More skrev 2013-05-07 22:28:56 följande:
Jag har också Pcos och tror ABSOLUT på sambandet med insulinet. Inte pga någon information jag fått av läkare utan mer av egen erfarenhet. Jag är ganska smal så att gå ner i vikt var inte min lösning för att bli gravid, men däremot älskar jag socker. För ett år sedan fick jag metformin av läkaren och efter ett tag började sockersuget avta. Under den period då jag gick på min högsta dos (fick minska sen, stora magproblem) fick jag egen ägglossning två gånger för första gången i mitt liv! Så visst har det samband!
Har inte lyckats så bra efter detta eftersom jag fick dra ner på metforminet då jag i övrigt mådde dåligt av det, men det bevisade för mig att det har samband., i alla fall för mig.
Nu sprutar jag Gonal och äter en låg dos metformin. Det går sådär. Den här tråden gav mig dock ny inspiration att ta tag i sockret igen! Nu sannerligen....!
Tack TS för en bra tråd!
Var det svårt att få Metformin utskrivet av läkare, med tanke på att du skriver att du är ganska smal? Jag funderar på om det skulle vara nåt för mig att testa? Men grejen är att jag är smal, fast med en mage som "bullar" ut.
onskedrom skrev 2013-05-07 22:42:55 följande:
Intressant! Jag har också PCOS och tror sockret/kosten är en nyckel, absolut. Min fertilitetsläkare förklarade det mer som att jag skulle akta mig för just bukfetma eftersom kolesterolet i fettet där bidrar till/bildar testosteron (hängde inte med helt i hans beskrivning men jag förstod att kolesterol
Jag har alltid varit smal, men mer och mer har min magen vuxit. Det fett som ändå sätter sig sätter sig osökt på magen! Och jag har höga uppmätta testosteron halter. Så nu har jag satt igång igen och fått inspiration (antagligen med det fina vädret

) att ta mig ut att jogga. Nu ska jag fortsätta hela sommaren och försöka få bort min mage.
Nu har jag inte hört att just fettet på magen skulle vara det fettet som bildar testosteron (men kan så väl vara). Men jag vet att testosteronet bidrar till fettet på magen. Därav får man den manliga bukfetman lättare.