• sockerfrittliv

PCOS och socker

PCOS eller PCO är något som det pratas alt för lite om. Än mindre talas det om dess koppling till insulinresistens och sockerintag. Ändå drabbas allt fler kvinnor idag och det är en av de vanligaste orskaerna till ofrivillig barnlöshet. Ofta utan att veta om varför. 

När jag fick diagnosen PCOS av läkare hade varken jag eller läkaren i åtanke att detta skulle kunna ha något med just socker att göra. Jag dömer honom inte för det, han följde mest troligtvis bara de allmänna vård-restriktionerna. Som jag har förstått det finns det än så länge mycket lite forskat kring PCOS och insulinkänslighet. Trots det är jag minst sagt övertygad om att dessa två går hand i hand för allt fler kvinnor därute. Dessutom har många PCOS utan att veta om det.

Jag var hos barmorskan häromdagen för att göra ett helt vanligt cellprov som alla får göra. Då ska man ju uppge sin senaste menstruation varpå jag var tvungen att förklara läget: ”nej men du förstår jag har ju ingen mens eftersom jag har PCOS”. Jag väntade på någon form av reaktion men den kom liksom aldrig. Jag försökte fråga lite försynt om hur jag bör ställa mig till denna situation. Svaret jag fick var ” försöker du bli gravid”? När jag svarade nej blev reaktionen tvärt att jag lugnt kunde fortsätta att leva mitt menslösa PCO-liv.

Jag vet inte om hon var allmänt obrydd över min situation eller om oviljan att prata om detta ämne bara beror på okunskap. Min känsla säger mig att hon blev osäker. Varför känns kunskapen om PCOS och framförallt dess koppling till insulinresistens så främmande och oviktig? När jag fick min diagnos ville ha svar och sökte. 
    PCOS innebär kortfattat att äggstockarna inte släpper ifrån sig äggen som de ska, varpå mensen uteblir vilket givetvis leder till infertilitet. Det är vad man får veta hos farbror doktorn. Jag har på egen hand med hjälp av vetenskapliga artiklar listat ut hur allt detta hänger ihop med sockret. Mitt sockerbeteende har succesivt lett till insulinresistens på cellnivå. Cellerna har därmed nedsatt förmåga att hantera insulinpåslag. Enligt forskning kan de höga insulinnivåerna hämma levern att blida ett ämne som de kallar för SHBG, vilket resulterar i en ökad mängd androgen i blodet. Den höga androgenivån, i kombination med den höga insulinnivån stör hypofysens avlägsnande av de hormoner som stimulerar äggstockarna. På så vis påverkas alltså hela systemet av den obalans som sockret skapar. En ond spiral som i slutändan leder till att äggstockarna inte fungerar som de ska.
    Det kan tyckas helt obegripligt. Och det verkar som att även vården tycker det. Men för alla som får en diagnos är det viktigt att förstå varför. Jag tycker i allmänhet att vården bör söka mer svar i helheten än just det besväret eller sjukdomen patienten råkar ha just den dagen. Min förhoppning är därmed en förbättring när det gäller att uppmärksamma PCOS och dess koppling till insulinresistens inom vården. Dels för att öka kuskapen om vikten av en hälsosam livsstil i allmänhet. Dels för att människor som får en diagnos har rätten att förstå vad det beror på om svaren finns. Prata mer om PCOS inom vården, på nätet och med varandra : )
    Tycker det skulle vara intressant att höra andras historier om vad ni fått för bemötande inom vården vid pco-diagnos!

