• aprilvinden

Beroende av min pojkvän

Pointer: Mindfulness handlar inte om att "lugna ner sina känslor och få kontroll på dem". Mindfulness handlar om att bli medveten i nuet och inte låta tankarna styra, utan helt objektivt observera den nuvarande stunden och att bli medveten om vilka känslor, tankar som rör sig genom kropp&huvud, bli medveten om hur kroppen känns, hur luften omkring dig luktar osv osv, utan att bedöma/döma/värdera/analysera.

Och, Pointer nr 2: Känslor finns inte till för att kontrolleras. Känslor finns för att det är kroppens signalsystem. När du känner såkallade 'positiva' känslor så talar kroppen om att allt är OK och att du är på rätt väg. När din kropp påvisar  'negativa' känslor, såsom hunger, ledsamhet, osäkerhet, olust - så är det kroppen som säger "hallå där, nu behöver jag något annat än det du håller på med! snälla byt fokus och hjälp dig själv!".

Till TS: Jag uppfattar utifrån din text att du har en låg självkänsla. Jag undrar om det skulle bli lättare för dig att hantera din relation till din pojkvän om du började med att fråga dig själv vad det är du behöver? Och sen utifrån behoven försöka hitta strategier som bygger upp dig.
    Du kanske har behov av ärlighet från och gentemot din pojkvän? Ett behov av att bli sedd och hörd?
    Kan NVC vara något för dig? Läs gärna mer på denna länken, det kan kanske vara ett sätt för dig att komma vidare tillsammans med din pojkvän: http://www.fnvc.se/nvc/ (längre ner på sidan finns ett exempel på kommunikationsmodell).

Lycka till! 
Svar på tråden Beroende av min pojkvän