• frappa

Oxynorm

Det är rätt uppenbart att du får ta att pallra iväg till någon annan läkare om du ska få råd här.
    4 eller 6h intervall på denna medicin.
    Är det 4h, så går ju det kanske rucka på det lite, men är det 6h då kan det bli lite för mycket.

Vet att en del tror man är missbrukare för man tar stora mängder med opiater.
    Och kan man ju vara som så, men du har utan tvekan ut djupt utvecklat beroende om du hållit på med dessa i par år.

Och om du har så  svår smärta som du kräver en såpass ordentlig medicinering.
    Så vet du att en dag kommer du stå där med verkningslösa mediciner.
    Och hur du kommer runt detta är en bra fråga.
    Det ena är ha ett längre uppehåll, för att återta verkan.
    Och andra kanske få köra Sativex tidvis/längre stunder.

• frappa
    Anonym (Ont) skrev 2013-04-16 07:07:32 följande:
    Har inte hållt på med dessa ett par år. Utan ett par månader, och ja jag vet att man omedvetet får ett beroende, men jag tar som sagt aldrig för att bli hög om man säjer så utan enbart för smärtan. Visst kan jag prata med andra läkare. Tänkte annars att man kunde få ett snabbt svar här. Troligtvis så kan jag sluta med dessa inom en snar framtid och nedtrappning är det jag ska göra då. Det enda jag vill är att blir frisk, eller såpass frisk att jag slipper dessa mediciner. 

Ett beroende av en medicin är inget att skämmas för, detta sker med alla mediciner som kräver lite längre medicinering.
    Dom när det kommer till narkotiska preparat, så kickar moralen in hos vissa och ska vara dömande.
    Sen när man använt opiater länge, så är det känslan att återgå till det normala som oftast är grejen.
    Själv nyttjat opiater flertal ggr av olika medicinska anledningar, i börjar får man nått som liknar berusning.
    Och i slutet känner man nade av tabletten, det är så dom funkar.
    Och hög, ja då får man plocka upp dosen 3-5ggr för uppnå detta tillstånd.

Visst kan du äta dom vid behov 3h intervall, men din dos tillvänjning kommer stegra sig snabbt = sluta fungera snabbare vid den dosen.
    Sen kollade jag på fass och medicinen är 6:e, vilket borde berätta för dig att den funkar inte så bra för dig.
    Fara för liv är det inte, lethal dos är 60-100mg, antar jag handlar om en som inte är tillvand.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-16 22:55:59 följande:
    Men du måste ju få hjälv av annan läkare, inte här. Och just den drogen, den är ju sånt att man måste uppa hela tiden för att få effekt. Tycker du ska be att få en second opinion av en annan läkare, det finns bra smärtlindrare, som inte är lika beroendeframkallande, men hjälper lika bra mot smärta. Det du håller på med, är farligt, oavsett läkare. Lycka till.
    De som säger så, har inte haft riktig smärta.
    Låter det är du som sitter och säger ta 2 alvedon och ring igen om det fortfarande gör ont.
    Och de smärtmediciner som hon fått är mediciner som man inte skriver ut med lättja.

De ggr jag har haft rejäl smärta, så har jag alltid sett till att satt i mig en cocktail av receptfria mediciner mot smärta.
    Senast var 1 år sedan, när jag hade ont i foten och vet i faan varför.
    Där man ville avfärda mig och sa ta alvedon och ring sen.
    Och när jag sa att jag tagit alvedon, ipren och voltaren för 1h utan det hjälpt, så ändrade sig snacket betydligt.
    Sen vid akuten fick man bättre smärtlindring, och även under mina par dagars sjukhusvistelse.

Vad nu smärtan i foten berodde på vet ingen dock, men åtföljdes av 2månaders feber på 38-40grader.
    Så känns logiskt att ett samband fanns, men vad är bra fråga för det fick jag aldrig svar på.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-16 23:53:38 följande:

Håller med. Kronisk smärta bör, med bästa effekt, behandlas med "timerelease" och så evetuellt "overlapping" smärtlindrande med korttidsverkan. Men som sagt, det finns effektivt smärtlindrande utan narkotika, som kommer bli ett vilt helvete att sluta med, lagligt eller ej. Tycker läkare idag skriver ut för lätt, sånt preparat som kan förstöra liv för folk. Tycker narkotika/opiater ska vara endast för döende patienter.
    Verkligen inte, det är svårare än det någonsin varit.
    Den som är i ett allvarligt smärttillstånd behöver hjälp.
    Smärtpatienter är de som avslutar sina liv i förtid mer än andra.

