• ollev

Gör min moder rätt?

Hejsan,

Jag har en jobbig sak att dela med mig av som jag hoppas jag kan få lite synpunkter/åsikter om.
    Det är så himla mycket att förklarar för det har pågått så länge men jag ska göra mitt bästa & ursäkta eventuella stavfel mm.

Nu är det såhär att jag är en kille på 20 år, för tillfället arbetslös och bor hemma med min mor & min lillasyster.
    Jag har en flickvän som jag har varit förlovad med i lite mer än två år(tillsammans i 3år).
    Det som nu är problemet är att min mor inte kan acceptera min flickvän, notera att flickvännen har aldrig gjort/sagt något illa till min mor utan det är bara ren kallhet från mors håll.

Det stora problemet är att flickvännen inte får vara hos mig/hälsa på, en gång i veckan drygt får hon komma och sova sedan så är det tvärstopp. När vi väl är hela familjen+tjejen så är väl mor rätt så trevlig, men då man väl frågar om flickvännen får komma förbi så är det tvärstopp utan som helst anledning.

Ifrågasätter jag hennes beslut så blir jag straffad med eventuellt körförbud=jag får inte fara dit heller.
    Jag ska inte bara skylla och skylla eftersom jag vill ha en ärlig åsikt eftersom jag är så trött på detta beteende.

Vi har faktiskt förut spenderat en hel del hos oss, alltså umgåtts mest här och det har nog mor tyckt varit riktigt tungt, eftersom hennes argument är att flickvännen använder t.ex våra handdukar/duschkräm/toapapper/smör/sylt, ja you name it. Allt som mor har köpt får nästan inte flickvännen röra eftersom det är en kostnad. 
    Notera nu att jag får äta hur mycket jag vill hos svärmor, låna deras bil.. ja det är som att vara hemma.

Varför vi nu spenderar mest tid hemma hos mig är för att det finns mer att göra här, eftersom att svärmor bor oerhört litet, finns ingen dator & bara en tjock-tv med VHS, så det är ju ganska självklart vart vi ska vara, eller hur?

Sen så finns det en bidragande faktor som gör så att vi hellre är hos mig, svärmor är väldigt otrevlig i sättet mot min flickvän. Nästan varje dag så blir hon psykiskt "misshandlad?" mm. Jag behöver nog inte gå in så djupgående utan ni förstår nog hur jag menar.
    Detta gör också så att flickvännen vill komma hit ibland då & då men även fast jag förklarar att flickvännen är jätteledsen så får hon inte komma till oss för mor "känner inte för det". (Än en gång utan att ge anledning).

Vad tycker ni om detta? jag har vänner som aldrig har upplevt detta & tycker det är ganska sjukt. Men jag vill även höra vad ni har att säga, är detta normalt eller vad säger ni..? hur ska jag kunna gå tillväga för att fixa den här soppan. Tro mig, jag har pratat med henne ett flertal gånger & offrat mig att göra sysslor/betalat för att få umgås med min flickvän men inte så låga/sjuka grejor fungerar.
    Notera att hon säger att hon absolut inte har någonting emot Flickvännen.

Jag kan även bifoga en bild från ett sms jag skickade idag, då jag har legat sjuk hela veckan så frågade jag mor om flickvännen fick komma ikväll någongång och stanna till på söndag.

Tack så hemskt mycket på förhand för ni har orkat läsa igenom min text, det är väldigt mycket och kanske en aning osammanhängande.
  • Svar på tråden Gör min moder rätt?
  • ungmamma94

Hade tyvärr också en sån mamma som var emot min kille när jag bodde hemma. Tyvärr så gick det så långt att jag flyttade hem till min mormor och morfar. Våran relation som mor och dotter blev genast bättre.

Blev sedan gravid och jag och pojkvännen skaffade oss egen lägenhet och nu 1½ år senare så är jag och mamma mer som bästa vänner och våran relation kan inte bli mycket bättre. 

Tyvärr är det enda rådet jag har är att inte ge upp i jobbsökandet.  Om du nu letar jobb eller bara bor hemma på mammas bekostnad ? Gör du det så förstår jag henne och det kanske är det hon försöker få dig att förstå att det är dags att tjäna egna pengar. Ge inte upp. Skaffa er sedan eget. Hur gammal flickvännen nu är?

• ollev
    ungmamma94 skrev 2013-04-12 14:52:32 följande:

Hade tyvärr också en sån mamma som var emot min kille när jag bodde hemma. Tyvärr så gick det så långt att jag flyttade hem till min mormor och morfar. Våran relation som mor och dotter blev genast bättre.

