• Anonym (Fobiker)

Måste man bli illamående av narkos?

Jag har tre operationer jag vill göra (bröstlyft, åderbråck, sterilisering), men jag låter bli enbart på grund av min kräkfobi. Jag är inte rädd för själva operationen eller att sövas ner, men jag är livrädd för att må illa efteråt. 

Går det att få mängder av medicin mot illamående och vara helt 100% att det inte sker nåt sånt? Eller kan man få bli så nerdrogad med lugnande att man inte bryr sig om att må illa trots väldigt svår fobi?

Vill helst ha svar från människor som jobbar med detta och som verkligen _vet_ hur det ligger till.

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Måste man bli illamående av narkos?
  • LillaJag06

Jag är inte läkare eller liknande men har ENORM kräk och illamående fobi.
    Har opererats några gånger och tryckts i en massa. Medicin och aldrig kräkts eller mått illa. Detta har varit prio1 för mig :) och de ( personalen) har varit underbara.

• tvetalan

Har opererats ungefär 3 gånger. Senaste 2 gångerna minns jag väl. På ena op sövdes jag plus att jag fick en massa morfin. Spydde och spydde och spydde efter det. Värsta natten i mitt liv, med färska stygn på magen. Andra op sövdes jag men vägrade morfin och andra smärtstillande preparat. Fick därför endast Alvedon (som räckte gott och väl). Mådde bra efter op inget illamående eller något. Informera personalen om att du blir illamående lätt eller nåt så kan de ge dig en medicin mot illamående när du ligger sövd som verkar ett x antal timmar efter op!

• Anonym