Varför ska opiater bara vara för döende?
    Hörs klart och tydligt att du aldrig haft ont, och undanber mig om att höra att du minsann haft ont.
    NEJ DET HAR DU INTE.
    Och visst det är en besvärande situation med beroendet och sluta med opiater, när väl smärtan gett vika.
    Men bara för det är svårt att avsluta detta beroende, ska knappast vara en anledning till att lita patienter ha så ont.
    Och givetvis ska det finnas någon bra eftervård, för de som är beroende.
    Detta gäller inte bara beroende framkallande mediciner med narkotiskt verkan, finns mer rävgift än dessa.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 08:34:57 följande:
    ....inlägg 15...skickade iväg det, men mer än hälften försvann? Förstår inte ett dugg, men, jag pallar inte att skriva om det. Klockan är nästan halv ett på natten och jag måste sova nu, hur som helst, jag anklagar INTE ts för något negativt alls, ville bara berätta lite om min story, min syn på detta, kanske lite hjälp, kanske någon som känner igen sig, men INGET anklagande. I så fall, endast hytten näve till läkarkåren. Kanske jag kan ta nya tag imorgon och skriva, återigen, det som inte kom med. Må väl!
    Förstår liksom inte varför du pratar om paracetamol när vi har en tråd om en opiat utan paracetamol.
    Och vicodin antyder du bor/bodde i USA vid detta tillfälle?
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 08:55:37 följande:
    Den som är i ett allvarligt smärttillstånd behöver hjälp. Smärtpatienter är de som avslutar sina liv i förtid mer än andra. Varför ska opiater bara vara för döende? Hörs klart och tydligt att du aldrig haft ont, och undanber mig om att höra att du minsann haft ont. NEJ DET HAR DU INTE. Och visst det är en besvärande situation med beroendet och sluta med opiater, när väl smärtan gett vika. Men bara för det är svårt att avsluta detta beroende, ska knappast vara en anledning till att lita patienter ha så ont. Och givetvis ska det finnas någon bra eftervård, för de som är beroende. Detta gäller inte bara beroende framkallande mediciner med narkotiskt verkan, finns mer rävgift än dessa.

Jag hoppas verkligen du inte menar det du säger, utan det är med skydd av anonymitet du vågar skriva så nedlåtande som du gör och gör såna påhopp på andra individer. Du är inte Gud, du kan onekligen säga vad/hur folk känner sig, någonsin känt sig, vilken nivå av smärta dom haft/har. Tycker du borde skämmas. Verkligen. Stackare....
    Lär dig citera, lär dig läsa.
    Och prata inte om anonymitet, när du själv är anonym.

Hoppas att du "citerade" fel text.
    För ditt svar är ju ett svar på ett inlägg som skulle vara tvärtemot i vad jag skrev.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 09:14:36 följande:

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- --------------------Jaja, här blir det svar på tal: typiskt man-snack. Föd ett barn EN gång, sen kom tillbaks och diskutera smärta med mig. Och ang kirurgi, jag har blivit opererad över 10 gånger i mitt liv, senast var ett år sen, en radikal hysterektomi. Och ont i foten, ja du, stackare där....jag har KRONISK smärta i min högra fotled, som vrickades för 14 år sen, då jag var 8 månader gravid, foten är helt ur led, svullnar upp med jämna mellanrum utan anledning än idag så jag får hoppa på kryckor i veckor. Och smärtan...fast ja, klart, du är ju värst och har lidit mest av oss alla, eller hur. Som sagt, inget fel i att ha en helt annan åsikt, men RIKTIGA, kloka, intelligenta människor vet hur man gör det på ett respektfullt sätt. Du är inte en av dom. Sitt och romantisera om dina droger gott du vill och rättfärdiga ditt missbruk om det får dig att må bättre, men kom fan inte här och tala om för mig att jag inte vet vad smärta innebär.
    Och dina alvedon hjälper, det var la skoj för dig.
    Så bara för det hjälper för dig, så ska detta funka för alla.
  • frappa
    étranger skrev 2013-04-17 09:21:08 följande:

Ja det vet jag. Jag är väldigt anti smärtstillande men vet av erfarenhet att alla har en gräns där man gärna skulle betala vad som helst för att få lindring.

Ang resten av din kommentar förstår jag inte vad du menar. Var har jag inte visat repsekt? Har jag kränkt dig? Ett sådan kommentar får mig att undra hur du mår psykiskt. Så släpp det nu innan du blir riktigt ledsen.
    Föda barn, ska vara lika som har kroniskt smärta, sicket skämt Kräks
  • frappa
    étranger skrev 2013-04-17 13:35:28 följande:

Var har jag nämt föda barn?
    Inte alls, fick med fel citat där.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 17:50:02 följande:

Men oj, citerade du dig själv nu? Whoopsiii!
    Hänger inte alls med.
    Jag såg jag missade att kommentera den som minsann hade fött barn, visste minsann vad smärta var.

