• trz

Hur få barnet att inte misshandla kattungen?

Lite grov rubrik kanske, ville locka till mig svar.
    Har en dotter på 1.5 som alltid har vart så go med djur. Skaffade en kattunge på 12 veckor nu i veckan. Jag lämnar dom aldrig obevakat, ska jag duscha får katten vara i köket under tiden osv. Men dottern är på katten konstant, lyfter i huvudet, drar i svansen, drar och lyfter i ett ben, sliter i pälsen, stryper den när hon ska pussas osv. Katten är ju så liten att hon inte förstår att hon kanske borde gå undan utan är tvärtom efter dottern hela tiden. Sover bredvid henne på nätterna och så. Vi är hela tiden på dottern om att klappa försiktigt och pussa fint och så. Men det gör ju ont i katten när hon lyckas få tag på henne. Hur får man dottern snabbast och enklast att förstå att det hon gör är fel och gör ont? Vill ju att dottern ska lära sig utan att vi måste göra oss av med katten.
    Tips?

trz.blogg.se Amy 111019
  • Svar på tråden Hur få barnet att inte misshandla kattungen?
  • trz

Jo hon får absolut inte bära katten, men det hindrar ju henne inte från att göra det ändå när man står tre meter bort.. Känns ju som om det vore annorlunda om katten var vuxen och själv kunde säga ifrån men den här lilla bebisen finner sig i allt

• trz

Ja jag är med hela hela tiden, men både barn och djur rör ju på sig. Ibland står jag tre meter bort när hon hinner få tag på kattungen, och då tar det mig två sekunder att hinna dit och lossa greppet, för hon släpper inte när man säger till henne.

• trz

Hur länge ska man "stå ut" då? Jag menar, fortsätter det så här länge till kan vi inte ha kvar katten, hon kommer bli skadad till slut..

• trz

Hon har toaletten för sig själv dit dottern inte kommer, och sen alla vanliga ställen såsom under soffan och sängen.
    Vår kisse säger inte alls ifrån tyvärr, bara finner sig i allt och fortsätter följa efter. Just nu känns det som att hon är mer elak än snäll mot katten.. Önskar bara det kunde vända..

• trz

Vi bor i en rätt liten lägenhet, och det känns inte jätteschysst att stänga in någon av dom i ett rum. Dock får katten ibland vara i köket eller sovrummet kortare stunder när jag inte kan ha full uppsikt. Ger det nog en vecka eller två till.. Har det inte blivit bättre alls då så får jag nog överväga tuffare alternativ. Förr eller senare borde hon väl tröttna antar jag..

• trz

Ja vardagar är dottern på dagis i tre timmar så då får hon lugn och ro iallafall men då fortsätter vi med tjatet helt enkelt! Blir bara så fruktansvärt arg när jag ser henne göra det.
    En vän jag rådfrågade sa att varje gång dottern är elak ska jag stänga in katten i typ 5 minuter, för då kan dottern förstå bättre.. Vad tror ni om det?

• trz

Nejdå, jag blir skitförbannad, så någon gulligullröst är det verkligen inte

• trz

Smart, trösta katten ska jag börja med! Har också börjat berömma supermycket när hon klappar fint

Svar på tråden Hur få barnet att inte misshandla kattungen?