• Svenskflicka

    Planerar vårt första barn....

    Jag är snart 22 år och läser till lärare. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 2 år. Till och från pratar vi om barn. Jag vill så gärna försöka nu, men hur går det om man pluggar??

    Har ni råd att ge mig?
    Hur har det gått för er andra som pluggar och har småbarn?? 

  • Svar på tråden Planerar vårt första barn....
  • vesslan12

    Vår dotter är 6 månader. Först och främst är det kämpigt att vara gravid och allt vad det innebär när man pluggar. Sen blir man ju borta ett tag vid förlossningen.

    Det beror ju lite på hur du tänker dig tiden efter, om du ska ta ett avbrott eller
    fortsätta plugga? Jag var bara borta 3 veckor innan jag började plugga igen.

    Det är jobbigt att plugga med en liten bebis som tar all ens vakna tid och energi. Det jag har märkt är att det inte finns mkt tid alls kvar till att plugga. att plugga hamnar verkligen lägst på listan. Den tid som finns är när hon har somnat, men då är man så trött att det sista man orkar göra är att koncentrera sig på att plugga.

    Under dagen så är det svårt att plugga med henne i knät.. Även om det går ibland. Innan jag fick barn hade jag lätt för att koncentrera mig, vilket jag verkligen inte kan idag.

    Jag är också ung, 23, hade jag vetat vilken utmaning det skulle bli så hade jag personligen väntat tills jag var klar med pluggandet.

    Men det är klart det går! :) Jag är klar nästa sommar. Men fundera lite på det innan :)

  • tetrahydrofolate

    Jag, som studerande med barn, rekomenderar att först avsluta studierna. Det GÅR men det är kämpigt, speciellt när dom är små. Jag hade tänkt påbörja studier när han var 8 månader men det gick helt enkelt inte, sköt på studier tills han var 2,5 år och det gick men var extremt kämpigt. Nu är min son 5 år och det går mycket, mycket bättre än det gjorde i början. Sen är det ju bättre med föräldrarledighet och jobbsäkerhet osv om du har ett jobb som du tar FL från, än att du inte har något jobb. Men, det är förståss mindre viktigt om din sambo har ett jobb och inkomst. Om ni båda pluggar, skaffa absolut, absolut INTE barn planerat nu. 

  • Curlyy

    Jag och min sambo ska börja bebisverkstaden nu och jag väntar på besked om jag kommer in på högskolan. Den utbildning jag vill gå ligger bara några minuter ifrån där jag bor så det är ju skönt men skulle vi bli gravida innan så kommer jag försöka plugga så länge det går sedan ta studieuppehåll/plugga hemma, beror lite på hur jag känner mig Glad sen är det ju lätt för mig att sitta och säga det här nu såklart, helt utan erfarenhet osv! Däremot har jag alltid (jobbar som timmis på 2 ställen med stort behov av personal) jobb jag kan luta mig mot om det skulle skita sig med plugget helt.

  • vesslan12

    Jobbar din andra hälft så du har råd att vara mammaledig om du vill?

  • vesslan12

    Om man inte haft fast anställning så får man lägsta nivån från fk bara. Någonstans runt 4000. Inte kul! :/

  • Curlyy
    vesslan12 skrev 2013-04-18 10:47:31 följande:
    Jobbar din andra hälft så du har råd att vara mammaledig om du vill?
    Vem frågar du? Glad
  • Curlyy
    vesslan12 skrev 2013-04-18 11:17:02 följande:
    Dig :p
    Okej Skrattande Ja min kille jobbar heltid & tjänar bra så det är ingen fara. Jag har med jobbat och tjänat ihop en del till mammapenning. Oroar mig inte så mycket över ekonomin. 
Svar på tråden Planerar vårt första barn....