• sockerfrittliv

PCOS och socker

PCOS eller PCO är något som det pratas alt för lite om. Än mindre talas det om dess koppling till insulinresistens och sockerintag. Ändå drabbas allt fler kvinnor idag och det är en av de vanligaste orskaerna till ofrivillig barnlöshet. Ofta utan att veta om varför. 

När jag fick diagnosen PCOS av läkare hade varken jag eller läkaren i åtanke att detta skulle kunna ha något med just socker att göra. Jag dömer honom inte för det, han följde mest troligtvis bara de allmänna vård-restriktionerna. Som jag har förstått det finns det än så länge mycket lite forskat kring PCOS och insulinkänslighet. Trots det är jag minst sagt övertygad om att dessa två går hand i hand för allt fler kvinnor därute. Dessutom har många PCOS utan att veta om det.

Jag var hos barmorskan häromdagen för att göra ett helt vanligt cellprov som alla får göra. Då ska man ju uppge sin senaste menstruation varpå jag var tvungen att förklara läget: ”nej men du förstår jag har ju ingen mens eftersom jag har PCOS”. Jag väntade på någon form av reaktion men den kom liksom aldrig. Jag försökte fråga lite försynt om hur jag bör ställa mig till denna situation. Svaret jag fick var ” försöker du bli gravid”? När jag svarade nej blev reaktionen tvärt att jag lugnt kunde fortsätta att leva mitt menslösa PCO-liv.

Jag vet inte om hon var allmänt obrydd över min situation eller om oviljan att prata om detta ämne bara beror på okunskap. Min känsla säger mig att hon blev osäker. Varför känns kunskapen om PCOS och framförallt dess koppling till insulinresistens så främmande och oviktig? När jag fick min diagnos ville ha svar och sökte. 
    PCOS innebär kortfattat att äggstockarna inte släpper ifrån sig äggen som de ska, varpå mensen uteblir vilket givetvis leder till infertilitet. Det är vad man får veta hos farbror doktorn. Jag har på egen hand med hjälp av vetenskapliga artiklar listat ut hur allt detta hänger ihop med sockret. Mitt sockerbeteende har succesivt lett till insulinresistens på cellnivå. Cellerna har därmed nedsatt förmåga att hantera insulinpåslag. Enligt forskning kan de höga insulinnivåerna hämma levern att blida ett ämne som de kallar för SHBG, vilket resulterar i en ökad mängd androgen i blodet. Den höga androgenivån, i kombination med den höga insulinnivån stör hypofysens avlägsnande av de hormoner som stimulerar äggstockarna. På så vis påverkas alltså hela systemet av den obalans som sockret skapar. En ond spiral som i slutändan leder till att äggstockarna inte fungerar som de ska.
    Det kan tyckas helt obegripligt. Och det verkar som att även vården tycker det. Men för alla som får en diagnos är det viktigt att förstå varför. Jag tycker i allmänhet att vården bör söka mer svar i helheten än just det besväret eller sjukdomen patienten råkar ha just den dagen. Min förhoppning är därmed en förbättring när det gäller att uppmärksamma PCOS och dess koppling till insulinresistens inom vården. Dels för att öka kuskapen om vikten av en hälsosam livsstil i allmänhet. Dels för att människor som får en diagnos har rätten att förstå vad det beror på om svaren finns. Prata mer om PCOS inom vården, på nätet och med varandra : )
    Tycker det skulle vara intressant att höra andras historier om vad ni fått för bemötande inom vården vid pco-diagnos!

Sedan jag fick min diagnos har jag även startat bloggen sockerfrittliv.blogspot.se,

om att leva ett hälsosamt liv med insulinresistens, pcos och dessutom sjuka skönhetsideal!  
    Danska PCO-föreningen har faktiskt en riktigt bra hemsida med mycket bra info, kolla in den om du vill veta mer:

• Svar på tråden PCOS och socker
  • Ruggugglan

Jag har inte PCOS men jag tycker ändå att ämnet du tar upp är väldigt intressant.

Jag och min sambo försökte bli gravida i över 1,5år. När jag hade gått på LCHF i några veckor och tappat sockerberoendet och sockersuget så blev jag helt plötsligt gravid. Om det har ett samband har jag ingen aning om. Men jag var ändå nyfiken och googlade. Hittade fakta som tydde på att ett för stort intag av socker och andra dåliga kolhydrater kunde störa pHbalansen i slidan vilket gjorde att spermierna inte trivdes.

Jag kan tänka mig att socker och fel intag av mat kan ställa till det i kroppen. Det känns väldigt märkligt att det inte tas upp mer än vad det faktiskt gör.

