• Leonel

Min unge vaknar 100ggr på natten

Jag har en 11 månaders liten kille som vaknar flera ggr på natten och har svårt att sova i sin spjälsäng. Han vill ligga nära mig. Jag vill inte vänja honom vid detta, så jag låter honom somna i min famn och tillbaka till sin säng. Jag vet att jag gör fel, ska låta honom somna i sin egen säng men han kan gråta i streck utan avbrott. Sen måste jag tänka på att han inte väcker sin storebror. Hjälp och tips mottages, tack!

• Svar på tråden Min unge vaknar 100ggr på natten
  • Lindsey Egot the only one

Jag har plockat av ena långsidan på sonens spjällsäng och ställt den kloss an min säng så han jan sova nära utan att det blir trångt. Vi har iof en säng med sängram så jag har satt en vinkelhake i hans säng som jag hakar fast i min så den inte glider isär. Min svägerska hade en tunn skiva under sin och barnets madrass ifall sängen börja glipa så den inte åkte isär. Vi har en Ikea spjällsäng och har den på högsta nivån och då är den i samma höjd som vår Ikea sängstomme.

• Leonel
    LindaEfraim skrev 2013-04-15 09:18:46 följande:
    Jag har plockat av ena långsidan på sonens spjällsäng och ställt den kloss an min säng så han jan sova nära utan att det blir trångt. Vi har iof en säng med sängram så jag har satt en vinkelhake i hans säng som jag hakar fast i min så den inte glider isär. Min svägerska hade en tunn skiva under sin och barnets madrass ifall sängen börja glipa så den inte åkte isär. Vi har en Ikea spjällsäng och har den på högsta nivån och då är den i samma höjd som vår Ikea sängstomme.
    HEJ

Själv har jag en brio cot two, den har en sida man säkert kan ta bort, men jag har en malm säng från ikea så jag tror inte det går så bra med den. Tack för tipset ändå
  • Queenie70

Varför får han inte sova hos dig om det fungerar och ni båda får sova? Vad tror du ska hända om han vänjer sig vid att sova hos dig?

• straw2008

Låt honom ligga hos dig, han kommer flytta ut förr eller senare

I kinamockaskogen.....
  • cosinus

Jag har haft spjälsängen bredvid min säng och så stoppat in handen vid behov. Det har funkat på mina ungar att lägga en hand på deras rygg eller hålla dem i handen så de känner att man är där.

• Mickan76

Låt honom sova hos er. Han behöver väl den närheten. Min dotter på 17 mån har sovit hos oss ca ett halvår och sover jättebra, jag tänker som så att behöver hon känna oss nära - well, då får hon det.

• Annelie 76

Det jag upptäckte med min son var att om jag tröstade och sövde om honom i sängen (dvs INTE tog upp honom) så sov han allt bätte. Från att ha vaknat flera ggr varje natt sover han nu iaf nästan hela nätter. Men första natten med ändring vaknade han vid 5 och skrek sen (av ilska) i 45 minuter innan han la sig ner och somnade om. Jag höll honom sällskap under tiden men vägrade lyfta upp så det var ingen misshandel. Tyvärr får man ta en skriknatt (eller ett par) för att få lugnare nätter.

• vad ska man heta

Men ge han närhet kvinna!! Låt han sova med dig. Låt han sova i soffan och ta sedan med han när du går och lägger dig. Närhet=trygghet! Allt blir ju lättare både för dig och honom.

• pellepelle
    Annelie 76 skrev 2013-04-15 09:35:52 följande:
    Det jag upptäckte med min son var att om jag tröstade och sövde om honom i sängen (dvs INTE tog upp honom) så sov han allt bätte. Från att ha vaknat flera ggr varje natt sover han nu iaf nästan hela nätter. Men första natten med ändring vaknade han vid 5 och skrek sen (av ilska) i 45 minuter innan han la sig ner och somnade om. Jag höll honom sällskap under tiden men vägrade lyfta upp så det var ingen misshandel. Tyvärr får man ta en skriknatt (eller ett par) för att få lugnare nätter.
  • Annelie 76
    Annelie 76 skrev 2013-04-15 09:35:52 följande:

Jag kanske skulle lägga till att min son FICK närhet men det hjälpte inte. Han bara vaknade oftare och oftare och var mer och mer ledsen. Varken han eller jag eller pappa fick sova och var slitna. Nu funkar det mycket bättre då han sover mycket längre perioder mellan uppvakningarna.
  • jodå

Jag tycker också att du ska testa samsovning! Strunta i vad alla runtomkring säger (om de tycker att det är fel att vänja honom vid det) och se om det får honom att sova bättre. Funkar det för dig att samsova så har ingen annan med det att göra, och pojken kommer tids nog att sova i egen säng ändå.

Svar på tråden Min unge vaknar 100ggr på natten