• anynom

    Killar, hjälp mig förstå varför han vill vänta?

    Varning för långt inlägg! Jag behöver lite tips från folk som kanske kan förstå min karl lite bättre än jag kan just nu.

    Jag är tillsammans med världens underbaraste man, vi bor tillsammans och har varit ihop sen ca november förra året, alltså snart ett halvår. Han är 25 år, jag är 24, vi har en lagom stor lägenhet. Jag har fast jobb med stabil inkomst, han läser sista kursen sen tar han sin andra examen och söker just nu massor av jobb. När vi pratar om att skaffa barn blir han jätteglad, han säger att han inte kan tänka sig något roligare än att bli pappa. Han vill ha fotbollsungar, gärna tre, han vet till och med vad han vill att dom ska heta. Vid något tillfälle har han till och med blivit tårögd när vi har pratat om hur underbart det skulle vara. Vi har båda sagt att om det är något vi vill prioritera i livet framför allt annat (resor, karriär osv) så är det att skaffa familj. Men, ändå vill han vänta, och han kan inte riktigt säga hur länge eller framför allt varför.

    Jag är inte naiv eller dum eller stressad. Jag är medveten om att vi inte har varit tillsammans särskilt länge, och jag hade definitivt accepterat om det var anledningen till att han inte vill planera något just nu. MEN - han säger att det inte alls är så, han är hundra procent säker på att det är mig han älskar och vill ha barn med oavsett vad som händer, och att det kvittar hur länge vi varit tillsammans. Okej. Är det ekonomiska bekymmer då? Nej - jag har ju fast jobb och kommer få högsta belopp i mammapenning, han är en superambitiös människa och kommer inte att vara arbetslös, om han så måste jobba med något han inte gillar. Är det bråk eller problem med sambolivet? Absolut inte, vi bråkar i stort sett aldrig, allting funkar hur bra som helst med hushållsarbete och fördelning och allt. Är det vad andra människor kommer tycka? Absolut inte. Är han rädd att han måste ge upp något? Nej då, ingenting. Är han rädd att jag kommer bli en dålig mamma, han en dålig pappa eller att våra barn inte kommer få ett bra liv? Nej, han är helt säker på att våra barn och vi kommer ha det jätteunderbart.

    Nu börjar jag bli lite galen, vad är det han vill vänta med? Han kan bara rycka på axlarna och säga att han måste tänka lite på det. Jag talar inte killspråk, och förstår inte riktigt vad det är han behöver tänka på egentligen? Jag har inte sagt att vi ska skaffa barn NU, men vi kan väl kanske planera något? Så att jag kan börja med nödvändiga vitaminer, spara pengar, ställa in mig på det hela? Nope, inte ännu. Okej... Blir det inom det närmsta året? Antagligen! Blir det om ett halvår? Kanske. Blir det om en månad? Inte en chans!

    Snälla ni, som kanske kan förstå vad det är han måste tänka på, kan ni inte komma med teorier till mig? Jag vill ju så gärna, och ser ingen anledning till att det inte skulle gå. Men jag älskar honom och vill inte pressa honom, och jag hade väntat på honom, men samtidigt förtjänar jag att veta vad det är jag väntar på? Hur ska jag bemöta honom för att kunna ta mig in i hans hjärna lite?

  • Svar på tråden Killar, hjälp mig förstå varför han vill vänta?
  • Neko

    Han kanske vill ha lite mer tid själv med dig först? Om ni fortfarande är så nykära. Eller att han måste ställa in sig på det psykologiskt? Eller att han vill längta och fantisera lite först?

  • Leola

    Ni har varit tillsammans ett halvår.. varför så bråttom? Så som du skriver känns du jätte stressad över det.. Kanske blir han stressad av dig? Kanske förstår han att ni borde vara tillsammans lite längre innan ni börjar med någon bebisverkstad..?

    Det är oftast bra att ha varit tillsammans lite längre innan man skaffar barn (även om det kan gå bra ändå förstås), alltså i alla fall minst 2 år tycker jag..

    Jag och min sambo började prata om att skaffa barn väldigt tidigt i vårt förhållande, dels för att vi båda vill ha barn och dels för att jag är 4 år äldre än min sambo och ville helst få första barnet några år innan 30.. Vi valde att vänta ungefär 2 år, då hann jag bli gravid några månader innan jag fyllde 26 och i juni kommer vårt efterlängtade barn! Vi har alltså varit tillsammans i nästan precis 3 år när vår bebis kommer.

    Det är också bra tror jag att ha något eller några år där det bara är "vi två" innan man blir 3 eller fler i familjen, det är en mysig tid, även om all tid efter med barn kommer vara lika mysig förstås :)

Svar på tråden Killar, hjälp mig förstå varför han vill vänta?