• sockerfrittliv

Ja sannerligen! Kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att mitt sockerberoende indirekt skulle leda till infertilitet. Förr hade jag inställningen att svullande enbart ledde till övervikt, och det enda jag brytte mig om då var själva skönhetsaspekten (idiotiskt). Det är först nu jag har förstått att det som du säger rubbar hela balansen i kroppen och den informationen har jag INTE fått från vården utan det har man fått lista ut på egen hand. Vad gjorde man utan internet? Hade det varit för 10 år sedan hade ingen av oss fått några svar, skrämmande!

• Ruggugglan
    sockerfrittliv skrev 2013-04-15 22:09:16 följande:
    Ja sannerligen! Kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att mitt sockerberoende indirekt skulle leda till infertilitet. Förr hade jag inställningen att svullande enbart ledde till övervikt, och det enda jag brytte mig om då var själva skönhetsaspekten (idiotiskt). Det är först nu jag har förstått att det som du säger rubbar hela balansen i kroppen och den informationen har jag INTE fått från vården utan det har man fått lista ut på egen hand. Vad gjorde man utan internet? Hade det varit för 10 år sedan hade ingen av oss fått några svar, skrämmande!
    Samma här. Jag trodde bara att det påverkade vikt och tändernas skick. Men att det skulle störa så mkt i kroppen var jag verkligen inte beredd på. När jag slutade med socker så märkte jag en enorm skillnad på mig själv, åt det bättre hållet. Jag var inte hungrig hela tiden, humöret var stabilt och jag mådde framför allt mkt bättre.
  • LillaVanilla

Jag har PCO men fick PergoTime när jag ville bli gravid. Hade ingen aning om det du skriver om. Kan PCO leda till diabetes då? Vad är "livsstilsdirektiven" om man inte vill ha fler barn?

• sockerfrittliv

Ja som jag förstår det kan insulinresistens på sikt leda till diabetes om man inte tar det lugnt med sockret. Själv har jag ju slutat helt med socker och mår betydligt bättre. Jag var riktigt sockerberoende och kunde inte als behärska mig själv. För mig hängde allt ihop; PCOS, insulinresistens och sockerberoende. Så det gällde att bryta mönstret!

• Stugmamman

Mycket intressant inlägg. Har själv kommit fram till samma sak. Fick diagnos pco år 2000 och var nog en av de första att få äta metformin. Cystorna försvann direkt men kvar fanns ett pendlande blodsocker, ständig hunger, irritation och trötthet.

Åt lchf i ca 2-3 år. Så lång tid tog det innan min kropp hade återhämtat sig från insulinresistensen. Jag kunde då försiktigt föra in kolhydrater i kosten igen. Idag äter jag typ GI-mat. Äter inte vitt mjöl, socker, pasta, ris men kan äta begränsat med råg o havre (typ mathavre,knäckebröd), bovete, baljväxter, quinoa m.m

Viktigt att förstå är hur individuellt det här med hur mycket socker man tål är. Det är svårt att ge generella riktlinjer hur man ska äta. Jag har aldrig varit någon sockerråtta. Även innan lchf-tiden åt jag sött bara vid enstaka tillfällen. Däremot åt jag en kost baserad på alltförmycket kolhydrat i form av havregrynsgröt, hembakt bröd, rotsaker, pasta och potatis. Det är livsmedel som ju anses nyttiga men tillsammans i den mängd jag åt blev det förmycket för min kropp. Många i min släkt har diabetes typ2 så jag antar att jag genetiskt sätt är känslig.

Är väldigt glad att jag kommit så här långt  och sluppit få diabetes. Hoppas verkligen att detta blir mer allmänt känt. 

• Stugmamman

LillaVanilla: Pco leder inte till diabetes. Däremot kan pco och insulinresistens vara symptom på att man äter en kost som höjer blodsockret alltför mycket vilket i sin tur kan leda till diabetes. Därför är det extra tragiskt att man inom vården bara fokuserar på barnlöshet vid pco och inte inser andra risker med syndromet.

• LillaVanilla

Ja, verkligen. Jag har bara fått veta att det är svårare att hålla vikten och att mensen är väldigt oregelbunden. Det sistnämnda har varit en baggis. Att ha mens typ 3ggr/år är ju ljuvligt!

• Stugmamman

Sedan tror jag iofs att pco är ett namn för alla kvinnor med samma symptom. Jag tror att flera olika orsaker kan ligga bakom. Precis som typ1 och typ 2 diabetes är helt olika sjukdomar (den ena autoimmun sjukdom, den andra följden av felaktig kost och motion).

• sockerfrittliv

Du har helt rätt! Som jag har förstått det finns det kvinnor med pco som enbart innebär att man har äggblåsor i äggstockarna. Alla har alltså inte insulinresistens kopplat till detta även om det är vanligt. Min förståelse är också att många med pcos också har svårt att hålla vikten, vilket ju går hand i hand med insulinresistens. Helt ofattbart att min läkare liksom aldrig pratat om annat än äggblåsorna när jag är/var så uppenbart insulinresistent och sockerberoende!

Svar på tråden PCOS och socker