Anonym skrev 2013-04-19 19:26:41 följande:
Vad bra med alla svar! Vad är AT-provet? Någon pratade om det och att man inte var färig innan man klarat det, jag trodde "bara" att man skulle få godkänt av en handledare på AT:n så var man klar? Är det supersvårt, att men måste visa att man kan allt man lärt sig under utbildningen eller hur ser det ut? Skulle inte riktigt orka med om det föll på ett prov efter ca 7-8år

Det är som ett slutprov kan man säga, ett examensprov med lite olika fallbeskrivningar som man ska lösa på tid. När min make gjorde det så klarade alla i hans "klass" AT-provet utom en kille...Det var stor baluns efter AT-provet var rättat, alla studenter fick gå upp på en scen och ta sin "examen" dvs de fick ett kuvert (med ett diplom typ) och studenternas nära och kära var samlade i en stor aula, efteråt var det middag, dans etc. Nåväl, den här killen som inte klarade provet, han fick ändå ta emot ett kuvert uppe på scenen och han hade inte berättat för någon att han kuggade på AT-provet. Tyvärr tog han det så fruktansvärt hårt att han försökte begå självmord efter festen

. Han klarade sig dock och han klarade även tentan kommande termin.
Jag förstår att han tog det hårt, men det är ju egentligen ingen katastrof, man kan ju jobba som underläkare tills nästa provtillfälle är och eftersomd et "bara" är fallbeskrivningar torde väl alla klara det förr eller senare...