Blev sedan gravid och jag och pojkvännen skaffade oss egen lägenhet och nu 1½ år senare så är jag och mamma mer som bästa vänner och våran relation kan inte bli mycket bättre. 

Tyvärr är det enda rådet jag har är att inte ge upp i jobbsökandet.  Om du nu letar jobb eller bara bor hemma på mammas bekostnad ? Gör du det så förstår jag henne och det kanske är det hon försöker få dig att förstå att det är dags att tjäna egna pengar. Ge inte upp. Skaffa er sedan eget. Hur gammal flickvännen nu är?

Glömde skriva, att jag har betalat en hyra på 4000kr då jag har fått ut 11.000kr drygt.
  • ungmamma94
    ollev skrev 2013-04-12 14:53:55 följande:
    Glömde skriva, att jag har betalat en hyra på 4000kr då jag har fått ut 11.000kr drygt.

4000 tycker jag låter väldigt dyrt för att bo hemma när du kan få en lägenhet för samma pengar i månanden. Om du ni inte bor i storstaden.
  • ollev

Jag kanske också ska lägga till att jag känner mig så maktlös, jag vet att hon gör fel. Men om jag skulle antyda det lilla minsta så får jag som sagt inte låna bilen, jag blir utryst och allt är skit tills jag ber om ursäkt. Så jag förstår inte hur fan jag ska kunna lösa detta?

• ungmamma94
    ungmamma94 skrev 2013-04-12 14:55:57 följande:

4000 tycker jag låter väldigt dyrt för att bo hemma när du kan få en lägenhet för samma pengar i månanden. Om du ni inte bor i storstaden.

Låter mest som hon är elak bara för att hon kan för du bor i hennes hem och hon som bestämmer.
  • ollev
    ungmamma94 skrev 2013-04-12 14:59:03 följande:

Låter mest som hon är elak bara för att hon kan för du bor i hennes hem och hon som bestämmer.
    Det kan jag inte annat än hålla med om, hon säger även att alla hennes vänner håller med om att hon gör RÄTT!

• Tow2Mater

Hitta jobb, eller plugga och flytta. Du ar 20 nu och kan inte bete dig som 16 längre, med dessa "dejta" här eller där. Det är dags du står på egna ben. Vet det är svårt att hitta jobb, men jag kan se din mors sida - hon har ju nog med att forsorja sin nu vuxne son i tillagg till sitt andra minderåriga barn, klart hon inte vill ha en till (flickvännnen) konstant i sitt hus. Kanske hon inte ser en ände på det (?) och det är därfor hon är så restriktiv? Får du in några pengar och betalar du for dig hemma?

• Tow2Mater
    ollev skrev 2013-04-12 14:42:16 följande:
    Tro mig, jag har pratat med henne ett flertal gånger & offrat mig att göra sysslor/betalat för att få umgås med min flickvän men inte så låga/sjuka grejor fungerar.
    Vad betyder "offrat mig att göra sysslor"? Du gor väl din del, iallafall typ hälften, av alla hushållsysslor hemma? Eftersom du är arbetslos borde du enligt min mening gora mer än hälften bara for att du bor där.
  • Gonee

Tyvärr händer sånt ibland och du kan inget göra så länge du bor där om hon nu aldrig ändrar sig. Kan inte du och flickvännen skaffa något eget? Kan va svårt att få lägenhet utan jobb. Men ibland kan de gå. Ni kanske kan få hjälp med det. Du mår inte bra hemma och inte hon heller. Så lösningen är väl att ni båda försöker lista ut nästa steg. Utan din mammas hjälp. För tydligen vill hon inte ha din tjej där. Hur gammal är hon?

• ollev
    Tow2Mater skrev 2013-04-12 15:12:54 följande:
    Hitta jobb, eller plugga och flytta. Du ar 20 nu och kan inte bete dig som 16 längre, med dessa "dejta" här eller där. Det är dags du står på egna ben. Vet det är svårt att hitta jobb, men jag kan se din mors sida - hon har ju nog med att forsorja sin nu vuxne son i tillagg till sitt andra minderåriga barn, klart hon inte vill ha en till (flickvännnen) konstant i sitt hus. Kanske hon inte ser en ände på det (?) och det är därfor hon är så restriktiv? Får du in några pengar och betalar du for dig hemma?
    Som jag skrev tidigare så betalar jag 4000kr utan min 11.000krs lön till hyra.
    En annan sak att notera är att hade jag inte betalat så mycket hyra så hade min mor varit tvungen att flytta eftersom hon inte har råd att bo där egentligen. Därför har jag stannat kvar så länge också. 
Svar på tråden Gör min moder rätt?