Sen har jag ingen anonymitet som jag kan använda, tyvärr för dig.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 22:25:50 följande:
    [
    Tror faktiskt inte det sagts något annat än vad du nämde. Och nej, man blir inte så lätt beroende om man följer till punkt och pricka läkarens ordination. Och opiater ÄR för kortvarigt bruk, förutom då om man har terminal cancer, då ska man ju "ändå dö" och hur rått det än låter, är det sanningen. En som har svåra smärtor, kroniska, men förväntas leva ett normalt, långt liv, bör inte gå på starka opioider i åratal. Eftersom det FINNS annan smärtlindring och om du lyssnar noga, så säger ju ALLA opiatbrukare att dom fortfarande har smärtor. Även om opiater inte egentligen är skadligt för kroppen, förutom beroende då, att det förändrar kemin i hjärnan osv, så är det inte farligt, tills man tar en dos för mycket då man slutar andas i sömnen och blir hittad av familj/ vänner, helt blå och stendöd. Sånt händer ju aldrig med NSAIDs, inte medvetet i alla fall. Finns en del som inte har opiatreceptorer, dom har ingen positiv respons och väljer andra medel. Sen finns det dom som har som allergi mot drogen, spyr, mår riktigt kasst, kliar sönder sig pga histaminer och också väljer, måste välja andra medel. Sen dom som svarar riktigt bra på opiater och får det där euforiska ruset, som konstant vill uppnås. Utan drogen blir dom dopesick, däckade, deprimerade. visst, man kan ju välja att leva ett liv på opiater, om man nu kan hitta någon som är villig att skriva ut så pass länge och i sådana doser, annars blir man utfattig om man ska betala streetprice på väldigt kort tid. En 40 mg'are Oxycontin går för $25 dollar i min stat, i andra stater kan det gå a buck a milligram. Det ruinerar folk rätt snabbt, här i USA är oxy ett RAGING problem, en ny folksjukdom, och folk går över till heroin som är tio ggr billigare än hillbillyheroinet. Du och ni andra verkligen "förespråkar" narkotika, bortförklarar och förminskar allvaret drastiskt. Fattar inte varför, mer än att jag tror ni är uttråkade, ensamma gamla gubbar som inte har nåt roligare för sig än att dividera och klyva ord på ett kärringforum, där 99% är BS. Samtidigt som ni är "så" anti. Gud, ni är ju så perfekta och gullar med varandra som om ni vore ett par, eller snarare en och samma. Sluta länka er, detta kunde varit en ok diskussion, om ni vetat att hålla en trevligare ton. Men nej, så klart inte. Jag skrev till TS, höll en väldigt respektfull ton, för jag ville inte trampa på tårna. Men oj, ni är som vilda bebisar, ett-tvååringar. Jättearga om ni inte får rätt, eller sista ordet. Ärligt: jag har faktiskt tappat den röda tråden, vad problemet är. Tydligen måste man vara i "gubblägret" och hålla med, man får INTE ha en annan åsikt, då blir man kallad olika saker och gubbarna vet att man då aldrig haft ont, har ingen aning om vad ont är.
    Nej, inte med de med svår, smärtproblematik.
    Denna grupp har en för svår självmordsfrekvens, så ett beroende för dessa.
    Är nått man får acceptera, om nu man inte anser det är okey med de avslutar sina liv.
  • frappa
    Anonym skrev 2013-04-17 23:37:50 följande:

