• Pixxi

10 veckors som bara vill sova i famnen på dagarna.?

Jag har en son på 10 veckor som bara vill sova på mitt bröst eller liggandes i famnen på dagarna. Han sover 2 pass på dagtid och under den tiden skulle jag vilja hinna äta, diska, gå på toaletten, ringa viktiga samtal, skicka ansökan om förskola och annat sånt viktigt man måste göra här i livet. Men eftersom sonen bara vill sova hos mig får jag inget gjort utan blir degandes i fåtöljen framför tv:n när han sover. Jag försöker lägga ner honom i sängen, på mage, på rygg, på sidan, i mamaroon, i babynestet och diverse, men han vaknar efter ca 5 minuter och skriker. Plockar jag upp honom somnar han direkt i famnen igen... Han vill inte sova i vagnen heller pga detta "problem" så jag blir sittandes inne hela dagarna. Han är i övrigt inte mammig eller pappig då det går bra att sova hos mormor, farmor. Och när han går och lägger sig för natten runt kl 19 så sover han utan problem i ca 7 timmar själv i sin spjälsäng.
    Hur göra för att vänja honom av med detta, eller är det en fas som går över? 

• Svar på tråden 10 veckors som bara vill sova i famnen på dagarna.?
  • Alexi

Ge honom den närhet och trygghet han behöver, det går över. Skaffa en bärsjal eller bärsele så att du kan röra dig när han sover.

Men jag förstår inte, ringa viktiga samtal kan du väl göra med honom i knäet? Äta kan du väl göra med honom i knäet? Det krävs ju bara lite förberedelser, båda mina barn låg vid bröstet i timmar och åt och sov och det är bara en vanesak (som man inte har med första barnet) att göra saker ändå. Duscha kan du göra med barnet vaket, ta in en babysitter eller så i badrummet bara.

• Pixxi

Det är väl bara att vänta ut det då.
    Visst, frukost äter jag med honom. Men ställa sig och laga middag? Jag ringer och pratar med min mamma och vänner. Men ringa försäkringsbolaget, försäkringskassan och sådana samtal där jag behöver koncentration och papper och penna har jag svårt för nån bebisen helt plötsligt kan börja skrika och behöver uppmärksamhet. Snabbduscha kroppen gör jag när bebisen ligger på en filt och sprattlar för sig själv. Men ta en redig dusch med schampoo, balsam, skrubba hela kroppen, raka ben och armhålor, fila fötterna, det hinner jag inte innan han skriker förtvivlat.
    Kan tänka mig att allt blir lättare med tiden, och det är mitt första barn så det är ett helt nytt liv för mig. Första veckorna kunde jag inte göra nåt för han ville bara bli buren på.
    Jag har både bärsjal och bärsele, men han har blivit så otroligt lättväckt. Minsta lilla smäll i en skåpslucka eller tappad grej i golvet får honom att vakna.
    Jag får helt enkelt leva på hans villkor. Jag tror att ett barn som får kärlek och närhet när den behöver det blir ett tryggt barn. Vet bara inte vart gränsen går när man snarare skämmer bort barnet.

• Emeraldy

Passa på och njut, säger jag! Min lilla kille var likadan och jag tyckte det var lite jobbigt. Sen hux flux ville han inte alls sova i famnen längre och då saknade jag det Tiden går skrämmande fort, så njut och strunta i alla "måsten".

• Alexi

Men är du ensamstående? För annars är det väl rätt naturligt att ta den där långduschen på kvällen när pappan är hemma? Och bebisen kan ju lika gärna vakna och skrika om han sover själv och du står i duschen eller är i telefon, så det har väl inte med var han sover att göra?

Tänk på att Fk har väldigt bra telefontider så ska du ringa kundtjänst kan du göra det även kvällar och helger.

Laga middag kan du kanske göra med honom vaken, i bärsele?

Jag vet hur det är, det är svårt i början att hitta alternativ och lösningar men det kommer.

• Pixxi

Sonen är jättemysig när han snusar ner ansiktet i armvecket och vill sova, eller blir glad och ler stort när man plockar upp honom. Önskar bara jag hade tid med annat också. Visst var jag beredd på att inte ha tid när jag fick barn, men måste erkänna att det är 100 gånger värre än jag föreställt mig. Men jag älskar min son.

Jag är inte ensamstående, men min sambo jobbar ibland 12-14 timmar om dagen så jag får inte mycket avlastning.

Vågar man laga mat med honom i sele, med risk för att spilla grejer och stekflott som sprätter?
    Jag måste dessvärre snart baka med honom om dagarna då vi ska ha fest för honom snart.

Måste ju beundra alla ensamstående med små bebisar, starkt jobbat att klara allt själv. Samtidigt som jag säkert är bortskämd med att ha en sambo som kan ta sonen så jag får åka och handla mar själv.

