• Flickanx2

Lite lök i öronen botar... vilka huskurer kan du?

Ser på teve att "lite lök i öronen botar öroninflammation", vilket doktorn där säger är en myt. Må såå vara, fast jag tycker det är lite kul ändå det där med huskurer.

Så... vilka huskurer kan du? oavsett om de funkar eller ej ;) 

128
  • Svar på tråden Lite lök i öronen botar... vilka huskurer kan du?
  • Flickanx2
    Ellikapellika skrev 2013-04-20 20:26:01 följande:
    Här är de huskurer jag kan och använder mig av:

På solsveda- tomatskivor
    På brännskador- färska groblad eller johannesört, e-vitamin.

På bistick/getingstick- lök lindrar smärtan, sockerbit likaså. Grönsåpa.
    På bromsbett- mjölk ur maskrosstjälk eller salt lindrar klåda/irritation.
    Brännt sig på brännässla- saften ur brännässlan eller maskrossaft, lök, gurka, tomat lindrar allihop.
    Mygg/knott- mjölk ur maskrosstjälk, grönsåpa, saltvatten lindrar klåda.
    Myror blir man av med genom att strö ut kanel där de kommer in/går och bett från myror lindras av såpa eller lök.

Hand och fotvårtor kan tas bort med saft från maskros. Krävs upprepde behandlingar men funkar.

Sprit, typ vodka eller annan sprit med hög alkoholhalt i örat vid öronvärk. Tatt död på många öroninflammationer med det.

Dra ut splintar/stickor/spågor- kåda eller såpomslag som får sitta tätt slutet över natten.

Tea tree oil mot tandköttsinflammation, sårinfektioner, svamp, för att motverka löss. Lite alllt möjligt.

Gurgla med saltvatten vid halsont.

Salviaavkok mot munblåsor.

Ja, det är nog dem jag kan såhär på rak arm.
    Ojdå. Vad mycket, fast bra grejer. Får nästan ta och skriva ut och spara såhär inför sommaren med barna som har bara ben i gräset.
    128
  • Flickanx2
    Millan91 skrev 2013-04-17 10:01:25 följande:

När jag var i tonåren ungefär och hade väldigt ont i halsen knaprade man ju halstablettar av bara fasiken, mest de med citronsmak för de var goda, men hjälpte de till? - Nej,
    Då brukade min mamma koka ihop en sån där smörja, inte god kan jag bara lugnt säga, men det funkade för dagen efter var halsen och det onda i strupen som borta.

Det där med kåda säger jag varken bu eller bä åt. Provade länge med det när jag hade nageltrång, men det försvann inte. Men kan ju tillägga att jag hade så svår nageltrång att idag är naglarna bortopererade, så vet inte hur det är med mindre infektioner. Men jag skulle tror att det är något material i kådan som liksom suger ut infektionen..
    Huhä, har du opererat bort dina tånaglar, det lät inte skönt!! Men, menar du att de inte växer ut igen, alls? Någongång? Fast... jag kan inte tänka annat än att det måste göra ont att gå utan dem i skor och så, liksom...
    128
  • Chocoholica

När jag är riktigt förkyld använder jag följande vråläckliga (men ack så effektiva) kur:

1 mugg hett vatten
    1 bit skivad ingefära
    1 pressad vitlök
    4 -5 Fünf Kräuter (halstabletter)
    1 msk honung
    1 krm chilipulver

Bara att blanda och svälja eländet snabbt. Det skrämmer förkylningen snabbare än något annat.

• Blitz

Fick en enorm bula i pannan under en fotbollsmatch i skolan o då fick jag ligga o vila i lärarrummet med en blandning av massa salt och vatten på bulan som gjorde att  den lade sig en hel del. Dock var bulan kvar efter 1 månad på skolavslutningen, gröngul o fin  

Så, saltgegga på bulor. Fast jag har inte testat det efter den gången..  

• Malinax

Det är inte alls en myt. Har använt gul lök i örat på barnen i alla år. Första gången jag provade var när vi var lång ute i en stuga i norska fjällen.....sjukhus lååångt bort. Min son skrek av smärta i örat och efter att löken suttit i örat i en timme sov han fridfullt (halvsittande). Därefter blev det aldrig mer penicillin.

• Blitz

Jag hade hackad rödlök i bomull i örat när ja hade öroninflammation sist. Det funkade inte :(

• bastardized

Nu hemmafruar och mjukiskarlar skall ni få ett tips som kommer få er vardag att kännas betydligt gemytligare.

Om eder förbränningmotor pga av okunnigt handhavande har skurit slås med fördel en dl Coca Cola i cylinderlöpet, vänta ett dygn och vrid sedan om vevaxeln så garanterar jag att eder försumlighet äro utraderad och Ottomotorn åter redo i eder tjänst. 

• Aniiee

Kom på en till; timjante vid lättare astma/andnöd/slemhosta.

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Lite lök i öronen botar... vilka huskurer kan du?