• lillaliiisa

Bromsbelägg

Lampan som indikerar att det är läge att byta bromsbelägg började lysa idag. Hur akut är det att få det gjort?
    Jag måste åka 25 mil tur och retur med bilen på fredag och kommer inte hinna att få det gjort innan. Är det dumt att ge sig iväg då? Jag har verkligen ingen koll...

Det gnisslar inte om bromsarna och lampan flimrar mer än lyser konstant...
    Vad kan det kosta att byta? Måste man byta alla fyra?

• Svar på tråden Bromsbelägg
  • Frontline

Jag skulle absolut köra, 25 mil är ju inget och på den sträckan hinner dom inte slitas ner.

Vad det kostar är ju svårt att svara på, det beror lite på vad för bil du har och om dina skivor är dåliga och kanske måste bytas det vet vi ju inte.
    Men ska du byta så byt alla klotsar spara inte på säkerheten...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • surfacing

Lite inte på lampan. Enklast är att kolla hur många mm som finns kvar av beläggen.
    Kostnad beror på vilken bil och vart du ska lämna in den.
    Slitaget avgör om det räcker att bara byta bakre/främre eller både och.

• lillaliiisa

Nu blir det ju iofs 50 mil tur och retur...
    Hur kollar man? Måste jag skruva av däcken?

Usch vad jobbigt det blir när man alltid haft folk runt sig som kan sånt här och nu plötsligt inte har det :P

• Frontline

Billigast blir det att byta beläggen själv och det är relativt enkelt och går fort,
    Finns billiga på Biltema som funkar hur bra som helst...

• Frontline
    lillaliiisa skrev 2013-04-15 17:46:01 följande:
    Nu blir det ju iofs 50 mil tur och retur...
    Hur kollar man? Måste jag skruva av däcken?

Usch vad jobbigt det blir när man alltid haft folk runt sig som kan sånt här och nu plötsligt inte har det :P
    Smidigast är ju att skruva bort däcken för att kika
    Ser dom ut såhär bör du ställa bilen

• surfacing

Om du har aluminium fälgar brukar man kunna se med en ficklampa. Men i ärlighetens namn så skulle jag inte bekymra mig. Dom flesta belägg med bromsvarning ligger på drygt 3mm (beläggen brukar vara runt 1- 1½ cm när dom är nya. Slitaget på en sådan resa är ju inte direkt stor i förhållande på hur många mil man kör mellan bytena.

Gå in på mekonomen.se skriv in registreringsnummer och kolla vad nya belägg kostar. Då får du en hum om vad materialkostnaden ligger, om du sedan ska lämna in bilen får du ju räkna med arbetskostnaden.

• surfacing

Jag har dock haft extrem otur en gång, 35 mil hemmifrån exploderade ett bromsbelägg (ej slitage, materialfel troligen). "Handbromsade" mig hem... det var drygt. Använde ju givetvis fotbromsen vid behov, men lite knepigt när man bara har broms på ena sidan.

• Rabarbapuppa
    surfacing skrev 2013-04-15 17:58:54 följande:
    Jag har dock haft extrem otur en gång, 35 mil hemmifrån exploderade ett bromsbelägg (ej slitage, materialfel troligen). "Handbromsade" mig hem... det var drygt. Använde ju givetvis fotbromsen vid behov, men lite knepigt när man bara har broms på ena sidan.
    Hur kan en kloss "explodera"?

Såvida bromssystemet inte sprungit läck har du ju fortfarande full funktion på det - förutom på det hjul där din bromskloss tydligen inte fanns kvar. Så jag förstår inte vad du menar att du bara har broms på "ena sidan".

Är nyfiken. Förklara gärna.

Sen OM det går hål på en bromsslang så är det ju ett tvåkretssystem, det betyder att du kommer ha bromskraft antingen höger fram, vänster bak, eller tvärtom. Det är därför jag inte fattar det där med ena sidan....

/Puppa 
  • surfacing
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-17 13:12:36 följande:
    Hur kan en kloss "explodera"?

Såvida bromssystemet inte sprungit läck har du ju fortfarande full funktion på det - förutom på det hjul där din bromskloss tydligen inte fanns kvar. Så jag förstår inte vad du menar att du bara har broms på "ena sidan".

Är nyfiken. Förklara gärna.

Sen OM det går hål på en bromsslang så är det ju ett tvåkretssystem, det betyder att du kommer ha bromskraft antingen höger fram, vänster bak, eller tvärtom. Det är därför jag inte fattar det där med ena sidan....

