• Ida1987

Hur är det att få ett andra barn när första bara är 2 år?

Jag undrar helt enkelt det som står i rubriken. Glad Min sambo vill gärna att det ska vara tätt mellan barnen och jag försöker klura ut hur tätt jag vill att det ska vara. Jag vill inte att det ska vara mindre än 2 år mellan dem i alla fall. Flört

Vad har ni för erfarenheter? Gärna både positivt och negativt. Glad

• Svar på tråden Hur är det att få ett andra barn när första bara är 2 år?
  • Kakmonster

Vi fick sonen då dottern var 1,5. Gick bra. Lite svartsjuka då jag satt med flaskan, men det gick över snabbt.
    Nu väntar vi nr tre och den kommer komma då sonen är två år och dottern är 3,5. Återstår att se hur det skall gå.

• Ida1987
    Kakmonster skrev 2013-04-11 09:09:38 följande:
    Vi fick sonen då dottern var 1,5. Gick bra. Lite svartsjuka då jag satt med flaskan, men det gick över snabbt.
    Nu väntar vi nr tre och den kommer komma då sonen är två år och dottern är 3,5. Återstår att se hur det skall gå.

Ok det låter ju bra. Glad Ja det kan nog bli spännande med 3 små under 4. Flört
  • alkemi

Jag plussade på in sons 2 års dag, kändes som bra tajming. Men så vid 2,5 började han att testa gränser och få betydligt större egen vilja ( läs trots) ;) i efterhand kan jag tänka att tidigare eller senare kanske är liiiiiite lättare. Sen vet  man nog aldrig beror ju på barnet man har, och hur allt passar ihop med barnet man får :) det löser sig alltid

Min familj är lyckan i livet
  • Flickan och kråkan

Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader. Vi har 16 månader mellan våra första pojkar. Vi har haft perioder då det varit MYCKET konflikthantering och har man tätt så måsta man räkna med att vara med barnen mycket. De klarar inte att reda ut situationer på egen hand, så man behöver vara ordentligt närvarande för att vägleda, förutse och hindra . Å andra sidan har jag idag en 5-åring och en 4-åring som är supertajta. De är varandras stora trygghet i livet och går knappt en meter ifrån varandra. De beter sig som tvillingar.

Väntar trean till sommaren och det blir ju ett annat syskonskap då det är ett par år upp till storebröderna. Ska bli spännande. Tror inte att det blir vare sig bättre eller sämre, bara annorlunda . Det viktiga är ju att man som förälder vill ha ett barn till....då blir det bra

• Alexi

Vi har 23 månader mellan barnen och vi har hela tiden tyckt det varit perfekt. Och då var ändå vår äldsta väldigt krävande, sen både språkligt och socialt. Men de blev ju kompisar redan när lillebror var bebis och leker massor ihop, mycket mer än vad jag kan se att de syskon som är tre år emellan gör.

• Karlaa

Jag har lite mindre än 2 år mellan mina barn, 1 år och 10 mån om man ska vara exakt Flört Det har funkat jättebra mellan dem, faktiskt ingen svartsjuka utan storebror accepterade lillebror väldigt enkelt. Idag är de 4 och 2 år och bästa vänner enligt dem själva, delar rum, leker fint ihop och gosar mycket med varandra. De har en enorm glädje av varandra.
    Dock skulle jag aldrig göra om det igen, det var sjukt tufft. Andra graviditeten var mycket jobbigare än den första och det var väldigt svårt att räcka till åt äldsta som var ganska liten fortfarande (sånt kan man ju inte riktigt förutse). Jag upplevde det också väldigt tufft att räcka till åt dem båda den första tiden, man blir väldigt låst med två små som behöver så mycket samtidigt.
    Jag kan inte säga att jag ångrar det när jag ser dem tillsammans nu, men det har varit slitigt och jag kommer inte ha så tätt mellan eventuella syskon. För min egen skull.

• cosinus

Vi har 2 år mellan alla våra barn, födda 04, 06, 08 och 10 så ja vi har gillat det avståndet.

Men visst, vissa saker hade säkert blivit lättare om man haft längre mellan och sen hade man ju fått suga på bebiskaramellen längre :)

• Toppen9

Har ca två år mellan mina barn och känner att det är riktigt bra.
    Sen ett par månader tillbaka leker de och har roligt ihop och då är de bara 1 och 3 år nu

• tobiq

Mellan våra tjejer och jag ångrar det absolut inte för de har väldigt roligt och det är underbart att se hur de leker tillsammans.
    Men nej, jag hade inte gjort det igen! Kan bero lite på att vår tvåa är väldigt krävande med ett galet temperament men även om hon varit lika lätt som storasyster så vill jag kunna njuta av bebistiden med trean, för det kunde jag inte direkt den här gången... Första året med två småbarn är lite som en dimma diskuterade vi på tjejmiddag för ett tag sen, där hade alla ungefär 2 år mellan sina. Det är full rulle och för min del, extremt lite sömn. Fattar inte hur jag orkade nu i efterhand;)

Svar på tråden Hur är det att få ett andra barn när första bara är 2 år?