• Anonym (Arvtagerska)

Kan kronofogden ta pengarna

Vår mamma har gått bort nu håller vi på att dela upp allt. Inte helt smärtfritt med det går. En av mina bröder har skulder hos kronofogden. Vet inte hur mycket med över 50 000 kr är det minst. Nu vill han att vi sätter in hans del av arvet på en av hans söners konto för att inte kronofogden söka ta dem. Vi har varnat honom att det inte kommer funka. Vet kronofogden om att det är pengar på väg in? Kan de ta pengarna även om de sätts in på sonens konto? Kan sonen råka illa ut på något sätt? Skulle i så fall tycka det vore synd.

• Svar på tråden Kan kronofogden ta pengarna
  • Anonym

Han kan göra ett arvsavstående till förmån för sonen. Men givetvis blir pengarna sonens då och han får inte använda dem själv.

• SuzR

Men det är väl jättebra att ta en del av arvet och betala av en del av skulden med? Det ser jag som en självklarhet!!

• Pissenisse

50 000 är väl ingen omöjlig summa, jag hade förstått om det var 50 miljoner och det kändes omöjligt att betala av. Annars är det väl toppen att bli skuldfri, vilket fint arv att kunna lämna till sin son.

• Anonym

Dom går ej in o tar av ett arv,har själv kompisar som har hos kronofogden o fått ut arv som dom ej har gott in o rört..

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-18 12:15:12 följande:
    Dom går ej in o tar av ett arv,har själv kompisar som har hos kronofogden o fått ut arv som dom ej har gott in o rört..

ehhh jo det gör dem,som tur är...
  • Anonym

Nä gjorde dom då ej alls det..O var ej alls länge sedan en av dom fick ut hela arvet..

• Betty Boop
    Anonym skrev 2013-04-18 12:16:28 följande:

ehhh jo det gör dem,som tur är...

Ehhhh nej! Det gör de inte alls alltid! Min man hade tidigare skulder hos Kronofogden på ca 120 000. Han fick sitt arv efter hans mor, ca 500 000, insatt på sitt konto. Kronofogden rörde det inte! Han betalade däremot själv in hela skulden. Det kändes självklart för oss!

• Anonym
    Betty Boop skrev 2013-04-18 12:26:07 följande:

Ehhhh nej! Det gör de inte alls alltid! Min man hade tidigare skulder hos Kronofogden på ca 120 000. Han fick sitt arv efter hans mor, ca 500 000, insatt på sitt konto. Kronofogden rörde det inte! Han betalade däremot själv in hela skulden. Det kändes självklart för oss!

Jo det gör dem men det  kan ta några månader innan de ser att pengar kommit in.
  • elmadumle

Mannen fick ut sitt arv när svärfar gick bort trots kf skulder, kf gör med jämna mellanrum en tillgångsundersökning och skulle de se att det finns pengar så kan de gå in och ta det, vi har löneutmätning båda två. Sedan är det så att skattemyndigheten (är det de som har hand om allt?) släpper inte bouppteckningarna förrän efter en viss tid, tror det är tre månader och är det en enkel bouppteckning så är det ofta klart innan dess. Mannens pengar kom in på det konto han uppgivit och vi flyttade de till ett annat ställe. Senare kom bara ett papper från kf att de gjort en koll och sett att det inte fanns några pengar kvar efter arvet och inget mer med det, det är inte straffbart att inte betala sina skulder hos kf.

Svar på tråden Kan kronofogden ta pengarna