• Anonym (Fobiker)

Måste man bli illamående av narkos?

Jag har tre operationer jag vill göra (bröstlyft, åderbråck, sterilisering), men jag låter bli enbart på grund av min kräkfobi. Jag är inte rädd för själva operationen eller att sövas ner, men jag är livrädd för att må illa efteråt. 

Går det att få mängder av medicin mot illamående och vara helt 100% att det inte sker nåt sånt? Eller kan man få bli så nerdrogad med lugnande att man inte bryr sig om att må illa trots väldigt svår fobi?

Vill helst ha svar från människor som jobbar med detta och som verkligen _vet_ hur det ligger till.

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Måste man bli illamående av narkos?
  • Anonym (Fobiker)
    nozpa skrev 2013-04-15 12:28:41 följande:
    Kräktes en gång efter min narkos. Fast hade opererat bort mina mandlar, så det var massa blod som jag kräktes upp. Kanske inte hade ett dugg med narkosen att göra.

Angående medicinen emot illamående som någon skrev, för mig fungerar den inte. Fick det i samband med morfin, men kräktes och mådde illa i flera timmar ändå. Då var jag inte nedsövd. Men antar att medicinen är densamma. 
    Ah.. men det verkar ju som att de flesta mår dåligt av just morfinet så det berodde kanske på det då? 

Vill för övrigt tillägga att jag mest mår dåligt av att höra om alla som HAR kräkts. Det jag vill veta i denna tråden är hur det kan undvikas. 
  • nozpa
    Anonym (Fobiker) skrev 2013-04-15 12:31:26 följande:
    Ah.. men det verkar ju som att de flesta mår dåligt av just morfinet så det berodde kanske på det då? 

Vill för övrigt tillägga att jag mest mår dåligt av att höra om alla som HAR kräkts. Det jag vill veta i denna tråden är hur det kan undvikas. 

Tror tyvärr inte att det finns något sätt att till 100% undvika det. Tror att det är individuellt. Har du fått lugnande någon gång? Hur har du då mått efter det?
  • Phalaenopsis
    peolexa skrev 2013-04-15 12:08:40 följande:
    Jag är sjuksköterska och kam berätta vad jag vet.

Man behöver inte må illa av narkos, hur msn reagerar är individuellt. Det samma gäller morfin, alla mår inte illa av det. Man kan ge vissa läkemedel i samband med operationen för att förebygga illamående. Du måste diskutera detta med en anestesiolog. OM man mår illa efter operationen finns också läkemedel att ge mot detta. Jag hoppas att du kommer våga att genomgå operationerna!
    Håller helt med (läkare). Illamåendet går att förebygga om du tar upp det när du pratar med narkosläkaren före operationen. Om du har en fast partner kanske det däremot borde vara HAN som steriliseras. Det är en betydligt mindre operation för en man.
  • Anonym (Fobiker)
    Phalaenopsis skrev 2013-04-15 12:58:31 följande:
    Håller helt med (läkare). Illamåendet går att förebygga om du tar upp det när du pratar med narkosläkaren före operationen. Om du har en fast partner kanske det däremot borde vara HAN som steriliseras. Det är en betydligt mindre operation för en man.
    Vilken typ av läkare är du? 

Går det att vara helt 100% säker på att undvika illamåendet?  

Vet att vasektomi är en mindre operation men det är tyvärr inte ett alternativ. 
  • peolexa

Tyvärr kan man inte LOVA att du inte kommer att må illa och kräkas i samband med operationen. Det man kan göra är att förebygga på alla sätt som går. Och att all personal som träffar dig under vårdtillfället är informerade om din fobi så att du får adekvat hjälp vid ev. illamående.

Jag törs inte säga om någon än operationerna ger mindre risk för illamående. Generellt kan man säga att man mår mindre illa om man opereras med spinalanestesi men det funkar inte vid kirurgi högre upp på kroppen. Jag jobbar med ortopedkirurgi och där opererar vi främst knän och höfter och då går det bra.

En erfarenhet jag har är att man ska vara lite försiktig med matintag direkt efter operationen, även om du är hungrig. Kaffe har jag sett att många kräkts av postop.

Kan också tipsa om akupressurband mot illamående fungerar för några. Man har dem kring handlederna.

• kimsi

Har genomgått ett flertal operationer och aldrig mått illa efteråt. Efter en operation gick jag på morfin i flera dygn, men mådde inte minsta illa av det heller. Däremot fick jag hicka i flera timmar efter en av operationerna, att hicka med nyopererad mage rekomenderas inte.

• Little Ms Chatterbox

Jag kan bara svara utefter de sövningar som jag själv har gått igenom. För 2 år sen blev jag sövd för hysterektomi, jag mådde inte illa efter uppvaknandet med sen efteråt, troligtvis var det både narkosen och även penicillinet som gjorde det för illamåendet som sköljde över mig kom alltid en stund efter jag hade tagit penicillinet. Det var ett hemskt illamående jag kände även om jag inte blev spyfärdig. Hade en sänggranne som pratade med en bred dialekt och den fick mig att må fruktansvärt illa! Det är sådan saker som kan hända efter narkos har jag fått höra, helt random. Behöver inte vara starka parfymer eller annat "vanligt" som man "borde" må illa av.
    Jag fick någon medicin som hjälpte mot illamående, det är bara att säga till så får man det.

Jag har varit sövd både före och efter det och har inte mått illa alls. Anestesiläkaren frågade om just illamående och valde sömnmedel utifrån det. Man försöker alltid göra så det blir så bra som möjligt för patienten.

Senast i år har jag varit sövd 4 gånger 2-3 veckors tid och de har gått bra alla gånger så läkaren har nog hittat ett bra recept som funkar på mig. Alla ingrepp var i magen med stor risk för blödningar så man ville inte riskera att jag fick kväljningar och sammandragningar som kunde orsaka ännu mer komplikationer.

Så innan du ska sövas så se till att du får en ordentlig genomgång med anestesiläkaren och att h*n är införstådd med hur du känner inför att sövas och eventuellt illamående. Det kan hända att du mår illa första gången men för det behöver det inte betyda att du kommer göra det nästa så om det är så att du råkar må illa så skräms inte av det och ställ in de nästkommande operationer bara för att du är rädd att genomgå samma sak igen.

Lycka till!  

• Anonym

Jag opererades flera gånger i sena tonåren, en del operationer var mindre och en del var stora omfattande och jag hade problem med illamående efter operationerna i början. Jag fick dock förklarat för mig att det handlar om att vissa hanterar narkosen bättre än andra. Jag medicinerades både innan ingreppen och efter ingreppen i förebyggande syfte och när jag medicinerades hade jag inga problem med illamåendet så är du ororlig får du väl ta upp det med läkaren innan ingreppet och se vad dom kan göra men jag känner för övrigt att illamåendet förmodligen inte kommer att vara ditt största problem när du vaknar upp efter en operation. Är detta någonting du vill/måste göra så tycker jag inte att du ska låta illamåendet stå i din väg. Du kan få medicin mot illamåendet om läkarna känner att det är någonting du behöver. 
    Alla mår inte illa efter en operation, det är olika från person till person.

• asta66

Det är mindre vanligt nu för tiden att man mår illa. Det var mer förr det var vanligt. Jag opererades för 1,5 år sedan och var vrålhungrig när jag vaknade. Mådde med andra ord kalas.

Svar på tråden Måste man bli illamående av narkos?