• Anonym (Fobiker)

Måste man bli illamående av narkos?

Jag har tre operationer jag vill göra (bröstlyft, åderbråck, sterilisering), men jag låter bli enbart på grund av min kräkfobi. Jag är inte rädd för själva operationen eller att sövas ner, men jag är livrädd för att må illa efteråt. 

Går det att få mängder av medicin mot illamående och vara helt 100% att det inte sker nåt sånt? Eller kan man få bli så nerdrogad med lugnande att man inte bryr sig om att må illa trots väldigt svår fobi?

Vill helst ha svar från människor som jobbar med detta och som verkligen _vet_ hur det ligger till.

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Måste man bli illamående av narkos?
  • LillaJag06

Jag är inte läkare eller liknande men har ENORM kräk och illamående fobi.
    Har opererats några gånger och tryckts i en massa. Medicin och aldrig kräkts eller mått illa. Detta har varit prio1 för mig :) och de ( personalen) har varit underbara.

• tvetalan

Har opererats ungefär 3 gånger. Senaste 2 gångerna minns jag väl. På ena op sövdes jag plus att jag fick en massa morfin. Spydde och spydde och spydde efter det. Värsta natten i mitt liv, med färska stygn på magen. Andra op sövdes jag men vägrade morfin och andra smärtstillande preparat. Fick därför endast Alvedon (som räckte gott och väl). Mådde bra efter op inget illamående eller något. Informera personalen om att du blir illamående lätt eller nåt så kan de ge dig en medicin mot illamående när du ligger sövd som verkar ett x antal timmar efter op!

• Anonym

Jag har oxå kräkfobi och när jag skulle opereras var det oxå illamåendet jag var rädd för. Var så rädd för att må illa efteråt att jag tom glömde bort att tänka tanken att jag kanske skulle ha ont oxå. Iaf så informerade jag narkosläkaren dagen innan att jag var sjukt rädd för att spy o att dom innan jag vaknade skulle ge mig medel mot illamående. Jag vaknade och jag mådde illa så jag fick mer mot illamående och så fortsatte det ett helt dygn dom proppade mig full med medicin mot illamående så jag kräktes aldrig eller mådde jätte illa däremot så vägrade jag äta/dricka och ta starkare medicin än alvedon mot smärtan så det kan ju oxå varit en bidragande faktor till att jag slapp kräkas.

• Anonym (Fobiker)

Väldigt blandade erfarenheter från er.. (tack för att ni berättar). Kan det variera lite beroende på vilken typ av operation man gör? Eller är det just morfinet som gör att man mår illa? 

• kossan

Jag favoritar och vill oxå höra svaren då jag funderar på precis samma sak! :)

• Anonym
    Anonym (Fobiker) skrev 2013-04-14 23:54:58 följande:
    Väldigt blandade erfarenheter från er.. (tack för att ni berättar). Kan det variera lite beroende på vilken typ av operation man gör? Eller är det just morfinet som gör att man mår illa? 

Det är väl väldigt vanligt att man mår illa av morfin men även narkosen kan man ju må illa av
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Fobiker) skrev 2013-04-14 23:54:58 följande:
    Morfin kan ge illamående särskilt om det sprutas in för fort.  Efter mitt akutsnitt så fick jag ett EP-anfall och då körde dom in morfin för att förhindra att snittet skulle gå upp och jag slocknade. Jag kräktes hela dagen efter. 
    Har undvikit morfin och inte mått illa efter operationer sen.
  • Hemlig123

Jag har aldrig spytt i samband med narkos.

Däremot vaknat lite full och yr, men det har ju gått över på några minuter..

Däremot när jag fått morfin så har jag både spytt och fått en riktig dålig fylla...

• Virginia

Har inte upplevt något illamående vid narkos.
    Visste inte att man kunde förvänta sig det.

• Vinterankan

När jag opererades första gången så kräktes jag konstant efteråt. När jag opererats sedan så har jag sagt till om det och då har jag fått någon medicin som motverkar illamåendet och inte kräkts. Tror de blandar i den i droppet som man får. Så det är bara att säga till så borde det inte vara några problem.

Svar på tråden Måste man bli illamående av narkos?