• Mollytjejen

Moderkakan i framvägg

Jag är nu i vecka 19 (18+4).. För en vecka sen fick jag åka in till gyn akuten eftersom jag fick så himla ont i magen efter en jobbig dag på jobbet. (jag o en till fick bära upp en rullstol med en ganska så stor man i, 4 trappor!). Då kollades allting med ultraljud och BM sa att jag hade moderkakan i framvägg.. (Allt såg bra ut med bebisen, smärtan var nog en muskelsträckning i buken).

Men, nu till min fråga. Om man har moderkakan i framvägg, kommer man inte att känna rörelser, sparkar från bebisen???? Kanske en idiotisk fråga, men med dottern hade jag moderkakan i bakvägg, så jag kunde känna henne tydligt redan i typ vecka 18. Nu är jag i vecka 19 och känner ingenting trots att bebisen är jätteaktiv enl ultraljudet. Snurrade runt, höll på för fullt.. :=) 

• Svar på tråden Moderkakan i framvägg
  • Philippa

Det kan ta längre tid innan du känner nåt....

• cupcakekiller

Jag hade med så och jag kännde inte ordentligt förrens runt v.25, sen så syntes det ju inte lika mkt utanpå magen när bebisen rör på sig heller.

• germini

Jag har moderkakan i framvägg. Det har jag haft i alla graviditeter och kännt olika tidigt varje gång. Första kände jag i v 17 andrakände jag inte ett dugg innan det helt plötslig kom en tydlig buff v 18 och denna gång kände jag inget före slutet av v 21.så det är ju helt klart olika hur mycket och när det känns. Såg på ul i v 19 att bebisen sparkade och levze rövare men jag kände inte ett dugg. I v20 när bm lyssna på hjärtat så hörde vi hur bebisen sparka hela tiden men kände ff inget. Nu i v 23 känns det desto mer. Hände från en dag till en annan men jag va jätte orolig innan. Nu är det fullt ös. Kändes jätte konstigt att inte känna något och veckan efter se det på utsidan. Men ddt tog ju som sagt till v 21-22.

• a dream within a dream

Moderkakan är ju inte så stor att den täcker hela framsidan jag har LM i framvägg men på vänster sida om naveln (är nu i v.33) och jag har känt sparkar och buffar sedan v.18. Sambon ser och känner likaså sonen och det har de gjort sedan v.20 oro dig inte!

• Flickan och kråkan

Det är vanligt att rörelser och sparkar känns lite senare eftersom moderkakan blir som en kudde som dämpar det hela. Med första barnet så hade jag moderkakan i bakvägg, andra i framvägg och nu tredje i framvägg igen. Nu är jag i v.30+0 och det kan bölja rejält. Liten ligger i säte så jag kan känna hälar och fötter som sparkar ut åt sidorna.

• Mollytjejen

Tack för alla svaren :=)

Det kanske var en idiotisk fråga, men man är såååå himla sugen på att känna riktiga sparkar nu så man längtar sönder sig.. Hoppas att jag kan känna nånting om ett par tre veckor :=) 

• a dream within a dream

En tjej jag känner som också har moderkakan i framvägg kände inte sparkar förrän i v 25+ (Återkom gärna när du känt första sparken, det är ljuvligt!)

• Flickan och kråkan
    Mollytjejen skrev 2013-04-12 20:41:56 följande:
    Tack för alla svaren :=)

Det kanske var en idiotisk fråga, men man är såååå himla sugen på att känna riktiga sparkar nu så man längtar sönder sig.. Hoppas att jag kan känna nånting om ett par tre veckor :=) 
    Sedan beror det ju på vad det är för barn man har i magen. Min första var en stillsam krabat. Min andra kände jag både tidigare och mer genom hela graviditeten i trots att jag hade moderkakan i framvägg då, men inte med första. Nummer tre verkar någonstans mittemellan .
  • acco

Hej, Jag har min i framvägg och började känna rörelser i v 15, i v 16 kände jag tydligt hur lillen rörde sig och även min sambo fick känna på buffrar sen avtog det mer i v 17 för magen blev hårdare och sen kom det tillbaka i v 18-19.. Kan ju också säga att jag har en väldigt livlig liten krabat som rör på sig väldigt mycket.. Är nu i v 28+4 och förra förra v (v26) började jag känna sparkar på revbenen, inte så skönt!! :)

Trixet för att känna bebisen bättre och tydligare är att ligga avslappnat på sidan och hålla handen på magen.. Många ggr känns det tydligare i magen än vad man kan känna utanpå.. Sen har jag även upplevt lillen tydligare när jag ligger och badar..