• hannis

Kan du söva honom i soffan eller i sängen liggandes intill dig? I så fall kanske du kan ligga så tills han har somnat ordentligt och sen gå därifrån? Testa också  att lägga en varm vetekudde intill honom för att ersätta din värme. 

• Natulcien

Skaffa en riktigt bra bärsele som han kan sova i, så kan du göra massor med honom i den.
    Jag diskade, lagade mat, tvättade, åt etc, med sonen sovandes i bärsele. Men det måste vara en ergonomisk, inte Babybjörn. Vår hette Manduca.

Duscha kan man göra när sambon är hemma.

Men annars så är det bara att ladda upp med mat, dryck, telefon, laptop, TV etc. i soffan och njuta. Det är en begränsad tid det är så intensivt. Och jag lovar att du snart kommer att sakna den där tiden då du fick sitta med en sovande bebis i famnen... Glad

• Lufsan

Har en dotter på 3 månader som sedan hon var runt 6 veckor inte har sovit alls på dagen, förutom i sele/sjal eller i vagnen och då bara någon halvtimme åt gången. 

Mitt första tips är att skita i alla "måsten" lämna det till din sambo. Men jag förstår att du vill göra andra saker än att ligga med bebis på bröstet. Så präva bärsjal det fungerar prima för oss. Dottern kommer hud mot hud i sjalen och verkar känna sig tryggare.  

En dag i sänder.
  • hannis

Men jösses! Ni som rekommenderar bärsjal, vilken värld lever ni i?

Man kan inte göra ALLT med bärsjal. Man kan inte duscha tex och alla har inte en sambo eller man som kommer hem kl 16. TS man jobbar 10-12 timmar/dag. Min man är alltid borta minst 12 timmar om dagen . Han är hemma runt 20.00 på kvällen och jag vill duscha på förmiddagen, inte på kvällen. Hur kul är det att gå hela dagen med fett hår och lukta svett? Gör ni verkligen det? 

Jag kan heller inte laga mat med bebisen i bärsjal, eller hänga tvätt, eller städa. Det går inte eller snarare, det är sjukt obekvämt. Jag får skitont i ryggen av den konstiga arbetsställningen man får med en bebis på magen. sen, när bebisen kan sitta på ryggen däremot är det mycket lättare. 

Kan heller inte ta hand om min äldre son med bebisen i bärsjal. Han är 3 år och sparkas och slåss om han inte får som han vill. Det går liksom inte att klä på honom eller borsta hans tänder med bebisen i sjal, det är livsfarligt för bebisen. 

Sjal och sele är jättebra men inte i alla situationer. Det är verkligen inte lösningen på allt! 

• Elin 885
    hannis skrev 2013-04-13 14:48:22 följande:
    Men jösses! Ni som rekommenderar bärsjal, vilken värld lever ni i?

Man kan inte göra ALLT med bärsjal. Man kan inte duscha tex och alla har inte en sambo eller man som kommer hem kl 16. TS man jobbar 10-12 timmar/dag. Min man är alltid borta minst 12 timmar om dagen . Han är hemma runt 20.00 på kvällen och jag vill duscha på förmiddagen, inte på kvällen. Hur kul är det att gå hela dagen med fett hår och lukta svett? Gör ni verkligen det? 

Jag kan heller inte laga mat med bebisen i bärsjal, eller hänga tvätt, eller städa. Det går inte eller snarare, det är sjukt obekvämt. Jag får skitont i ryggen av den konstiga arbetsställningen man får med en bebis på magen. sen, när bebisen kan sitta på ryggen däremot är det mycket lättare. 

Kan heller inte ta hand om min äldre son med bebisen i bärsjal. Han är 3 år och sparkas och slåss om han inte får som han vill. Det går liksom inte att klä på honom eller borsta hans tänder med bebisen i sjal, det är livsfarligt för bebisen. 

Sjal och sele är jättebra men inte i alla situationer. Det är verkligen inte lösningen på allt! 

1) gör något åt att det äldre barnet sparkas och slåss för att han inte får sin vilja igenom. jösses! tollerera inte det!

2) jag vill träna innan lunch, men det går inte med ett heltidsarbetet där jag slutar vid 16:30...du kan lixom inte allt göra precis det du vill när du blivit förälder.

3) Luktar du svett och har flottigt hår för att du inte duschar på morgonen så bör du nog undersöka dig? blaska av armhålorna kan man ju göra på morgonen. jag duchar efter att jag har tränat, och nu i och med att jag är på praktik så tränar jag efter jobbet, inte skjutton duschar jag både morgon och kväll, det torkar ut huden.

4) varför ska du diska, hänga tvätt och städa med barnet i sjal för? man delar väl 50% på hushållsysslorna fast en råkar vara föräldraledig? då kan du göra din del när maken kommit hem.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden 10 veckors som bara vill sova i famnen på dagarna.?