• ontimagen

Sjukt trött på allt omkring mig (livet i sig)

Vet inte om jag la detta inlägget i rätt ämne eller ej. Men kände att det hade något med psykologi att göra. Iallafall till saken.

Är sjukt trött på allt runtomkring mig, livet i helhet. Orkar inte göra någonting, orkar inte bli vald sist när det gäller allting. Jag känner mig totalt utstött och från omvärlden och känner mig som en total looser. Vet knappt äns vad jag snackar om. Jag antar att det jag försöker att säga är att jag är trött på livet och allt som händer, allting går emot mig. Jag vet att jag lider utav depression och går hos psykolog åtminstonde 1 gång i veckan, men känns som att det inte hjälper värst mycket. Har även medicinerat en del innan, då gick jag på sertralin 100, nu ville min psykolog att jag skulle testa utan i ett par månader och nu harj ag vart fri i snart 4-5 veckor. Jag har inte direkt märkt någon skillnad men än till i början när jag slutade, då vart det upp o ner som en berg o dalbana, nu är det väl någorlunda stabilt. Men jag känner fortfarande att livet är meninglöst och känner inte direkt för att börja med tabletter igen. Vet inte äns vart jag vill komma med denna text, antar att jag bara vill ha "bekräftelse", att någon kan relatera och ge mig stöd i det hela. Lite kort fakta om mig, jag är inte social för fem öre, sitter mycket framför datorn och spelar spel(föredrar det faktiskt om jag ska vara ärlig), vill inte vara social, vill inte träna, alltså....allt känns hopplöst. Är arbetslös, går på bidrag från försäkringskassan och den är slut om typ ett halvår, sen får jag inga pengar mer. Har både arbetsförmedlingen och farsan som tjatar på mig om att hitta jobb osv, men känner att jag inte vill jobba med vad som helst, även om jag vet att man måste börja någonstans så känns det skit ändå, hade praktik på krönleins bryggeri ett tag och höll på att få ett psykbrott eller vad man kallar det. Känns som om att man inte tas på allvar med sin depression. Normalt sätt är jag väldigt social(trots min socialfobi och ångest). Tappade flötet helt, kommer inte riktigt ihåg vad jag har skrivit äns. Hoppas det finns någon själ där ute som ens orkar läsa hela texten och kan relatera.

Ha det bra 

• Svar på tråden Sjukt trött på allt omkring mig (livet i sig)
  • ohjudy

Jag kan relatera, om än var det många år sedan jag var i liknande situation som din. Jag försökte strunta i att ta tag i min depression/allmänt dåliga psyke i flera år, just för att jag hela tiden tänkte att jag faktiskt "borde". BORDE vara normal, inte må dåligt, skaffa jobb, klara av jobb och sociala situationer osv... Skammen av att inte klara av det, att inte lyckas vara "normal" och klara av sådant som alla andra gör, gjorde till slut att jag inte orkade mer. Insåg, med hjälp av min mamma, att det finns en anledning till att jag inte klarar av att jobba. Att duscha, äta mat, städa, göra någonting. 

Vi gick till Vårdcentralen och berättade hur allting sett ut och ser ut. Jag fick en remiss till Öppna Psykvården, och även om det tog mig nästan ett halvår(!), så har jag till slut börjat få den hjälp som jag faktiskt behövde. Har även fått diagnos på min mentala hälsa, och den gör det väl lättare på något sätt att fatta att vissa saker klarar man inte bara av själv.

Så mitt råd till dig är att göra samma sak. Gå till akutmottagningen för Psyk (om du har det där du bor), berätta ALLTING, och så kommer de komma med förslag om vad du bör göra. Du kan även gå till Vårdcentralen, men de är väl inte direkt lika förstående för psykiska problem där, vad jag märkt. Insistera på att du behöver ha hjälp.  Tycker det låter uppenbart att du lider av mentala problem som sätter käppar i hjulet för att ditt liv ska fortgå.
    Slösa inte bort flera år såsom jag har gjort. Det är inte värt det. 

• ohjudy

Plus!
    Jag blev också ombedd (eller snarare tvingad) att sluta med min antidepp-medicin av min läkare, vilket resulterade i mitt sammanbrott som gjorde att jag var tvungen att söka akut hjälp efter det. Såklart bedömer ju en läkare vad de tror är bäst för en, men om man som jag t.ex. försöker måla upp en front av att man mår bättre än vad man gör, så blir det bara fel. Hur känner du själv inför att sluta med din medicin? 

• ontimagen

Jag har ju redan kontakt med en psykolog, (har för mig att jag skrev det i inlägget), jag har förklarat för honom om allt. Det har förstärkt min självkänsla, men känslan av att allt är värdelöst osv är fortfarande kvar. Påtal om medicineringen så har jag funderingar på att börja igen, läkaren har sagt att jag får börja igen utan deras "tillåtelse". 

• LifeCoach

Hej !

Jag tror inte på SSRI, tror på att man kan finna samma effekter fast med naturlig preparat.

Jag är jäkligt nyfiken på hypnos och en heling som heter The Reconnecting.

Varför vi mår så dåligt idag är för att vi inte vet vilka vi är längre, vi har tappat bort kontakten med vårt inre.
    Att vi mår dåligt är egentligen bara kroppens sätt att tala om att HALLO DAGS att börja titta innåt igen.
    Hur många vet egentligen vilka dom egentligen är?         

• ohjudy

... Eller så beror det på felreglering av hormon i hjärnan/kroppen, vilket jag lider av. Visst kanske "heeling" fungerar för det spirituella och viljan att hitta sig själv/få hopp/se en mening, men det hjälper knappast när man inte har förmågan att bli glad eller pendlar konstant mellan depression och mani (det kallas bipolär sjukdom).

• Olivia2006

Jag kan inte relatera, men vill bara flika in med att jag hoppas det blir bättre för dig snart{#emotions_dlg.flower}. Styrkekramar i massor.

Mamma till tre sessor Olivia 060808, Natalie 071027 och Vera 100726 ,
  • Life is hard

Hej jag kan relatera till dig. Känner också att livet suger hårt , vet inte vad jag vill eller vart jag ska ta vägen. Har lidit sv sjuklig depression men blev bättre då jag började be. Men har fortfarande störande tankar i min hjärna som vägrar lämna mig. Jag hoppas i alla fall att du blir bättre Kram

• ontimagen

Hej Life is hard. Tack för din omtanke. Jag tror dock "knappt" på gud. Jag tror på något efter livet. Men det hjälper tyvärr inte så mycket. Olivia2006, tack för din support. Det glädjer mig stort! Nämnde jag förresten att jag är kille? Bli inte skrajja nu bara :o (Jag trivs bäst i kvinnligt sällskap). Så vitt jag förstått det så är familjeliv.se mer en "tjej" sida så att säga. Lugnt(frågetecken)?

Det här är jag förresten :)

Svar på tråden Sjukt trött på allt omkring mig (livet i sig)