• seandra82

hur funkar LAS

försökte chatta med ams o fråga om las men som vanlig är det att prata med en jävla vägg , var på möte med min handläggare hon kunde inget om det , när jag chatta 3 gånger för jag fick masa länkar som inte funkade så blev jag hänvsad att goggla . va fan är det inte deras jävla jobb o veta detta de jobbar ju att få folk ut i arbetslivet om de får en sån fråga tycker jag de ska vet a detta . 
    kan ngn förklara enkelt hur de funkar . det finns ju hur mkt text som helst vem fan orkar läsa skiten  

• Svar på tråden hur funkar LAS
  • LinneaJosie

Hela Lagen om Anställningsskydd är ju rätt omfattande...vad exakt är det du vill veta?

• Kjell2

Vad gäller det, uppsägning, avsked, turordning, återanställning, vikariat? LAS är rätt omfattande.

• Kjell2
    seandra82 skrev 2013-04-10 15:22:39 följande:
    hur länge ska ja ha jobbat för att få fast ? 

Beroende på anställningsform kan du jobba hur länge som helst utan att få fast.
  • Hannajo

2 år under en 5-årsperiod, enligt wikipedia.

Lagen skyddar i första hand tillsvidareanställda (fastanställda) arbetstagare. Tidsbegränsat anställda kan få anställningen avslutad utan turordningsregler och med kort uppsägningstid. Däremot fastställs (5 § LAS) att om en arbetstagare haft tidsbegränsade anställningar hos samma arbetsgivare totalt två år under en femårsperiod, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Detta kallas att bli inlasad. Om den tidsbegränsade anställningen inte förlängs, en kort tid innan man skulle ha fått en tillsvidareanställning blir man utlasad.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • tro  hopp  kärlek

Det beror helt på vart du är och jobbar, det är olika inom tex kommunal och handel.

Man samlar LAS dagar när man jobbar, varje dag räknas, jobbar du bara på timmar blir de dagar du jobbar räknade, Jobbar du på ett vikariat sk rad så räknas även de lediga dagarna i månaden.

När det kommer till rätt till anställning så ska du vara överst på listan (laslistan) för att tex bli erbjuden vik som senare kan leda till tv tjänst eller konvertering. Kan inte antalet dagar i huvudet på de olika avtalen, men systemet räknar ut då du är tillsvidareanställd eller konverterad = fast tjänst. 
    Inom handels tror jag det är att du ska ha jobbat sammanhängande under 2 år..
      Konvertering till tillsvidareanställning

Enligt lagen om anställningsskydd (5 § LAS), övergår (konverteras) allmän visstidsanställning (AVA) och vikariatsanställning automatiskt till en tillsvidareanställning när:
    en medarbetare haft en eller flera AVA-anställningar och den sammanlagda anställningstiden överstiger 720 dagar (2 år) under de fem senaste kalenderåren, eller när en medarbetare haft en eller flera vikariatsanställningar och den sammanlagda vikariatsanställningstiden överstiger 720 dagar (2 år) under de fem senaste kalenderåren.
    Dessa två tidsbegränsade anställningsformer övergår således automatiskt i en tillsvidareanställning efter ovanstående kvalifikationstid, där respektive anställningsform räknas var för sig. 

Vikariat + AVA efter 3 år

Utöver ovanstående bestämmelse i 5 § LAS om tidsbegränsad anställning gäller enligt kollektivavtalet (AB § 4) följande:
    Om en arbetstagare har haft såväl vikariat som allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än 1 080 dagar (3 år) under en 5-årsperiod övergår anställningen till en tillsvidareanställning.  

Samma anställningsvillkor

Respektive tillsvidareanställning enligt ovan omfattar samma anställningsvillkor (sysselsättningsgrad) som gällde dag 721 respektive 1081 i den tidsbegränsade anställningen. 

• mrsStatham

Eftersom frågan är så allmän så kan man bara svara;
    LAS fungerar som ett "skyddsnät" för arbetstagare. Som man hör på namnet är det lagen om anställningsskydd. Den finns alltså för att ge skydd åt arbetstagare. Den ger arbetstagare fler rättigheter än skyldigheter och ger arbetsgivare fler skyldigheter än rättigheter.

LAS fungerar som en miniminivå för anställningar, arbetsmiljön etc.
    Man kan avtala något annat med arbetsgivaren, men man kan aldrig avtala bort, eller försämra något från LAS.
    Man kan alltså tex avtala om en uppsägningstid på 3mån när man börjar jobba, men man kan aldrig avtala om en uppsägningstid på 1 vecka. 

Bara två saker är oändliga
  • Grande Rock

LAS fungerar mest som ett hinder för arbetsgivare att skapa en framgångsrik verksamhet.

• Cubix

På mitt gamla arbete (inom industri) fick man jobba 12 månader som timanställd sen fick dom bestämma om dom skulle fastanställa dig eller låta dig gå, de fick inte förlänga timanställningen.

• Elaifiknow
    Cubix skrev 2013-04-14 12:00:09 följande:
    På mitt gamla arbete (inom industri) fick man jobba 12 månader som timanställd sen fick dom bestämma om dom skulle fastanställa dig eller låta dig gå, de fick inte förlänga timanställningen.

Fast det där är inte kopplat till LAS; det var något inom det företagets personalpolicy.
Svar på tråden hur funkar LAS