• Fjällbjörk

Sova hela natten, somna om - 4 mån

Har en underbar liten son på 4,5 månader. Han är världens godaste och gladaste, gråter som mest kanske 5-10 min per dag och då beror det oftast på något. Dock: hans sömnvanor... Han somnar vid ca 20.30-tiden för natten. Läggs ensam i sin vagga och somnar utan problem, vaknar sen ganska precis med 2-timmars intervall. Jag tar över honom i sängen och ammar alltså varannan timme. Han somnar om direkt efter amning, men detta gör att jag börjar bli sliten. Hur få honom att sova längre intervaller. På dagen kan det gå upp till 3-4 timmar emellan matningarna.

• Svar på tråden Sova hela natten, somna om - 4 mån
  • skogsvitter

Han är ju mitt i den jobbigaste utvecklingsfasen förutom separationsfasen, så det är ju inte särskilt konstigt att han sover så oroligt. Nästan alla bebisar sover oroligt runt 4-5 mån ålder. Vid 19 veckors ålder brukar fasen börja avta. Varför inte underlätta så mycket som möjligt för dig själv, ju mer sömn du får desto bättre är det ju. Vi samsov alltid vid perioder av oro, just för att få mesta möjliga sömn. Jag liggammade och kunde fortsätta slumra även fast jag ammade.

• skogsvitter
    Fjällbjörk skrev 2013-04-10 23:00:20 följande:
    Hittade detta på familjeliv: "Lars Palm menar även att efter 4-6 månaders ålder behövs inte längre något nattmål. I den åldern blir matning på natten ett inlärt beteende som riskerar att skada sömnen, eftersom kroppen varvar upp när den får energi via amning eller välling."
    Pinsamt okunnigt påstående, idag vet vi ju att detta inte alls är sant. Andra länder rekommenderar att man inte försöker ta bort några nattmål förrän bebisen blivit 9 månader tex. Och alla med lite sunt förnuft vet idag att bebisar i allra högsta grad kan behöva äta på natten långt efter 4-6 mån, det är bara en myt att det skulle finnas någon sådan typ av "regel".
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-14 22:20:19 följande:
    Pinsamt okunnigt påstående, idag vet vi ju att detta inte alls är sant. Andra länder rekommenderar att man inte försöker ta bort några nattmål förrän bebisen blivit 9 månader tex. Och alla med lite sunt förnuft vet idag att bebisar i allra högsta grad kan behöva äta på natten långt efter 4-6 mån, det är bara en myt att det skulle finnas någon sådan typ av "regel".
    Jag skulle säga att jag är en person med ganska mycket sunt förnuft...och ändå "vet" jag faktiskt inte att det är som du skriver. Men jag ska naturligtvis genast sätta mig och läsa på.
  • jodå
    skogsvitter skrev 2013-04-14 22:20:19 följande:
    Du menar alltså att det är fel att inte låta en 7-månaders bebis dricka t.ex. välling på natten? Eller missförstår jag dig? Är också lite nyfiken på vad som ska hända med dessa barn som inte får äta på natten. Psykiskt trauma eller blir de undernärda?
  • keron
    cloudberry79 skrev 2013-04-10 23:04:10 följande:
    Jag tycker att han snackar dynga. Bebisar gör inget för att vara elaka, utan av instinkt och behov. Vår stora åt ersättning och åt dygnet om tills han var sju månader, sen slutade han. Lilla ammas på nätterna och är nio månader. Hon kommer sluta förr eller senare. SKulle aldrig ge ersättning för sömnens skull, då sabbar man dessutom de egna må-bra-hormonerna som gör att man trots allt bara känner sig lite sliten jämfört med helt jävla förstörd som man blir om man måste kliva upp och fixa flaskor tre gånger på natten.. Din bebis är i princip nyfödd, låt honom styra så kommer det ordna sig. Man måste inte passa in i någon gubbes mall för att må bra
  • jodå

Här står det t.ex. om att ge trygghet till barnet på natten utan amning. Men ni menar alltså att de är fel ute?

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Amning/

Jag kommer nog som planerat låta pappan ta över nattröstande runt 6 månader (naturligtvis under förutsättning att bebisen mår bra och går upp i vikt som han ska.) om jag inte får fakta som talar för att det skulle vara skadligt att ta bort nattmålen vid den åldern.

• cloudberry79
    jodå skrev 2013-04-14 22:58:32 följande:
    Här står det t.ex. om att ge trygghet till barnet på natten utan amning. Men ni menar alltså att de är fel ute?

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-for...

