• Fjällbjörk

Sova hela natten, somna om - 4 mån

Har en underbar liten son på 4,5 månader. Han är världens godaste och gladaste, gråter som mest kanske 5-10 min per dag och då beror det oftast på något. Dock: hans sömnvanor... Han somnar vid ca 20.30-tiden för natten. Läggs ensam i sin vagga och somnar utan problem, vaknar sen ganska precis med 2-timmars intervall. Jag tar över honom i sängen och ammar alltså varannan timme. Han somnar om direkt efter amning, men detta gör att jag börjar bli sliten. Hur få honom att sova längre intervaller. På dagen kan det gå upp till 3-4 timmar emellan matningarna.

• Svar på tråden Sova hela natten, somna om - 4 mån
  • Fjällbjörk

Försöker dock ändra rytmen och matar varannan timme på dagen, vilket inte gjort någon skillnad ännu. Känns som om jag har tillräckligt med mat, helammar.

• Chocoholica

Hade jag varit du så hade jag gett ersättning. Det tar längre tid att smälta och han kommer inte att vakna lika ofta.
    Jag testade själv att ge sonen en flaska ersättning innan läggdags ett par veckor eftersom jag inte mådde speciellt bra av att vakna flera gånger per natt och han sov som en stock till morgonen. Nu när jag är i form igen har jag börjat amma på natten igen.

• Fjällbjörk

Har testat ersättning några kvällar, först amma och sen en timme senare ersättning. Dock utan någon skillnad.

• Fjällbjörk

Hittade detta på familjeliv: "Lars Palm menar även att efter 4-6 månaders ålder behövs inte längre något nattmål. I den åldern blir matning på natten ett inlärt beteende som riskerar att skada sömnen, eftersom kroppen varvar upp när den får energi via amning eller välling."

• cloudberry79

Jag tycker att han snackar dynga. Bebisar gör inget för att vara elaka, utan av instinkt och behov. Vår stora åt ersättning och åt dygnet om tills han var sju månader, sen slutade han. Lilla ammas på nätterna och är nio månader. Hon kommer sluta förr eller senare. SKulle aldrig ge ersättning för sömnens skull, då sabbar man dessutom de egna må-bra-hormonerna som gör att man trots allt bara känner sig lite sliten jämfört med helt jävla förstörd som man blir om man måste kliva upp och fixa flaskor tre gånger på natten.. Din bebis är i princip nyfödd, låt honom styra så kommer det ordna sig. Man måste inte passa in i någon gubbes mall för att må bra

(M)amma till V -07 och E -12
  • Baktakt
    Fjällbjörk skrev 2013-04-10 23:00:20 följande:
    Hittade detta på familjeliv: "Lars Palm menar även att efter 4-6 månaders ålder behövs inte längre något nattmål. I den åldern blir matning på natten ett inlärt beteende som riskerar att skada sömnen, eftersom kroppen varvar upp när den får energi via amning eller välling."

Men det där är ju bara trams. Barnet vaknar för att kolla så föräldrarna är där och att få ligga vid bröstet ger trygghet. Det blir inte nämnvärt piggare av att äta. Somliga behöver äta under nätterna, andra inte. Alla barn är individer, men det första året är oftast slitigt ur ett sömnperspektiv, även om man har ett lugnt barn som TS har.

Lyssna på vad barnet behöver, så löser det sig. Flummigt, kanske, men är det tryggt är det lugnt och lär sig efter hand att sova. Rekommenderar "Somna utan gråt" för vettiga fakta om barns sömn.
  • L1ber

Låter som du TS beskriver min son. Jag har dock resonerat som så att jag fortsätter så länge han vill det. Åtminstone under första året. Hur gör du när du ammar? Sitter eller ligger? Till skillnad från dig låter jag sonen sova med oss efter första nattmålet eftersom jag helt enkelt inte orkar hålla på och flytta honom, då hade jag nog blivit väldigt trött.. Jag liggammar och somnar så fort han fått bröstet i munnen så jag får ju många timmars sömn iaf.

• Natulcien
    cloudberry79 skrev 2013-04-10 23:04:10 följande:
    Jag tycker att han snackar dynga. Bebisar gör inget för att vara elaka, utan av instinkt och behov. Vår stora åt ersättning och åt dygnet om tills han var sju månader, sen slutade han. Lilla ammas på nätterna och är nio månader. Hon kommer sluta förr eller senare. SKulle aldrig ge ersättning för sömnens skull, då sabbar man dessutom de egna må-bra-hormonerna som gör att man trots allt bara känner sig lite sliten jämfört med helt jävla förstörd som man blir om man måste kliva upp och fixa flaskor tre gånger på natten.. Din bebis är i princip nyfödd, låt honom styra så kommer det ordna sig. Man måste inte passa in i någon gubbes mall för att må bra
  • Flägg

Jag har en liten tös på 5 månader o hon är likadan. Hon vaknar allt från 2-8 gånger på en natt. Hon sover väldigt oroligt. Likaså så kvällen om jag lägger henne runt 19 så vaknar allt som oftast nån gång innan 20. Får bröstet och somnar direkt om igen, sover till ca 21 sen är det likadant igen..

• Fjällbjörk

Tack för era svar. Jag ammar sittande i sängen, mest för att det blev så från början. Sista nätterna har jag lagt tillbaka honom i vaggan efter amning ( tidigare fick han ligga kvar mellan oss) Detta gör att han verkar sova bättre/djupare (vi stör inte) men det är klart mer bök med amningarna. 2-timmars intervallerna är dock lika. Oftast på sekunden.

Svar på tråden Sova hela natten, somna om - 4 mån