jodå skrev 2013-04-15 10:25:09 följande:
Så du tycker alltså att det är en "konstig metod" att låta pappan ta hand om bebisen några nätter för att vänja av med nattamning? Intressant.
Och vad menas med att uppfylla barnets behov? Jag tror att man kan uppfylla närhetsbehovet på dagtid om man som förälder inte mår bra av att ha barnet hos sig på natten.
På samma sätt som det är trist med folk som har en massa åsikter om de föräldra som samsover så är det tråkigt med det omvända. jag har personligen testat att både samsova och sova själv. Om mina barn har drömt eller verkar extra närhetstörstande samsover jag alltid...annars väljer jag att sova ensam. Kanske också ska tillägga att jag helammar men ändå blir ett vrak av störda nätter.
Mitt råd till dig TS: Om du sover bra med bebisen hos dig så är det säkert det allra enklaste. Om du inte vill samsova tycker jag absolut att du ska försöka få längre intervall mellan målen nattetid. Lättast då är säkert att pappan tar varannan vakenperiod. Sitt ev. lite längre när du matar så att du är helt säker på att han blir riktigt mätt. Han kommer säkert protestera i början när han inte får äta så fort han vaknar, men om du vet att han har ätit ordentligt på dagen och någon/några timmar tidigare samt att pappan ger ordentligt med närhet på sina nattpass så finns det ingen orsak att fortsätta som ni gör nu om du inte orkar!
Du kallar det protestera - jag säger att man tar bort barnets trygghet. Visst, vill du inte amma, så sluta, men låt det ta den tid det tar. Jag skulle aldrig göra något så vansinnigt som lämna barnet på natten om hen behöver mig, tex för amningen. Jag sover själv, men har dottern i samma rum i sidovagn. Vill hon sova hos mig får hon, annars ligger hon själv. Men, jag skulle aldrig någonsin i livet lämna henne ensam på natten när hon vill ha mig. Protestera, tsss. Du låter som Anna Wahlberg eller vad hon nu heter, hon säger också att barnet "protesterar" när det gråter för att det saknar mamma...