Ok, nu kanske vi kan komma någonstans, äntligen ett inlägg utan löjliga påhopp och lite straightup-talk. Och som du säger själv, det var kortvarigt bruk. Så...överens? Och Citadon, är inte det också en form av opiat, eller i alla fall något som binder och mättar samma receptorer? Och du ska börja med Subitex, är inte det som metadon, man tar det för att lindra avtändning/nedtrappning av opiater? Man får inget rus, men ingen AT känning alls och skulle man ta en dos av ex oxy eller morfin för att få ett rus,är receptorerna blockade och det är bortkastade pengar. Subitex=metadon=antabus liknande men för opiatmissbrukare. Jo tack, skulle jag gå igenom en hjärtop skulle jag kräva det starkaste som fanns. I enorma doser och säkert fått det med. Klart man inte ska bita ihop, men, det finns annat än opiater. Varför ska du börja med Sub egentligen? Fattar inte. Hjärtop är lite som att jämföra äpplen och päron, mot tex "ont i ryggen, nerv i kläm" fast inget kan synas på plåtar. Eller även OM det syns. Här i USA luras det till höger och vänster om smärtor, för att få oxys. Det är likamed att vinna på lotto, för det är så svindyrt, gatupriset alltså. Skrämmande. Jag har opererats så många gånger nu, men har aldrig fått starkare än 5mg Oxycodon ( samma som oxycontin, men instant release) och 325 mg ancetaminophen. Eller 5 mg Hydrocodone ( Vicodine) /500 mg apap ( värre för man kan inte ta lika mycket, Vics är helt meningslöst i min mening, men det VAR en dag då jag blev jättesnurrig av bara EN tablett, totalt opiatnaiv.) Min granne, som gjort en höftledsop för några år sen, får hundratals med morfin, rena oxycodone IR piller som breakthrough och nu på toppen, 140st 30 mg Roxy's, som är som oxycontin,men IR det också. ( Vet inte varför, det kan vara så att han bytt ut morfinet mot Roxyn) OCH massor av tramadol piller. Sen även hundratals Ridalin piller. Och gissa, men han säljer det mesta! Använder knappt något själv, han har knappt ont säger han, men behöver extra inkomst eftersom han är på nån slags disability, har hand om en förståndshandikappad tioårig dotter. Dom enda som jag någonsin sett få dessa piller utskrivna är "gamlingar" har aldrig sett någon under 40. Eller under 60, ska jag säga! Som beroende lär man sig sniffa ut dom,man går typ till ålderdomshemmet och festar loss. Sitter länge och låtsas vara intresserad av deras prat, bara för att få köpa deras meds ( så patetiskt) Jag är rätt bitter. Ok med dig? Och, jag skäms, för jag vart så dum, slösat bort alla pengar jag haft. Men, försöker se det positiva, jag har aldrig behövt göra något kriminellt som prostitution, rån, stöld, inbrott, vad som helst, för att financiera min vana. Kunde alltid vart värre. Sen finns det alltid weed, som många verkligen svär på att det botar all smärta, här är det tom legalt, man skaffar sig en smärta, får ett legalt Marijuana license och det är fritt fram, botar tom cancer säger "dom". Tyvärr gör det nada, zippo för min del och jag avskyr lukten. Nej, dags å dra. Hoppas ni lugnat ner er lite nu.
    Vicodin, vad har det med oss att Sverige att göra?
  • frappa
    villyvicky skrev 2013-04-18 05:20:03 följande:
    ]
    Hm, har ingen aning vart det är värst, vet bara att detta blir större och större här i USA. Riktigt hemskt. Ok, jag hade ingen aning om att sub även botade smärta. Har hört att just sub är det svåraste av allt att kunna sluta med = omöjligt. Har man en gång börjat= ffl, fucked for life. Tyvärr.mtycker du ska tänka dig för, men, detbär ditt val. Egentligen, jag bryr mig föga, känner inte ens dig och jag är ingen saviour, tänkte man kunde kanske säga några varningens ord, det är allt. Vicodine, ja, vet inte vad motsvarande är i Sverige, men jag beskrev verkningsämnet, så det är bara att nämna det? Hydrocodone. Varför undrar du? Måste det handla om enbart Sverige, opiater är väl skit detsamma vart det än skrivs ut Måste inflika: många är beroende långt innan dom fattat det. Har inte en skvatts aning. Många tror att gamla gulliga skrynkliga vithåriga tanter med rosa koftor inte kan vara "sådana" men jodå.n
    Det aktiva ämnet i Vicodin, är avregistrerat i många många Europeiska länder inklusive Sverige.
    Alla opiater och opioder är smärtstillande  inklusive heroin, som används i sjukvården i en del länder fortfarande.
    Dock ej loperamid, som ej klarar ta sig igenom blod/hjärnbariären.
    Finns säkert nån till som loperamid, men inte som jag vet om just nu i alla fall.

Och det är knappast skitsamma i vad som skrivs ut.
    Visserligen må de vara opiater, men dom har olika egenskaper och där dom funkar bäst.

Sen vidare försäljning av läkemedel av opiater, så är Florida värst.
    Där man vallfärdar från stora delar av landet för att få utskrivet.
    En anledning är tydligen att man inte har någon kontroll över förskrivningen har jag för mig.
    Och vissa "läkare" skriver gärna ut mot en summa pengar, som går under "patient avgift".

Sen varför inbillar du dig att Sverige ska vara som USA för?
    Du kan inte varit hemma inom sjukvården på 20år eller nått:
    Det är radikal ändring på dessa läkemedel mot innan, på gott och ont.
Svar på tråden Oxynorm