Sedan jag fick min diagnos har jag även startat bloggen sockerfrittliv.blogspot.se,

om att leva ett hälsosamt liv med insulinresistens, pcos och dessutom sjuka skönhetsideal!  
    Danska PCO-föreningen har faktiskt en riktigt bra hemsida med mycket bra info, kolla in den om du vill veta mer:

• Svar på tråden PCOS och socker
  • KEA

Det här var faktiskt väldigt intressant att läsa och jag har lärt mig mycket. Jag känner igen mig när du skriver om hur vården reagerade på när du sa att du har PCOs.
    Jag fick veta att jag hade PCO för ca 7 år sen. Jag fick ingen mer information än att man konstaterade att jag hade alla symptomer ( ökad kroppsbehåring, något högre testosteron, utebliven mens etc.) och för att få en regelbunden ägglosning så måste jag gå ner i vikt. Det är samma information jag får idag hos vilken läkare som helst. Jag lider inte av fetma men är överviktig, gick ner 15 kg på 1 år och har under 1 års tid haft regelbunden mens, en cykel på 21 dgr. Detta spelade ingen roll nu när mensen upphört. Jag blir så arg, när det enda svaret jag får från läkaren är att jag kanske bara haft blödningar där slemhinnan blödigt ut men inte haft ägglosning och att jag måste gå ner i vikt.
    Man blir så frustrerad!

• Yrja M

Intressant tråd! Jag håller absolut med TS att det här är något som det pratas för lite om.

Jag har alltid haft oregelbunden mens och har flera gånger tagit upp det när jag varit hos gyn och likande. Som svar har jag fått höra att det kan bero på stress osv. Det var inte förrän jag gjorde en infertilitetsutredning som man konstaterade att jag hade pcos.

När man läser om pco verkar det så otroligt vanligt, typ 10% av alla kvinnor har det!? Och ändå finns det knappt några böcker att köpa/låna om det. Hur kan det vara möjligt? 

Om det stämmer att det hänger ihop med kosten så borde man ju försöka "fånga upp" unga kvinnor med oregelbunden mens och ge kostråd. Jag tror att oregelbunden mens bara är ett av symtomen, man går ju omkring med en kropp som inte är i balans. Jag tänker på t.ex. humörsvängningar, depressioner, trötthet, övervikt, diabetes och andra följdsjukdomar. Obestämd

• Night sky

Hallå,

Jag är också väldigt intresserad av Pco/Pcos. Fick diagnosen 2006 och gynekologen som ställde diagnosen då gav med mig ett papper hem, där det var beskrivet om nån diet (kommer idag inte ihåg namnet på denna diet) men det var en kolhydratfattig diet och han sa att jag skulle minska på kolhydraterna. Han var jättebra, sen slutade han på min gyn och jag vet inte vart han hamnade eller om han gick i pension. 
    Sen dess har jag försökt att ta reda på det mesta om hur man ska leva.
    Jag har försökt att leva med LCHF men har aldrig haft motivationen fullt ut. Så nu sitter jag här igen och tar mina p-piller. Utan dem och när jag inte har motivationen till att träna och äta strikt så exploderar min acne på både ansikte och rygg och jag riktigt hatar min acne har haft såna problem sen tonåren pga mina höga androgener i kroppen.

Yrja M: Det finns böcker att läsa, framför allt dock på engelska och idag en hel del vetenskapliga artiklar. Det gäller bara att söka information.

Sockerfrittliv: Har du hört talas om att en viss akupunktur ska vara bra mot pcos? Att man med akupunktur på rätt sätt kan minska stresspåslaget på hypofysen och där igenom minska de höga testosteronhalterna i kroppen och kunna få en normal cykel? Jag har haft intentioner att testa detta men har i dagsläget inte kommit mig för. Finns vetenskapliga artiklar i ämnet av Dr. Elisabet Stener-Victorin som forskar på Göteborgs univ.

I´ve been through hell, now show me heaven...
  • Night sky
    sockerfrittliv skrev 2013-04-26 11:18:39 följande:
    Tack Night Sky! Jag har också hört talas om det och funderat på att testa. Tycker dock att det är lite svårt att veta vart man ska vända sig... Någon som känner till ett bra akupunktur-ställe? 
    Ja, jag har också funderat på det där var man ska vända sig. Det är ju knappast nån billig historia så man vill ju veta att man kommer i kontakt med ett bra och seriöst akupunktur ställe som gör på rätt sätt!

