttal. 

OT lite komiskt att idag är det psykolog och psykiater som är de ord som används av gemene man medan psalmen börjar bli ett exotiskt ord  
  • z00ey

Det skiljer sig mellan dialekter men också mellan ordböcker. Psalm och psaltare är dock alla eniga om (uttalas med s i början). Enligt Svenska språknämndens uttalsordbok är det ps-uttal som gäller.

• z00ey

Jag kan tillägga att min lärare i lingvistik var noga med att p:et skulle uttalas :)

• Snöviolen

Vi  fick då lära oss att det uttalades sykiskt när jag gick i skolan. Att allt med Ps uttalades som s.

• Aniiee
    z00ey skrev 2013-11-07 00:14:10 följande:
    Jag kan tillägga att min lärare i lingvistik var noga med att p:et skulle uttalas :)
    Intressant... Min ling.lärare var dönoga med att det skulle uttalas UTAN p, om man inte uttalade t.ex. "pyskologi" på skämt.....Men det var ju för.. oh....tre år sedan, så det är ju ett tag.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • giftgrodan
    Solrosens skrev 2013-10-12 19:45:42 följande:

Vad har läspning med att ta bort p:et att göra?
  • z00ey
    Aniiee skrev 2013-11-07 00:42:52 följande:
    Intressant... Min ling.lärare var dönoga med att det skulle uttalas UTAN p, om man inte uttalade t.ex. "pyskologi" på skämt.....Men det var ju för.. oh....tre år sedan, så det är ju ett tag.
    Jaså... Då är det väl bara den personliga preferensen som avgör :)
Svar på tråden Hur uttalar man psykiskt?