1. Toalettbesök. (Inte förrän de flyttar hemifrån eller om inte den andra föräldern är hemma och distraherar barnet/barnen. Om en inte går på toa när barnet/barnen sover eller inte är hemma. Aldrig innan har jag haft någon som står framför mig, tittar mig i ögonen, ler och samtidigt klappar mina bara lår mothårs när jag sitter på toaletten. Eller drar upp toadörren på vid gavel med utsikt rätt ut emot gatan...)
2. Kärleken. (Hur stor den är och hur mycket av den som finns, vad den får en att göra, känna och skydda, ens prioriteringar. Maken är min nummer ett på ett sätt, barnet nummer ett på annat sätt - olika former av kärlek, som jag före barn också kände och hade fast ändå inte på samma vis...)
3.Ta sig i väg på något, hemifrån. Vare sig det är en resa eller en tur till stan. (Tänk typ hockeytrunk för 1-2 övernattningar, då är det bara barnets grejer - iaf om vi pratar småbarn eller tonåringar. Tänk få på kläderna som behövs för att komma i väg, eller om det är årstid och väder - solkrämen som ska smetas in - alternativt kläderna som ska "tjatas på" om barnen är större. Eller om barnet i fråga är på det humöret att det springer runt och vill bli jagat i stället för att gå ut, eller ligger och vrålar på golvet för att det inte går tillräckligt fort eller för att barnet inte alls vill komma med.)
Tre saker som återkommer i dina mardrömmar?