• OnlyOne

Vill inte amma offentligt

Amningen var jättejobbig att få igång. Det tog över 10 veckor innan den fungerade ok. Nu är sonen 4 månader och vi har utvecklat ett sätt som fungerar för oss, amma gör vi hemmets lugna vrå. Skulle mer än gärna känna mig avslappnad av att amma varsomhelst, hursomhelst men det går inte. Känns väldigt obekvämt.

Finns det andra som känner som jag? Hur har ni löst det om ni har planerat att vara ute en klängre tid? Pumpar ni ut eller får barnet ersättning då? Går ni undan? Berätta gärna då jag behöver lite tips plus att det vore trevligt att inte vara ensam om att känna så inför att amma offentligt.

• Svar på tråden Vill inte amma offentligt
  • Chocoholica

Jag brukar ha med mig ersättning men lilleman vill alltid ha tutten först. Jag löser det så att jag sätter mig ner lite avskilt (försöker iallafall) och lägger en filt över brösten (som jag fäster så gott jag kan vid BH:n). Jag tycker att man ska ha respekt för folk som inte vill se ens bröst.

• johannawe

Chocoholica: hur kommer det sig att du kör kombinerat amning och ersättning? Hade gärna löst det med filt, problemet är att sonen haft dåligt "grepp" förut så jag vill gärna ha koll när han ammar så inte såren kommer tillbaks.

• Chocoholica
    johannawe skrev 2013-05-10 15:25:56 följande:
    Chocoholica: hur kommer det sig att du kör kombinerat amning och ersättning? Hade gärna löst det med filt, problemet är att sonen haft dåligt "grepp" förut så jag vill gärna ha koll när han ammar så inte såren kommer tillbaks.
    Producerar inte fullt tillräckligt för att kunna helamma. Har i för sig mer nu när jag äter bockhornsklöverstabletter men ändå inte så pass att enbart min bröstmjölk räcker. Tyvärr...
  • johannawe

jobbigt :( hur gammalt är ditt barn? Finns det möjlighet att fasa ut ersättningen längre fram?

• Chocoholica
    johannawe skrev 2013-05-10 18:13:56 följande:
    jobbigt :( hur gammalt är ditt barn? Finns det möjlighet att fasa ut ersättningen längre fram?
    Han är fem månader. Han äter mindre ersättning men jag vet inte om jag kommer kunna amma fullt. Det verkar inte som att det går. Jag är glad för varendra liten droppe bröstmjölk han kan få.
  • Cadencee

När jag varit på köpcentrum här hemma har jag suttit i ett amningsrum. Här finns det två rum och man kan låsa om sig. Satt även en förmiddag vid halv tio-tiden ute och ammade men det var för ÖF inte hade låst upp dörrarna och jag ville mata sonen innan massagen började (vid detta tillfälle blev jag tvungen att väcka honom, det var inte en människa ute så det blev ändå lugn och ro). Nu i veckan satt vi i en liten park på en bänk och det var lugnt med folk också så bebis inte blev störd (hängde en liten handduk över för han är så nyfiken). Skulle det inte finnas möjlighet för bebis att få lugn och ro när han ska äta skulle jag stanna hemma. Det är det viktigaste för mig. :)

• hejlinda

Min lilla tös får inget bra grepp om bröstet om vi inte ligger ner. Så vi ligger i soffan hela dagarna. Att amma ute skulle inte gå då jag blir stressad när hon inte tar ett bra grepp. Hon är 8 veckor nu. Kanske skulle gå om vi övade förstås. Men det är så himla smidigt att liggamma.

• Sophie13

Jag känner mig heller inte bekväm med att amma ute så vi är mest hemma. Självklart är vi ute på promenader och ibland på stan men är aldrig borta mer än 1-2 h (ammar alltid precis innan jag lämnar hemmet). Känner heller inge behov att gå på cafeer etc så vi är som sagt mycket hemma :)

• malzac
    hejlinda skrev 2013-09-17 10:14:37 följande:
    Min lilla tös får inget bra grepp om bröstet om vi inte ligger ner. Så vi ligger i soffan hela dagarna. Att amma ute skulle inte gå då jag blir stressad när hon inte tar ett bra grepp. Hon är 8 veckor nu. Kanske skulle gå om vi övade förstås. Men det är så himla smidigt att liggamma.
    Min lilla hade också problem med greppet när vi sittammade i början så vi liggammade alltid. När vi satt gjorde det ont på mig, hon fick inte i sig mycket och bröstvårtan såg ut som en skidbacke när hon släppte. Vid ungefär 8 veckors ålder upptäckte jag att om jag flyttade henne en eller två cm åt sidan (inåt kroppen, inte utåt mot armen) så gick allt plötsligt jättebra. Det kanske hjälper dig också?
  • hejlinda

Ja, värt att testa iaf! :) tack för tipset malzac!

Sophie13, jag känner inte heller något behov av att sitta på café. Och ammar också alltid innan vi lämnar hemmet.

• cloudberry79

Min lilla tös ammade garanterat två gånger i timmen i början, så det hade aldrig fungerat för oss. Jag satt inte så ofta på café, men på biblioteket, öppen lek, lekplatser mm med storebror.

(M)amma till V -07 och E -12
  • OnlyOne

Nu är sonen 9 månader och nu ammar jag lite mer obehindrat om situationen kräver det. Absolut inget jag föredrar att göra men det fungerarbättre än i början.

• Bärryhosch

Jag hade med mig en tunn och ljus (men ändå inte genomskinlig) stor sjal som jag lade över axlarna när jag var utanför hemmet. Då kunde jag kika in i "tältet" och se när lillen käkade. Funkade finfint för oss den tid jag ammade.

Svar på tråden Vill inte amma offentligt