• 878909

väntar mitt andra barn och har mk i framvägg denna gången. Kände rörelser någon enstaka gg i v 13-14. sen inget mer.. i v 16 fick jag en puff sen inget mer. känt pytte pytte något som kunnst vara bebis från 18-20. Sen v 22 har jag känt rörelse/hicka/puffar/kullerbyttor.. :) så jag tycker ja kände ganska sent för att vara omföderska och så många v gången. varit väldigt nojjig men nu så känner ja ju äntligen. är överviktig med, vet inte hur mkt det spelar roll dock :)

• Josse

Jag har moderkakan i framvägg, började känna fosterrörelser och buffar i vecka 22/23 nu i vecka 24 känns det varje dag, dock lyckas inte sambon känna något ännu . Det känns oftast nere vid troskanten och nu senaste dagarna snett ovanför naveln.

I min förra graviditet för 10 år sedan började jag känna redan i vecka 16 lite fladder och mer ordentligt runt vecka 19.  

• Kiris

Min är också det men jag började känna v16 och väldigt tydligt känner och ser jag nu också (v25), det är dock vanligt att man känner mindre enligt min bm.

• Idelia

Jag har moderkakan i framvägg denna gång och jag märker ingen skillnad alls :) kände rörelser kring v 20 och har gjort det alla 3 graviditeter.

• Vackrabarn

Jag har moderkakan i framvägg o hört att det kan ta tid innan man känner de rejäla sparkarna.

i v.15-16 kunde jag ändå känna av sparkarna o barnets rörelser. Men det sägs ju även att omföderskor lärt sig skillnad på vad som är tarmbubbel o bebisrörelser.

sedan v.20 har jag kunnat se rörelser ovanpå magen, dock har mina anhöriga inte kunnat urskilja dem förrän nu de senaste 2 veckorna...

BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
  • Mollytjejen

Nu är jag i vecka 22 (vecka 23 imorgon) och sen cirka 2 veckor tillbaka så känner jag av buffar o sparkar ganska så tydligt.. Kullerbyttor känns också ganska så rejält.. Som om magen vänds ut o in :=) Sparkarna känns oftast på magens vänstra sida (moderkakan är nog mer åt höger) och uppåt naveln. Underbart, i alla fall Skrattande

• LisaHampus

jag har moderkakan i framvägg men kände rörelser tidigt...beror säkert på hur den ligger å stolrke å allt sådant.... 

• Morran78

Jag väntar mitt fjärde barn. Sist för tre år sedan hade jag moderkakan i bakvägg och denna gång i framvägg och det är STOR skillnad, jättestor!! Förra gången hade jag rejäla sparkar varje dag långt innan rul. Denna gång, ingenting och är nu i v 17. Jag föredrog bakvägg! Nu är jag orolig varje gång bm ska lyssna att det verkligen finns nått där.

• Vackrabarn
    Morran78 skrev 2013-05-05 21:01:31 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn. Sist för tre år sedan hade jag moderkakan i bakvägg och denna gång i framvägg och det är STOR skillnad, jättestor!! Förra gången hade jag rejäla sparkar varje dag långt innan rul. Denna gång, ingenting och är nu i v 17. Jag föredrog bakvägg! Nu är jag orolig varje gång bm ska lyssna att det verkligen finns nått där.
    Väntar mitt 5barn..

Det är väl lite skönare att ha den i framvägg då man vet att det kan ta ett tag innan man känner sparkarna? Om vi vänder på steken och säger att om man har den i bakvägg o känner sparkarna hela tiden o så blir det lugnt en dag... Då kan man ju bli rätt så orolig oxå..

Jag kände trotts framvägg ganska kraftiga sparkar i v.20..nu är jag i v.28 o ibland känns det som om barnet ska sparka sig ut :D hehe 
    BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
Svar på tråden Moderkakan i framvägg