• Flickanx2

Lite lök i öronen botar... vilka huskurer kan du?

Ser på teve att "lite lök i öronen botar öroninflammation", vilket doktorn där säger är en myt. Må såå vara, fast jag tycker det är lite kul ändå det där med huskurer.

Så... vilka huskurer kan du? oavsett om de funkar eller ej ;) 

128
  • Svar på tråden Lite lök i öronen botar... vilka huskurer kan du?
  • Millan91

Koka mjölk, wiskey och vitlök till en sörja - bra mot ont i halsen.

Kåda som man lindar in i en kompress och lägger mot ett sår - mot infektioner, ska dra ut infektionen ur stället

• Flickanx2
    Millan91 skrev 2013-04-17 09:44:13 följande:

Koka mjölk, wiskey och vitlök till en sörja - bra mot ont i halsen.

Kåda som man lindar in i en kompress och lägger mot ett sår - mot infektioner, ska dra ut infektionen ur stället

Oj... det hade jag aldrig hört. Varesig det ena eller det andra. Undrar om det funkar? Kanske nåt kådan innehåller nåt som gör att det lindrar? Kul i alla fall.
    128
  • Millan91
    Flickanx2 skrev 2013-04-17 09:55:29 följande:
    Oj... det hade jag aldrig hört. Varesig det ena eller det andra. Undrar om det funkar? Kanske nåt kådan innehåller nåt som gör att det lindrar? Kul i alla fall.

När jag var i tonåren ungefär och hade väldigt ont i halsen knaprade man ju halstablettar av bara fasiken, mest de med citronsmak för de var goda, men hjälpte de till? - Nej,
    Då brukade min mamma koka ihop en sån där smörja, inte god kan jag bara lugnt säga, men det funkade för dagen efter var halsen och det onda i strupen som borta.

Det där med kåda säger jag varken bu eller bä åt. Provade länge med det när jag hade nageltrång, men det försvann inte. Men kan ju tillägga att jag hade så svår nageltrång att idag är naglarna bortopererade, så vet inte hur det är med mindre infektioner. Men jag skulle tror att det är något material i kådan som liksom suger ut infektionen..
  • Madeleine de Scudéry

Min mor var fullkomligt övertygad om att fårtalg på bröstet och under fötterna var det bästa mot förkylning.

• Vifslan

Finhackad lök i en gaslinda mot öronim. tycker jag funkar fint :) silvertejp på vårtor. Maskrosblad mot brännskador, olivolja mot torr hud, rå ingefära mot förkylning. svartpepparkorn vid magsjuka :) tranbärsjuice mot urinvägsinfektion. kolliderat silver funkar mot det mesta annars, eller arnica ;) 

• duntoss

Groblad skall dra ut stickor
    Krossa vitlök o lägg i kompress o sov med det i örat- det botar öroninflammation
    Honung och varmt vatten tre dagar botar förkylning

6 vitpepparkorn om dagen när man hör det ryktas om magsjuka- håller magsjukan borta- sväljes hela
    Kamomillte på blåmärken får dem försvinna fortare, blöt upp teet i ljummet vatten o lägg emot i 3 timmar.
    Spindelnät på sår får det läka fortare- även hört honung på sår får det läka fortare

Pilbarksté är bra mot mensverk och huvudvärk

Har säkert fler :)      

• duntoss

aloevera mot solsveda- funkar bra- kör det varje sommar med egna växter. lindrar kanon. 

Vet att renfana gavs till kreatur för avmaskning förr :)   

• Lillmajsan

Får du en sticka någonstans så smält lite bivax och droppa på ett plåster. Sätt över där stickan är. Dagen efter är den ute. Min mormors knep som fungerar.

• Flickanx2

Oj, vad mycket det finns! Riktigt rolig läsning ju. Tror bannemej jag ska prova dom, man vet aldrig.

128
Svar på tråden Lite lök i öronen botar... vilka huskurer kan du?