Bromsbelägg
Lite inte på lampan. Enklast är att kolla hur många mm som finns kvar av beläggen.
Kostnad beror på vilken bil och vart du ska lämna in den.
Slitaget avgör om det räcker att bara byta bakre/främre eller både och.
Lite inte på lampan. Enklast är att kolla hur många mm som finns kvar av beläggen.
Kostnad beror på vilken bil och vart du ska lämna in den.
Slitaget avgör om det räcker att bara byta bakre/främre eller både och.
Om du har aluminium fälgar brukar man kunna se med en ficklampa. Men i ärlighetens namn så skulle jag inte bekymra mig. Dom flesta belägg med bromsvarning ligger på drygt 3mm (beläggen brukar vara runt 1- 1½ cm när dom är nya. Slitaget på en sådan resa är ju inte direkt stor i förhållande på hur många mil man kör mellan bytena.
Gå in på mekonomen.se skriv in registreringsnummer och kolla vad nya belägg kostar. Då får du en hum om vad materialkostnaden ligger, om du sedan ska lämna in bilen får du ju räkna med arbetskostnaden.
Jag har dock haft extrem otur en gång, 35 mil hemmifrån exploderade ett bromsbelägg (ej slitage, materialfel troligen). "Handbromsade" mig hem... det var drygt. Använde ju givetvis fotbromsen vid behov, men lite knepigt när man bara har broms på ena sidan.
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker på vilken bil. Jag har kört många skrotbilar under dom få år jag har haft körkort. Men tidsmässigt borde antingen varit en gammal Peugeot 205 eller Volvo 440 (import).. Kan även ha varit en Passat (B5), men känns inte riktigt rätt.
Tror det var 440, den var import och allmänt knepig i största allmänhet. Mycket utbytt och lite original. Men ska inte svära på det. Har hunnit med ett par rishögar till sen detta hände.