Jag kommer nog som planerat låta pappan ta över nattröstande runt 6 månader (naturligtvis under förutsättning att bebisen mår bra och går upp i vikt som han ska.) om jag inte får fakta som talar för att det skulle vara skadligt att ta bort nattmålen vid den åldern.
    Om man absolut inte längre VILL amma så kan man ju dra ner, men det står också där att man som ammande mamma sover bättre på nätterna än de som flaskmatar pga hormoner och personligen upplever jag att det absolut är så. Jag gör inget som gör min bebis ledsen och skulle inte utsätta henne för några konstiga metoder av egoistiska skäl. Barnet mår bäst av att få sina behov uppfyllda.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • ShinMama

Min 6-månaders har varit likadan sen runt 4 månader och det har inte blivit bättre. Har provat att låta honom sova själv och ersättning för jag tycker synd om honom som hela tiden vaknar och inte får vila. Men det finns inte så mycket man kan göra och nu när jag har uteslutit att han inte t ex är för varm eller är hungrig så antar jag att han inte lider av dessa konstanta uppvak. Visst innebär det visst stress för mig, svårt at ta en dusch och liknande när han inte sover särskilt bra mellan 19:30 - cirka 1/2 på natten men det är ju så kort tid :)

• jodå
    cloudberry79 skrev 2013-04-14 23:37:42 följande:
    Om man absolut inte längre VILL amma så kan man ju dra ner, men det står också där att man som ammande mamma sover bättre på nätterna än de som flaskmatar pga hormoner och personligen upplever jag att det absolut är så. Jag gör inget som gör min bebis ledsen och skulle inte utsätta henne för några konstiga metoder av egoistiska skäl. Barnet mår bäst av att få sina behov uppfyllda.
    Så du tycker alltså att det är en "konstig metod" att låta pappan ta hand om bebisen några nätter för att vänja av med nattamning? Intressant.
    Och vad menas med att uppfylla barnets behov? Jag tror att man kan uppfylla närhetsbehovet på dagtid om man som förälder inte mår bra av att ha barnet hos sig på natten.
    På samma sätt som det är trist med folk som har en massa åsikter om de föräldra som samsover så är det tråkigt med det omvända. jag har personligen testat att både samsova och sova själv. Om mina barn har drömt eller verkar extra närhetstörstande samsover jag alltid...annars väljer jag att sova ensam. Kanske också ska tillägga att jag helammar men ändå blir ett vrak av störda nätter.

Mitt råd till dig TS: Om du sover bra med bebisen hos dig så är det säkert det allra enklaste. Om du inte vill samsova tycker jag absolut att du ska försöka få längre intervall mellan målen nattetid. Lättast då är säkert att pappan tar varannan vakenperiod. Sitt ev. lite längre när du matar så att du är helt säker på att han blir riktigt mätt. Han kommer säkert protestera i början när han inte får äta så fort han vaknar, men om du vet att han har ätit ordentligt på dagen och någon/några timmar tidigare samt att pappan ger ordentligt med närhet på sina nattpass så finns det ingen orsak att fortsätta som ni gör nu om du inte orkar!

• cloudberry79
    jodå skrev 2013-04-15 10:25:09 följande:
    Så du tycker alltså att det är en "konstig metod" att låta pappan ta hand om bebisen några nätter för att vänja av med nattamning? Intressant.
    Och vad menas med att uppfylla barnets behov? Jag tror att man kan uppfylla närhetsbehovet på dagtid om man som förälder inte mår bra av att ha barnet hos sig på natten.
    På samma sätt som det är trist med folk som har en massa åsikter om de föräldra som samsover så är det tråkigt med det omvända. jag har personligen testat att både samsova och sova själv. Om mina barn har drömt eller verkar extra närhetstörstande samsover jag alltid...annars väljer jag att sova ensam. Kanske också ska tillägga att jag helammar men ändå blir ett vrak av störda nätter.

Mitt råd till dig TS: Om du sover bra med bebisen hos dig så är det säkert det allra enklaste. Om du inte vill samsova tycker jag absolut att du ska försöka få längre intervall mellan målen nattetid. Lättast då är säkert att pappan tar varannan vakenperiod. Sitt ev. lite längre när du matar så att du är helt säker på att han blir riktigt mätt. Han kommer säkert protestera i början när han inte får äta så fort han vaknar, men om du vet att han har ätit ordentligt på dagen och någon/några timmar tidigare samt att pappan ger ordentligt med närhet på sina nattpass så finns det ingen orsak att fortsätta som ni gör nu om du inte orkar!

Du kallar det protestera - jag säger att man tar bort barnets trygghet. Visst, vill du inte amma, så sluta, men låt det ta den tid det tar. Jag skulle aldrig göra något så vansinnigt som lämna barnet på natten om hen behöver mig, tex för amningen. Jag sover själv, men har dottern i samma rum i sidovagn. Vill hon sova hos mig får hon, annars ligger hon själv. Men, jag skulle aldrig någonsin i livet lämna henne ensam på natten när hon vill ha mig. Protestera, tsss. Du låter som Anna Wahlberg eller vad hon nu heter, hon säger också att barnet "protesterar" när det gråter för att det saknar mamma...
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Sova hela natten, somna om - 4 mån