Jag är också mycket intresserad av om nån har nåt tips. 
  • cesse26

Funderar på om jag har pcos ska ringa gyn nu på måndag Har oregelbunden mens lång Ökad hårväxt i anaiktet samt magen är inte överviktig men gick inte ner i Heller eftet förlossningen . Vi försökte i flera år dumt att inte söka hjälp men ville stå på egna ben på den tiden . Jag vill minnas då jag blev gravid att jag åt extra nyttigt den månaden tror verkligen det hänger ihop. Jag äter väldigt mkt socker förra helgen dela sambon och jag på 1 kg godis och 6 wienerbröd låter sjukt mkt och det är det ju . Jag har sådant enormt behov av socker är inte diabetiker. Måndag fick jag nog och inte ätit socker alls i kakor el godis m.m. Jag har börjat äta lite som gi men också utan socker . Vi har försökt mer än halvåret nu och mensen blir bara mer och mer oregelbunden så hoppas på något resultat inom en snar tid

• LängtansBlåaBlomma

Hej hej
    Jag tror också på kopplingen socker - infertil. Jag har PCOS och haft ett starkt sockersug sen barndomen. Det har satt sig som en rund putmage och jag tror det gör att min mens uteblir. Tyvärr är jag inte tillräckligt motiverad för att sluta med socker trots mina misslyckade försök att bli med barn.

• Yrja M
    Night sky skrev 2013-04-26 09:01:47 följande:
    Yrja M: Det finns böcker att läsa, framför allt dock på engelska och idag en hel del vetenskapliga artiklar. Det gäller bara att söka information.
    Jag har köpt några engelska böcker tidigare, men tyckte dom var flummiga och kändes inte vetenskapligt baserade. Kanske du har hittat någon bra bok som du kan rekommendera? Jag har även läst en del artiklar om pco men det är ju mycket information att "avkoda" och de berör ju oftast en specifik frågeställning.

Min poäng var att man inte ska behöva gå till vetenskapliga tidskrifter för att hitta information om en åkomma som drabbar 10% av alla kvinnor. Det borde finnas lättillgänglig information precis som det finns om de flesta åkommor som drabbar män. Hur kan det inte finnas svenska lättlästa böcker om PCO när det är så många som berörs?

• Night sky
    Yrja M skrev 2013-05-04 22:35:08 följande:
    Jag har köpt några engelska böcker tidigare, men tyckte dom var flummiga och kändes inte vetenskapligt baserade. Kanske du har hittat någon bra bok som du kan rekommendera? Jag har även läst en del artiklar om pco men det är ju mycket information att "avkoda" och de berör ju oftast en specifik frågeställning.

Min poäng var att man inte ska behöva gå till vetenskapliga tidskrifter för att hitta information om en åkomma som drabbar 10% av alla kvinnor. Det borde finnas lättillgänglig information precis som det finns om de flesta åkommor som drabbar män. Hur kan det inte finnas svenska lättlästa böcker om PCO när det är så många som berörs?

Jo, det är sant. Men jag tycker nog att man kan hitta ganska så riklig information bara genom att googla. Det är nog så jag hittat den mesta av informationen. 
    Annars kan jag nog bara säga, kvinnosjukdomar/åkommor, det är det som gör att det är så lite information. Som med det mesta annat som är ur kvinnlig natur, tyvärr.
  • cesse26

Ringde idag om tid på gyn fick tid imorgon . Hon sa bara klart du ska få reda på det . Hoppas bara inte mensen kommer då jag är på dag 44 idag mensen kom på dag 32 förra månaden . Lite dum fråga kanske men dem gör väl inte undersökningen om mensen kommit ?

Svar på tråden PCOS och socker