Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

Bromsbelägg

surfacing skrev 2013-04-15 17:58:54 följande:
    Jag har dock haft extrem otur en gång, 35 mil hemmifrån exploderade ett bromsbelägg (ej slitage, materialfel troligen). "Handbromsade" mig hem... det var drygt. Använde ju givetvis fotbromsen vid behov, men lite knepigt när man bara har broms på ena sidan.
    Hur kan en kloss "explodera"?

Såvida bromssystemet inte sprungit läck har du ju fortfarande full funktion på det - förutom på det hjul där din bromskloss tydligen inte fanns kvar. Så jag förstår inte vad du menar att du bara har broms på "ena sidan".

Är nyfiken. Förklara gärna.

Sen OM det går hål på en bromsslang så är det ju ett tvåkretssystem, det betyder att du kommer ha bromskraft antingen höger fram, vänster bak, eller tvärtom. Det är därför jag inte fattar det där med ena sidan....

/Puppa 
  • Rabarbapuppa

Okej jag fattar. Men då gav nog inte handbromsen någon nytta ändå, den tar väl på bakbromsarna ändå?

Ja det var ju ingen rolig sits direkt. 

• Rabarbapuppa

Aha, 440'n var knepig. Om det var import har inte så mkt med saken att göra, det är fortfarande en Volvo 440.
    De byggdes i Holland de där rackarna.

Passat har inte sån handbroms.

• Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2013-05-03 23:33:59 följande:
    Rätt vanligt att bromsskivan utgör trumma för handbromsen, dvs handbromsen går på backar och inte belägg.
    Och dessa justerar man när man byter däck genom ett hål i trumman / skivan.
    Bmw bla.

Belägg och bromsband kan Explodera /lossna det blir när varmt där speciellt om det ligger ann och gör det det så har man nog en del andra problem också

Aha! På BMW har jag bara plockat ned främre ok. Aldrig jobbat med de bakre (än) så jag lär väl förstå hur det funkar den dag jag ska joxa med nåt där. Skulle förövrigt behöva spänna handbromswirarna...

/Puppa 
  • Rabarbapuppa

Du ska ha STORT tack Noname00!

Jag har irriterat mig på att spaken tar så himla högt upp, man måste dra den så långt.
    Själva bromsarna däremot är nya i princip.
    Nu ska jag studera din länk och spara ned det du skrev. Mkt bra!

/Puppa

Svar på tråden Bromsbelägg