/Puppa 
    Själva slitage ytan på belägget gick åt helskotta, hade bara ren metall kvar. Så dålig bromsverkan på den sidan bak. Hade halvtaskiga belägg och skivor på framhjulen (avvaktade med att byta eftersom renoveringssats till oken inte fanns på lager veckan innan när jag bytte bakre beläggen) Så hade den mesta av bromsverkan bak på vänster sida (där det satt ett helt fint nytt belägg).

Så effektiv bromsning hade jag bara på vänster bak, höger sida - ren metall
    Fram - dåliga skivor, nerslitna belägg + läckage från bomsok.

Hade jag haft okej bromsar fram hade problemet aldrig uppstått.

• Rabarbapuppa

Okej jag fattar. Men då gav nog inte handbromsen någon nytta ändå, den tar väl på bakbromsarna ändå?

Ja det var ju ingen rolig sits direkt. 

• surfacing
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-17 15:32:55 följande:
    Okej jag fattar. Men då gav nog inte handbromsen någon nytta ändå, den tar väl på bakbromsarna ändå?

Ja det var ju ingen rolig sits direkt. 
    Skiva med inre belägg för handbroms (typ trumbroms), så avsaknaden av yttre belägg påverkade ju inte. Dock tar ju inte en handbroms i närheten lika bra som fotbromsen gör.
    Jag vart bara glad att det var en varm vårdag och inte mitt i smällkalla vintern med snö och is.
  • surfacing

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte helt säker på vilken bil. Jag har kört många skrotbilar under dom få år jag har haft körkort. Men tidsmässigt borde antingen varit en gammal Peugeot 205 eller Volvo 440 (import).. Kan även ha varit en Passat (B5), men känns inte riktigt rätt.

Tror det var 440, den var import och allmänt knepig i största allmänhet. Mycket utbytt och lite original. Men ska inte svära på det. Har hunnit med ett par rishögar till sen detta hände.

• Rabarbapuppa

Aha, 440'n var knepig. Om det var import har inte så mkt med saken att göra, det är fortfarande en Volvo 440.
    De byggdes i Holland de där rackarna.

Passat har inte sån handbroms.

• Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-18 09:22:47 följande:
    Aha okej, det var en separat handbroms-trumma... i get it.
    Vilken bil var det? 
    Rätt vanligt att bromsskivan utgör trumma för handbromsen, dvs handbromsen går på backar och inte belägg.
    Och dessa justerar man när man byter däck genom ett hål i trumman / skivan.
    Bmw bla.

Belägg och bromsband kan Explodera /lossna det blir när varmt där speciellt om det ligger ann och gör det det så har man nog en del andra problem också

• Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2013-05-03 23:33:59 följande:
    Rätt vanligt att bromsskivan utgör trumma för handbromsen, dvs handbromsen går på backar och inte belägg.
    Och dessa justerar man när man byter däck genom ett hål i trumman / skivan.
    Bmw bla.

Belägg och bromsband kan Explodera /lossna det blir när varmt där speciellt om det ligger ann och gör det det så har man nog en del andra problem också

Aha! På BMW har jag bara plockat ned främre ok. Aldrig jobbat med de bakre (än) så jag lär väl förstå hur det funkar den dag jag ska joxa med nåt där. Skulle förövrigt behöva spänna handbromswirarna...

/Puppa 
  • Noname00

Du ska aldrig spänna vajern, då går den till slut av rätt fort.
    Utan det är det man har justeringsskruven till för att justera in backarna utåt eller innåt så de ligger precis innan de börjar ta det är jätteenkelt.

Här är en guide för E46 det är samma på de flesta andra bilar tex e34 och e39.
    Tror det är skillnad på e34 där är det fram och bak istället för upp ner minns inte riktigt.

forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php

Det uppe vid spaken behöver du inte röra egentligen för där justerar man spelet och det är inställt från fabrik, bara ta ett hjul i taget justera tills det tar, sen backa några kugg så det går å snurra på trumman/skivan.
    Och sedan lika dan med andra hjulet, du kommer ha en helt ny handbroms.
    Jag gör det vid behov varje gång jag byter däck och det enda du behöver är en flatstiftsmejsel.

Det finns en sprängskiss som visar justerskruven, enkelt man skruvar upp eller ned och de rör sig in eller ut, är 99 på att det är nedåt för att justera backarna utåt mot anläggningsytan i trumman.

• Rabarbapuppa

Du ska ha STORT tack Noname00!

Jag har irriterat mig på att spaken tar så himla högt upp, man måste dra den så långt.
    Själva bromsarna däremot är nya i princip.
    Nu ska jag studera din länk och spara ned det du skrev. Mkt bra!

/Puppa

Svar på tråden Bromsbelägg